Még nem dőlhet hátra a Tesla

A befektetők rendkívül örültek, miután kiderült: a Tesla váratlan nyereséget termelt a harmadik negyedévben. Közben a gyártó bejelentette, hogy bármikor megkezdődhet a munka új, sanghaji üzemében, ami csak hab a tortán. Mindazonáltal köztudott, hogy a vállalat vezére, Elon Musk korábban többször tett túlzó ígéreteket, ráadásul Kína-stratégiájával kapcsolatban is felmerülnek bizonyos aggodalmak.

A szerdán bejelentett 143 millió dolláros nettó nyereség üdvözlendő változást jelentett az előző negyedév 408 millió dolláros veszteségéhez képest. Az eredménybeszámoló hatására a Tesla részvénye közel 21 százalékkal, 307,12 dollárra drágult az elektronikus kereskedésben. Ez a teljesítmény azonban kizárólag a költségcsökkentésnek köszönhető, nem pedig az eladások növekedésének: az értékesítésből származó bevétel 12 százalékkal visszaesett az egy évvel korábbihoz képest.

Az új kínai gyár nagymértékben megnöveli a gyártási kapacitást, azonban jó ideig eltarthat, mire ez megtörténik. A próbatermelés folyamatban van Sanghajban, ez azonban csak “a kezdet végét” jelenti. Bár a pekingi ipari és információtechnológiai minisztérium nemrégiben bejelentette, hogy a vállalat felkerült az államilag engedélyezett autógyártók listájára Kínában, a kormány végleges jóváhagyása még függőben van. 

Musk tervei szerint a Tesla Model 3 elektromos autó gyártására épülő kínai üzem kapacitása az első kivitelezési fázisban évi 250 ezer, majd a második fázisban évi 500 ezer autó lesz. Mindazonáltal jelenleg az év végére kitűzött heti ezer autó gyártási cél elérése is elég bizonytalan.

A Tesla Model 3 autója a 2019-es Mesterséges Intelligencia Világkonferencián (WAIC) Sanghajban, 2019. augusztus 30-án. (EPA/WU HONG)

A vállalat megjegyzi, hogy a kínaiak tavaly is jóval több prémium szedánt rendeltek, mint az észak-amerikaiak, illetve az európaiak. Ugyanakkor figyelembe kell venni a szomorú tényt, miszerint a kínai piac a történelmi visszaesés jeleit mutatja. A China Association of Automobile Manufacturers (CAAM) ágazati képviseleti szervezet arra számít, hogy az eladások idén 5 százalékkal csökkennek.

Mindeközben Peking fokozatosan megszünteti az elektromos autóvásárlások támogatását. Az elektromos autók eladása éppen ezért – 2018 azonos időszakával összehasonlítva – harmadával esett vissza idén szeptemberben. És lehet, hogy a helyzet nemsokára még rosszabb lesz: a Bernstein elemzőinek állítása szerint úgy tűnik, az új politika a hibrideket részesíti előnyben.

A Tesla korábbi modelljei a gazdag fogyasztókat célozzák meg, ami jó, mert ez a réteg továbbra is viszonylag nagy számban képviselteti magát Kínában. Azonban Musk terve, miszerint a sanghaji gyár a “megfizethető tömegautó”, a Model 3 gyártására specializálódik, nem biztos, hogy jó ötlet. A modell ugyanis még így is drágább – ráadásul kevésbé exkluzív -, mint sok kínai rivális elektromos autója. A márka emiatt elvesztheti vonzerejét a gazdag megrendelők körében, miközben a hétköznapi vásárlók számára még mindig túl drága.

Persze az is előfordulhat, hogy a Model 3 nagy sláger lesz Kínában – de ez legalább akkora meglepetés lenne, mint az, hogy a Tesla – kilencéves tőzsdei története során ötödször – az idei harmadik negyedévben nyereséget termelt.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: Reuters / Kitekintő

Friss hírek

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »
Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »