Negyedéves autópiaci körkép: máris látszik Kína hatása

Bár márciusban kisebb megtorpanás látszott az európai autópiacon, az év első három hónapját tekintve még kitart a növekedés. Ugyanakkor nem minden gyártó örülhet, a piaci részesedéseken ugyanis már látszik a kínai márkák előretörése.

2024 márciusában az Európai Unió autópiacán az év első vissaesése következett be (-5,2% az előző márciushoz képest) , amely részben a húsvéti ünnep időzítésének köszönhető, ugyanakkor négy hónapon belül – a decemberi után – már a második csökkenés, és jelzi az autógyártókra nehezedő nyomást, melyet a magasabb kamatlábak, a gyengébb gazdasági növekedés és az elektromos autók iránti keresletet ösztönző nagyvonalú állami támogatások fokozatos kivezetése okoznak.

Az első negyedévben összességében azonban még tart a fellendülés, a személygépkocsi-regisztrációk száma az Európai Unióban 4,4%-kal, az EFTA országok (Izland, Norvégia, Svájc) és Nagy-Britannia kiegészítésével 4,9%-kal nőtt, az eladott autók darabszáma pedig megközelítette a 3,4 miliót.

Lassul a tölthető modellek térhódítása

A negyedéves eladásokból egy érdekes trend is kirajzolódik, mégpedig az, hogy a tisztán elektromos modellek térhódítása lassulni kezdett. Bár a benzines és dízelüzemű modellek piaci részaránya folyamatosan csökken és a tavaly márciusi 51,8% után idén már csak 47,8%-ot ért el (benzin: 35,4%, dízel: 12,4%), az átrendeződés leginkább a nem tölthető hibridek felé történt – melyek végső soron ugyanúgy benzinnel működnek.

Ha csak a márciusi adatokat nézzük, a tisztán elektromos modellek (Battery Electric Vehicle – BEV) eladása az EU-ban 11,3%-kal esett vissza, piaci részesedésük a tavaly azonos időszaki 13,9%-ról 13%-ra csökkent. A tölthető hibrideknél (PHEV) 6,5%-os volt a visszaesés, miközben a sima – nem tölthető – hibridek (HEV) eladásai 12,6%-kal nőttek.

Negyedéves összehasonlításban még mindhárom szegmens növekedést mutatott, de a „versenyt” január-március időszakban is a hibridek nyerték 19,7%-os növekedéssel, míg a tölthető hibridek 7,5%-os, a tisztán elektromos modellek pedig mindössze 3,8%-os emelkedést tudtak összehozni.

Már nagy neveket előz a kínai SAIC Motor

A gyártók versenyében is fontos változások történtek, ez esetben a teljesebb kép érdekében kizárólag a negyedéves adatokkal foglalkozunk, a fent részletezett tágabb európai régióban.

A Volkswagen piaci részesedése hosszú idő után először csökkent 25% alá, a német konszern a tavalyi évet még 25,9%-kal zárta, az idei első negyedévben viszont már csak az összes eladott személyautó 24,4%-a tartozott a VW-csoporthoz. Darabszámban még sikerült elkerülni a tényleges csökkenést (+0,7%), de a tágabb európai régió átlagos növekedését (+4,9%) messze nem érte el.

A piaci átlaghoz közeli bővülést (+4,2%) produkált a másik nagy konszern, a Stellantis  – ezzel piaci részesedése 17,6% lett a tavaly év végi 16,6% után, és a harmadik helyen álló Renault Group is, +2,2%-os növekedéssel. Utóbbi piaci részesedése a decemberi 9,7%-ról 9,2%-ra csökkent.

Akik jól kezdték az évet:
– Toyota / Lexus (+11,8%)
– BMW / Mini (+11,8%)
– Nissan (+25,2%)
– Volvo (+31,7%)
– Suzuki (+30,8%)
– SAIC Motor (+30,7%)
– Honda (+49,5%)
– Mitsubishi (+157,5%)

Utóbbi két gyártó százalékos növekedését árnyalja, hogy egyik sem éri el az 1%-os piaci részesedést, de tény, hogy a Mitsubishi felébredt a tetszhalálból, kétségtelenül jót tett a márka európai jelenlétének a Renault-val megindult együttműködés.

Érdemes még kiemelni a kínai SAIC Motort, mely az európai piacon az egykor brit MG márkával van jelen és máris több mint 58 ezer autót adtak el idén, megelőzve ezzel nemcsak a Mitsubishit és a Hondát, hanem olyan népszerű márkákat is mint a Mazda vagy a Suzuki.

MG 4 electric – kép forrása: MG Motor

Sőt, a piaci részesedések rangsorában 1,7%-os eredményükkel már közvetlenül a Tesla (2,5%) mögött állnak, ahol viszont nagyon nem sikerült jól a negyedév, az amerikai elektromos gyártó járműveiből 8,5%-kal kevesebbet adtak el Európában, mint a tavalyi azonos időszakban.

Ne feledjük el a Volvo márkát sem, hiszen 2010 óta már ez is kínai gyártóhoz tartozik, a Geely vette meg a svéd cég részvényeinek túlnyomó részét, és azóta is sikeres mind Európában, mind globálisan – európai piaci részesedésük jelenleg 2,7%-os.

A jövő kérdése, hogy a rangsorban mikor jelenik meg a többi kínai gyártó, és mekkora részt tudnak majd elvenni a nagyok piaci részéből, de tekintve az európai gyártelepítéseket (BYD – Magyarország, Chery – Spanyolország, Leapmotor – Lengyelország) a kínaiak komolyan gondolják a terjeszkedést.

Forrás: ACEA

 

Hozzászólások ()

Friss hírek

Lemaradt Európa az 5G fejlesztésekben

Az Ericsson Mobility Report 2024 novemberi kiadása szerint az 5G előfizetések száma 160 millióval növekedett 2024 harmadik negyedévében, és globális szinten elérte az 2,1 milliárdot. Indiában és Kínában már 95%-os, Észak-Amerikában 90%-os az 5G lakossági lefedettsége, Európa azonban lemaradt.

Read More »
birdo.hu

Bútorfelújítással rengeteget lehet spórolni (x)

A mai gazdasági helyzetben a legtöbb család kénytelen valahogy faragni a kiadásokon, ezt pedig sokan csak a fogyasztás csökkentésével tudják megvalósítani. Számukra kifejezetten előnyös, ha új termékek, használati cikkek vásárlása helyett a régieknek adnak egy újabb esélyt.

Read More »