Bár márciusban kisebb megtorpanás látszott az európai autópiacon, az év első három hónapját tekintve még kitart a növekedés. Ugyanakkor nem minden gyártó örülhet, a piaci részesedéseken ugyanis már látszik a kínai márkák előretörése.
2024 márciusában az Európai Unió autópiacán az év első vissaesése következett be (-5,2% az előző márciushoz képest) , amely részben a húsvéti ünnep időzítésének köszönhető, ugyanakkor négy hónapon belül – a decemberi után – már a második csökkenés, és jelzi az autógyártókra nehezedő nyomást, melyet a magasabb kamatlábak, a gyengébb gazdasági növekedés és az elektromos autók iránti keresletet ösztönző nagyvonalú állami támogatások fokozatos kivezetése okoznak.
Az első negyedévben összességében azonban még tart a fellendülés, a személygépkocsi-regisztrációk száma az Európai Unióban 4,4%-kal, az EFTA országok (Izland, Norvégia, Svájc) és Nagy-Britannia kiegészítésével 4,9%-kal nőtt, az eladott autók darabszáma pedig megközelítette a 3,4 miliót.
Lassul a tölthető modellek térhódítása
A negyedéves eladásokból egy érdekes trend is kirajzolódik, mégpedig az, hogy a tisztán elektromos modellek térhódítása lassulni kezdett. Bár a benzines és dízelüzemű modellek piaci részaránya folyamatosan csökken és a tavaly márciusi 51,8% után idén már csak 47,8%-ot ért el (benzin: 35,4%, dízel: 12,4%), az átrendeződés leginkább a nem tölthető hibridek felé történt – melyek végső soron ugyanúgy benzinnel működnek.
Ha csak a márciusi adatokat nézzük, a tisztán elektromos modellek (Battery Electric Vehicle – BEV) eladása az EU-ban 11,3%-kal esett vissza, piaci részesedésük a tavaly azonos időszaki 13,9%-ról 13%-ra csökkent. A tölthető hibrideknél (PHEV) 6,5%-os volt a visszaesés, miközben a sima – nem tölthető – hibridek (HEV) eladásai 12,6%-kal nőttek.
Negyedéves összehasonlításban még mindhárom szegmens növekedést mutatott, de a „versenyt” január-március időszakban is a hibridek nyerték 19,7%-os növekedéssel, míg a tölthető hibridek 7,5%-os, a tisztán elektromos modellek pedig mindössze 3,8%-os emelkedést tudtak összehozni.
Már nagy neveket előz a kínai SAIC Motor
A gyártók versenyében is fontos változások történtek, ez esetben a teljesebb kép érdekében kizárólag a negyedéves adatokkal foglalkozunk, a fent részletezett tágabb európai régióban.
A Volkswagen piaci részesedése hosszú idő után először csökkent 25% alá, a német konszern a tavalyi évet még 25,9%-kal zárta, az idei első negyedévben viszont már csak az összes eladott személyautó 24,4%-a tartozott a VW-csoporthoz. Darabszámban még sikerült elkerülni a tényleges csökkenést (+0,7%), de a tágabb európai régió átlagos növekedését (+4,9%) messze nem érte el.
A piaci átlaghoz közeli bővülést (+4,2%) produkált a másik nagy konszern, a Stellantis – ezzel piaci részesedése 17,6% lett a tavaly év végi 16,6% után, és a harmadik helyen álló Renault Group is, +2,2%-os növekedéssel. Utóbbi piaci részesedése a decemberi 9,7%-ról 9,2%-ra csökkent.
Akik jól kezdték az évet:
– Toyota / Lexus (+11,8%)
– BMW / Mini (+11,8%)
– Nissan (+25,2%)
– Volvo (+31,7%)
– Suzuki (+30,8%)
– SAIC Motor (+30,7%)
– Honda (+49,5%)
– Mitsubishi (+157,5%)
Utóbbi két gyártó százalékos növekedését árnyalja, hogy egyik sem éri el az 1%-os piaci részesedést, de tény, hogy a Mitsubishi felébredt a tetszhalálból, kétségtelenül jót tett a márka európai jelenlétének a Renault-val megindult együttműködés.
Érdemes még kiemelni a kínai SAIC Motort, mely az európai piacon az egykor brit MG márkával van jelen és máris több mint 58 ezer autót adtak el idén, megelőzve ezzel nemcsak a Mitsubishit és a Hondát, hanem olyan népszerű márkákat is mint a Mazda vagy a Suzuki.
Sőt, a piaci részesedések rangsorában 1,7%-os eredményükkel már közvetlenül a Tesla (2,5%) mögött állnak, ahol viszont nagyon nem sikerült jól a negyedév, az amerikai elektromos gyártó járműveiből 8,5%-kal kevesebbet adtak el Európában, mint a tavalyi azonos időszakban.
Ne feledjük el a Volvo márkát sem, hiszen 2010 óta már ez is kínai gyártóhoz tartozik, a Geely vette meg a svéd cég részvényeinek túlnyomó részét, és azóta is sikeres mind Európában, mind globálisan – európai piaci részesedésük jelenleg 2,7%-os.
A jövő kérdése, hogy a rangsorban mikor jelenik meg a többi kínai gyártó, és mekkora részt tudnak majd elvenni a nagyok piaci részéből, de tekintve az európai gyártelepítéseket (BYD – Magyarország, Chery – Spanyolország, Leapmotor – Lengyelország) a kínaiak komolyan gondolják a terjeszkedést.
Forrás: ACEA