A nagy repülőgépgyártók 120 milliárd dollárt meghaladó értékben adtak el repülőgépeket a Paris Air Show négy kereskedelmi napján – derül ki a társaságok által csütörtökön közölt adatokból.
A legtöbb repülőgépet, 571-et az amerikai Boeing értékesítette az MTI-hez eljuttatott közleménye szerint. A társaság Párizsban jelentette be, hogy legsikeresebb keskenytörzsű gépéből, a 737-esből az eddiginél nagyobb, 230 székes verziót is készít MAX 10 néven – csak erre az egy típusra 250 rendelés érkezett, a Boeing által értékesített gépek listaáron számolt értéke 75 milliárd dollár.
Fő riválisuk, a toulouse-i székhelyű Airbus nem tudta megközelíteni a Boeing értékesítési darabszámait, bár a francia-német vezetésű társaság is jelentett be új gépet: a világ legnagyobb utasszállítóját, az A380-ast modernizálják és bővítik a kapacitásait – erre a típusra viszont egyetlen megrendelés sem érkezett.
- Kapcsolódó cikkeink:
Az európai gyártó tájékoztatása szerint 326 repülőgépet adott el 40 milliárd dollár értékben. A legsikeresebb a keskenytörzsű A320-as család volt, amelynek különböző variánsaiból 306 talált gazdára 34 milliárd dollár listaáron számolt piaci értéken.
A Boeingnek ezzel sikerült közelítenie az Airbust a keskenytörzsű piacon, mivel az Airbus az A320neo típusokból már ötezer feletti példányt adott el, míg a Boeing a 737 MAX-család tagjaiból 3600 példányra talált vevőt.
A Boeinggel szemben elismerte pillanatnyi vereségüket, ugyanakkor azt is hozzátette, hogy a biztos megrendelések tekintetében közel azonos számot ért el a két gyártó, csak a kevésbé kötött – előrendelésnek tekinthető – üzleteket is figyelembe véve tudott elhúzni a Boeing.
A regionális gépek piacán kiegyenlítettebb volt a verseny, a brazil Embraer tájékoztatása szerint 51 regionális és business gépet értékesített 3 milliárd dollár értékben, míg a kanadai Bombardier 52 turbólégcsavaros Q400-as gépre talált vevőt, az üzlet piaci értéke 1,7 milliárd dollár.
A Bombardier közben elkezdte felfelé bővíteni kínálatát, új C-szériás gépei már akár 160 férőhelyesre is konfigurálhatóak, így már közvetlen konkurenciát jelentenenek a kisebb Airbus és Boeing gépeknek is. A kanadai cég árképzése is meglehetősen agresszív, legutóbb az amerikai Delta Airlines-nak adtak el 75 darab gépet 75%-os kedvezménnyel, amiért a Boeing be is panaszolta konkurensét, azt állítva, hogy állami támogatások segítségével, mesterségesen tartják ilyen alacsonyan áraikat.
- További cikkeink a témában:
Forrás: MTI/Bloomberg/Kitekintő