Óvatosságból inkább leépít a Jaguar Land Rover

Több mint tíz százalékos leépítést jelentett be csütörtökön a Jaguar Land Rover – a legnagyobb brit autógyártó már hónapokkal ezelőtt jelezte, hogy a Brexit folyamatát övező bizonytalanság, főleg a megállapodás nélküli kilépés lehetősége és a dízel eladások csökkenése jelentős terheket ró a cégre.

A csütörtöki bejelentés szerint a JLR 4500 munkahelyet számol fel, az intézkedés várhatóan a nagy-britanniai üzletágat érinti a legnagyobb mértékben. A vállalat brit telephelyein 40 ezren dolgoznak.

Ralf Speth vezérigazgató az intézkedést indokolva nem nevezte meg külön a Brexitet a leépítés okai között, de úgy fogalmazott: a vállalatnak a geopolitikai és a szabályozói környezetben jelentkező több egyidejű felfordulással kell szembenéznie, és ebben a helyzetben határozott lépésekre szánta el magát a hosszú távú növekedés fenntartása érdekében.

Jaguar I-Pace - kép forrása: Jaguar media site

Jaguar I-Pace – kép forrása: Jaguar media site

A Jaguar Land Rover 90 millió font adózás előtti veszteséget jelentett a szeptemberrel zárult negyedévről, előző pénzügyi évében azonban még 385 millió font nyereséget ért el. A cég helyzetét súlyosbítja, hogy legnagyobb külföldi piacán, Kínában több mint 40 százalékkal zuhant járműveinek értékesítése éves összevetésben a tavalyi harmadik negyedévben, emellett pedig a dízelmotorral készülő járművek kereslete is visszaesett.

  • Kapcsolódó cikkeink:

A JLR tavaly már bejelentette 1500 munkahely felszámolását, 2,5 milliárd fontos takarékossági programot kezdett, és ennek egyik elemeként a Land Rover Discovery modell gyártását új szlovákiai üzemébe helyezte át. A Jaguar Land Rover a brit gyáripar első és legnagyobb olyan vállalatai között volt, amelyek már tavaly felhívták a brit kormány figyelmét az esetleges megállapodás nélküli Brexit komoly kockázataira.

Ralf Speth vezérigazgató a Financial Timesnak nyilatkozva nemrégiben elmondta: a vállalatnak évente 1,2 milliárd font többletköltséget okozna, ha európai exportját a brit EU-tagság megszűnése után vámok terhelnék, és ez a cég puszta fennmaradását sodorná veszélybe. Hozzátette: a Jaguar Land Rover már eddig 10 millió fontot költött készenléti tervek elkészítésére arra az esetre, ha Nagy-Britannia úgy lép ki az EU-ból, hogy tagságának megszűnéséig nem születik megállapodás az unióval, és emiatt a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) általános szabályrendszere lép életbe a kétoldalú kereskedelemben.

A WTO-szabályozás azt jelentené, hogy vámok jelennének meg az Európai Unió és Nagy-Britannia jelenleg teljesen vámmentes kereskedelmében, mivel az EU számára Nagy-Britannia kereskedelmi szempontból külső országgá válik. Az Európai Unió vámuniós rendszere alapján a tagországok egységesen meghatározott külső vámtételeket alkalmaznak azokkal a külső exportőrökkel szemben, amelyekkel az EU-nak nincs kedvezményes kereskedelmi megállapodása.

A Jaguar Land Rover vezérigazgatója szerint egy ilyen forgatókönyv esetén a cégnek nagy-britanniai üzemeket kellene bezárnia. Hangsúlyozta: a tulajdonosváltás után – amikor a Fordtól az indiai Tata Motors járműipari csoport vásárolta meg a céget – „nyolc év alatt építettük fel ezt a vállalatot, de az egész nagyon gyorsan el is úszhat”.

Forrás: MTI

Friss hírek

Az USA húzza felfelé a világgazdaságot

Az Egyesült Államok tavalyi államháztartási hiányának példátlan pro-ciklikus bővülése felhajtóerőt adott a hazai fogyasztásnak, és ezzel egyidejűleg magyarázattal szolgált az amerikai gazdaság meglepő ellenállóképességet jelző tavalyi növekedésére is.

Read More »