Újra támad a műanyag hulladék az USA-ban

A koronavírus-járvány kitörése előtt az amerikai városok és államok tettek némi előrelépést a műanyag zacskók és az egyszer használatos műanyagok betiltása, valamint újrafelhasználható termékekre és csomagolásokra történő váltása terén, jelenleg azonban inkább késleltetik (vagy visszavonják) a műanyag zacskók tilalmát, attól tartva, hogy az újrafelhasználható termékek tovább terjesztik a fertőzést. Számos kiskereskedelmi üzlet megtiltja a vásárlóknak, hogy saját szatyorba pakoljanak, az önkormányzatok pedig egészségügyi problémákra hivatkozva “újragondolják” az újrahasznosítási műveleteket.

Az egyszer használatos műanyagból készült termékek használatának ugrásszerű növekedése komoly csapást mér a műanyagszennyezés elleni küzdelemre, amely a WWF szerint 40 százalékkal fog emelkedni az elkövetkező 10 évben.

A probléma különösen aggasztó méreteket ölt a vendéglátóiparban, mégpedig főként a – karantén alatt mondhatni kötelezővé tett – házhozszállítási szolgáltatások miatt. Ugyanis sok étterem – még azok is, amelyek a járványt megelőzően igyekeztek minimalizálni az általuk termelt műanyag hulladékot – jelenleg nem korlátozza a rendelések során felhasználható műanyag mennyiségét.

Például a méltán híres Just Salad étteremlánc már régóta újrafelhasználható tányérokat gyártott, amely révén évente több mint 34 tonnával kevesebb műanyag hulladékot termelt. Amikor azonban a világjárvány berobbant, a vállalat azonnal leállította a programot, bezárta az éttermeket, és teljes mértékben átállt a kiszállításra – ez persze együtt járt az eldobható csomagolással. “A vírus környezetre gyakorolt hatása nagyon is valóságos” – mondta Sandra Noonan, a Just Salad fenntartható fejlődéssel foglalkozó vezetője.

https://www.instagram.com/p/CBi2fwZBkev/

A gond csak az, hogy nem elszigetelt esetről van szó, lévén több népszerű étterem- és kávézólánc cselekedett hasonlóképpen: a Starbucks és a Dunkin’ Donuts szintén leálltak az újrafelhasználható poharakkal és dobozokkal.

Michael Oshman, a Green Restaurant Association vezérigazgatójának elmondása szerint még korai megjósolni, hogy mennyi hulladék keletkezik a világjárvány miatt, az viszont tény, hogy a legtöbb helyi gazdaságban nincs megfelelő infrastruktúra az újrafelhasználható vagy lebomló csomagolás előállításához. A környezetvédők arra figyelmeztetnek, hogy a pandémia azzal fenyeget, hogy elriasztja a fogyasztókat az újrafelhasználható termékektől, pedig már egyre többen kezdtek volna tudatosan átállni ezekre.

“A műanyagipar megragadta a járvány nyújtotta lehetőséget, hogy meggyőzze az embereket arról, hogy az egyszer használatos műanyagok biztonságosak, míg az újrahasznosítható anyagok koszosak és veszélyesek” – mondta John Hocevar, a Greenpeace amerikai szervezetének óceánnal kapcsolatos kampányokért felelős munkatársa. “A Covid-19 iránti félelmek kiaknázása miatt az emberek még kevésbé érezték magukat biztonságban, továbbá elvonta a figyelmet arról, hogy inkább a cseppfertőzés kockázatára, illetve az olyan rendkívül fontos intézkedésekre kellene összpontosítani, mint a maszkok viselése és a társadalmi távolságtartás betartása” – tette hozzá.

Viszonylag könnyen megvalósítható ötletek

Amikor a járvány véget ér, nagy erőfeszítésbe fog kerülni a “zéró hulladék”-programok visszaállítása, noha a házhozszállítási szolgáltatásokat nyújtó vendéglátóipati egységek egyébként akár azt is megtehetnék, hogy teljesen átállnak a visszaváltható vagy az újrahasznosítható csomagolások használatára.

Mindenesetre egy “újítást” bármelyik étterem bevezethetne, mégpedig bármiféle erőfeszítés nélkül: megkérdezhetné az embereket, hogy kérnek-e evőeszközt a rendelés mellé. Ez önmagában rengeteg egyszer használatos műanyagtól mentené meg a környezetet.

Míg Oshman arra buzdítja az éttermeket, hogy próbáljanak meg jobb megoldásokat találni, mint az egyszer használatos műanyagok, azt is elmondta, hogy az üzemeltetők egyéb területeken is változtathatnak, ha céljuk az üzlet környezeti költségeinek csökkentése. “Sok olyan dolog van, amit tudnának szabályozni. Például az is fontos, hogy milyen tisztítószereket használnak a napi többszöri fertőtlenítéshez” – magyarázta.

Oshman továbbá azt javasolja, hogy az éttermek generáljanak egy QR-kódot, amin elérhető az étlap, hogy az emberek az eldobható menük helyett inkább okostelefonjaikon tanulmányozzák a választékot.

  • Korábban írtuk:

Forrás: CNBC

Friss hírek

Az USA húzza felfelé a világgazdaságot

Az Egyesült Államok tavalyi államháztartási hiányának példátlan pro-ciklikus bővülése felhajtóerőt adott a hazai fogyasztásnak, és ezzel egyidejűleg magyarázattal szolgált az amerikai gazdaság meglepő ellenállóképességet jelző tavalyi növekedésére is.

Read More »