XTB áttekintés: ér a Tesla több mint 100 milliárd dollárt?

Egy olyan Wall Streeten, ahol az 1000 milliárd dolláros limit elérésével lehet kitűnni, egy „pusztán” 100 milliárd dollárra értékelt cégnek nem feltétlenül kellene figyelmet keltenie az értékeltségével. Ha azonban ez a cég immár a világ második legmagasabbra értékelt autógyártója (Tesla), miközben a harmadik legnagyobbra értékelt cég (Volkswagen-csoport) által legyártott darabszám mindössze huszonötödét produkálja, akkor már érkezik néhány furcsa nézés vagy felvont szemöldök.

Ehhez még adjuk hozzá a részvényárfolyam meteorszerű száguldását az elmúlt hónapokban és máris világossá válik, miért olyan fontos a most publikálandó negyedéves jelentés tartalma. Sok befektető a túlburjánzás példáját látja a részvényben, ami a szélesebben vett piac viselkedését is jelzi.

A Tesla értékeltsége már 2017-ben is 60 millió dolláros volt, majd 2019 eleje egy erős korrekciót hozott. Azóta viszont kilőtt a részvényárfolyam, az elmúlt 8 hónapban 227%-os emelkedést produkált és ezzel messze állva hagyta a hagyományos autógyártók értékeltségi szintjeit, annak ellenére, hogy az értékesítési darabszámuk töredéke az olyan cégeknek, mint a BMW (BMW.DE), a Daimler (DAI.DE) vagy a VW (VOW1.DE). A befektetőket tehát most két dolog tartja ámulatban: az értékeltségi arányok és a részvényárfolyam emelkedésének üteme. Kezdjük az elsővel.

Vezető autógyárak piaci kapitalizációja (fent) és az értékesítési darabszámok (lent). Forrás: XTB
Kérjük, vegye figyelembe, hogy a bemutatott adatok a korábbi teljesítményadatokra utalnak, és ez nem megbízható mutatója a jövőbeni teljesítménynek.

A Tesla értékeltsége a jövőről szól. A nagyobb autógyárak adataival összehasonlítva jelenleg a darabszámok töredékét gyártja csak le, ráadásul a Tesla az egyetlen cég, amely az utolsó 4 negyedév során nem termelt profitot. Egyértelmű, hogy statikus nézőpontból szemlélve a Tesla részvényei borzalmasan drágák.

A piac persze azt várja, hogy a fenti helyzet változni fog, de a P/E arányokat tekintve a Tesláé közel 85, míg a Toyota 12-es, a Volkswagen pedig 6-os P/E-n forog. Az eredményekben azonban sok a változó, a különböző könyvelési technikák miatt a „price to sales” azaz az értékesítési árbevételhez viszonyított részvényár megbízhatóbb mutató. Ez 4,2 jelenleg a Tesla esetében, ami azt jelenti, hogy a befektetők 4,2 dollárt fizetnek minden 1 dolláros bevétel (!) után (bevétel, nem profit). A hagyományos autógyártókat tekintve ez a mutatószám 0,27 a Daimlernél és 0,83 a Toyotánál. Egy kivétel van, a Ferrari, ahol a P/E 39,5, a P/S pedig 7,7, de a Ferrari nem igazán tekinthető hagyományos autógyártónak. A Tesla riválisainak inkább az olyan cégek tekinthetők, mint a BMW, a Daimler vagy a Porsche. Az adatokat elnézve a Teslának 10-szeres értékesítési számokat kellene hoznia.

A bikák egyik indoka a magas értékeltségre, hogy a Teslát nem autógyárnak, hanem technológiai társaságnak kell tekinteni az energia- és az önvezetési divíziói miatt. Ha azonban ezt igaznak is tekintjük, ezek a divíziók csak a társaság bevételeinek kevesebb mint 20%-át adják, ráadásul még nehezebb őket értékelni – így tehát ezekkel korrigálva is nyolcszoros szorzót kellene alkalmazni az autós divízió méretére.

Természetesen vannak figyelembe veendő változók, mint az időhorizont, a versenytársak növekedése, szabályozói változások, konkurens alternatív erőforrások megjelenése vagy éppen az olajár. A hagyományos DCF (diszkontált cashflow) értékelések általában ötéves időhorizonton készülnek. Tehát ha kicsit egyszerűsítjük a valóságot, azt kérdezhetjük magunktól: el tud érni nyolcszoros növekedést a Tesla  árbevétele 5 év alatt?

Az elektromos autózásé a jövő?

A zöldhullám kétségtelenül elindult, és ez az egyik tényező, ami az elektromos autók iránti keresletet meghatározza a jövőben. Egyrészt a társadalom érzékenyebbé válik a környezetszennyezésre, és előtérbe került a globális felmelegedés kérdése, egyes körökben divattá vált a „zöld” gondolkodás. Másrészről azokat, akiket még nem győztek meg ezek a hangok, a szabályozói környezet kényszeríti a változások elfogadására, ide tartoznak a szennyező autók távoltartására kialakított behajtási övezetek a nagyvárosokban és az is, hogy idén már büntetést kell fizetni azoknak az autógyártóknak, akik átlépik a szigorúan meghúzott szén-dioxid kibocsátási küszöböt.

De mekkora is lesz ez a piac? A Deloitte becslése szerint 12 millió elektromos járművet fognak eladni 2025-ben, ez az előrejelzések optimista vége. A másik sarokban a Bloomberg konszenzusa áll valamivel 8 milliós darabszám felett. Az IHS 10.2%-os piaci részesedést jósol az EV-szekornak. Ha feltételezzük, hogy a globális autóeladások száma éves szinten 2%-kal nő, akkor ez 2025-re 9,2 milliós eladott darabszámot jelent. A Tesla piaci részesedése az EV-szektorban jelenleg 16% körül van, ha ez az arány változatlan marad, akkor ez 1,5 millió körüli eladott autót jelentene 2025-re, ami a 2019-es eladási számnak a négyszerese. A nyolcas szorzó eléréséhez tehát a Teslának meg kellene dupláznia piaci részesedését 2025-re.

Mennyi tortát bír megenni a Tesla? 

A Tesla alacsony értékesítési darabszámának egyik oka a limitált gyártási kapacitás. Éppen emiatt nyitott gyárat a cég Kínában és tervez egy további gyárat Németországban. A gyárak számának növelése jól jöhet a kereskedelmi feszültségek kezelésében, de a legyártott autók darabszáma még az új üzemek figyelembe vételével sem igazán tudna 1,3-1,5 millió fölé emelkedni 2025-ig – tekintve a jelentős eladósodottságot, a gyorsabb növekedés már lehetetlen lenne. Tehát a kapacitások szempontjából még a jelenlegi piaci részesedés megtartása is komoly kihívás.

Visszavágnak a versenytársak?

Bár a tradicionális autógyártók későn kapcsolódtak be az EV-szektorba, azon lesznek, hogy felzárkózzanak. A Volkswagen-csoport 1,5 millió elektromos autó eladását tervezi 2025-re, a GM 1 millió eladással számol 2026-ig, a BMW 700 ezres számot tűzött ki célként, a Hyundai és a Toyota legalább 500-500 ezreset, de a Toyota fókuszában inkább a hibrid megoldások állnak. Ez két dolgot mutat: az autógyártók harcolni fognak a piaci részesedésért, de még nem zárhatjuk ki az alternatív megoldások előretörését sem. Jelenleg úgy tűnik, hogy a hidrogénmeghajtású vagy az üzemanyagcellás autók elterjedése inkább tündérmese, mint valóság, a technológiák gyorsan fejlődnek.

Előzetes a negyedéves riporthoz 

A piaci értékeltség megvitatásához ugyan legalább 2025-ig előre kell néznünk, a részvény rövid távú mozgását a holnap este, az amerikai piaczárás után megjelenő negyedéves riport tartalma fogja meghatározni. A Q3-as riportban meglepetésre profitot jelentett a cég (143 millió dollár, 0,8 dolláros EPS), a Q4-re vonatkozó elemzői konszenzus némileg ez alatt, 125,6 millió dolláron áll, 0,71 dolláros EPS és 7,05 milliárd dolláros bevétel mellett (utóbbi éves szinten 7,6%-os csökkenést jelentene).

Azt már tudjuk, hogy az átadott autók darabszáma rekordot döntött a Q4-ben, ez alapján a piaci konszenzus óvatosnak tűnik. Ugyanakkor az EPS konszenzus egy nagy kérdőjel, legalább két okból. Először is, a Q3-as profitot nagy részben az egy eladásra vetített költségek csökkentése okozta, amit a Tesla a jobb hatékonysággal indokolt. Kérdés, hogy tudta-e tartani ezt a hatékonyságot a cég vagy megismétlődik a 2018-as negyedik negyedév, amikor nőtt az egy eladásra vetített költség. Másodszor, még nagyobb meglepetést okozhat egy potenciális nem üzemi veszteség. A Q3-ban a Tesla 92 millió dolláros nyereséget jelentett a devizaügyletek soron, amit a kínai jüan kitettség okozhatott – mivel a kínai deviza erősödött az utolsó negyedévben, ez is egy rizikófaktor lehet.

Forrás: XTB

  • Kockázati felhívás
Jelen tartalmat az X-Trade Brokers Dom Maklerski S.A. (KNF No. DDM-M-4021-57-1/2005) hozta létre. A közölt tartalom a 2014/65/EU irányelv 24. cikkének (3) bekezdése értelmében vett marketingkommunikáció, és nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési kutatásnak. A tartalom általános alapon képviseli szakembereink véleményét, és nem veszi figyelembe az egyes olvasók személyes körülményeit, befektetési tapasztalatait vagy a jelenlegi pénzügyi helyzetét. Továbbá a tartalmat, nem a befektetési kutatás függetlenségének előmozdításához szükséges jogi követelményeknek megfelelően készítették el.
A múltbeli teljesítmény vagy a jövőbeli előrejelzések nem garantálják a jövőbeli teljesítményt vagy eredményeket. Az információkat felhasználó olvasóknak fontolóra kell venniük a veszteség magas kockázatát. Az XTB Limited nem vállal felelősséget a kereskedők bármilyen fajta veszteségéért, amelyek az említett információk felhasználásából adódhatnak.
A CFD-k összetett instrumentumok, e tőkeáttétes eszközök használata magas kockázattal jár, ahol a teljes tőkéje veszélynek van kitéve. A lakossági befektetők 79%-a pénzt veszít a CFD termékek kereskedése során. Mérlegelje, hogy tisztában van-e a CFD-k működési elvével és hogy meg engedheti-e tőkéje elvesztésének magas kockázatát. XTB Limited engedélyezte és szabályozza a Ciprusi Értékpapír- és Tőzsdebizottság, CIF Licensz szám 169/12. Az XTB Limited bejegyzett székhelye: Pikioni 10, Épület: Highsight Rentals Ltd, 3075, Limassol, Ciprus.

Friss hírek

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »
Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »