Amerika: a neten már beindult a kampány

Facebook, Twitter, email, sms – az elnökválasztásban az eddiginél még nagyobb szerepe lesz az új médiumoknak. A republikánusok felzárkóztak.

A 2008-as elnökválasztás után a legtöbb elemző egyetértett abban, hogy Barack Obama és a demokraták sikerének az egyik legfontosabb oka az volt, hogy a kampány során az új médiumokat (internet, Twitter, Facebook és hasonló szociális hálózatok) nagyobb mértékben és ötletesebben használták fel, mint a republikánusok, akik azóta azonban tanultak a hibából.

A 2010-es időközi választásokra a jobboldal behozta a hátrányát, és mára már a republikánus képviselők többet használják az új médiumokat, mint a demokraták – írja a New York Times. „Hamisnak bizonyult az az elmélet, hogy a baloldal és a liberálisok kisajátították maguknak az internetet” – véli Patrick Ruffini, George W. Bush volt elnök egykori „digitális tanácsadója”. 

Amikor Obama elnök néhány héttel ezelőtt bejelentette újraindulási szándékát, jellemző módon saját honlapján jelent meg az üzenetet tartalmazó rövid videó. Ezzel párhuzamosan azonban a YouTube-on, Twitteren, emaileken és sms-eken keresztül is értesítette a szavazókat indulási szándékáról. Hasonló utat választottak azonban az eddigi republikánis jelöltek is: Mitt Romney a mittromney.com-ra töltött fel egy videót, Tim Pawlenty volt minnesotai kormányzó pedig egyenesen a Facebookon jelentette be indulási szándékát. (Ez utóbbi jelölt honlapján egyébként alig lehet elkerülni hogy az ember ne adományozzon, de legalább a legkisebb előre megadott összeg csupán 35 dollár (7000 forint).  A Teapárt üdvöskéje, Sarah Palin nemrég indított egy vadonatúj honlapot, a Facebookon pedig 2,9 millió rajongója van.

Hogy mennyire megváltozott az utóbbi években az internet kihasználtsága, mutatja, hogy a Pew Research Centre közvélemény kutató cég felmérése szerint a republikánus szavazók 40 százaléka használ új médiumokat, szemben a demokraták 38 százalékával. A felmérés szerint különösen a Teapárt-szimpatizánsok használják ki nagy mértékben az internet adta új lehetőségeket. „A vereségből néha többet tanul az ember, mint a győzelemből” – véli Matt Lira, a 2008-ban vesztes republikánus John McCain szenátor digitális kampányának egykori vezetője.   

Hettyey András

Friss hírek