Rossz ötlet volt a SolarCity felvásárlása, jönnek a bezárások

Az elektromos autógyártó Tesla nemrégiben egy 9 %-os dolgozói létszámcsökkentés mellett döntött – azonban nem ez az egyetlen visszalépés a cég életében. Mint kiderült, legalább 13, napenergia rendszerek telepítésével foglalkozó egységet is bezárnak, összesen 9 államban. Ezzel a lépéssel pedig a SolarCity felvásárlása, melyre 2 évvel ezelőtt 2,6 miliárd dollárt költöttek, már nem tűnik olyan jó üzletnek. 

Jelenlegi és korábbi Tesla alkalmazottak beszámolóiból és belső vállalati dokumentumokból kiderült, hogy a legutóbbi elbocsátások nemcsak az autógyártó-részleget, hanem a korábbi SolarCity tevékenységét is érintik, sőt véget vetettek a Home Depot-val indított kiskereskedelmi megállapodásnak is, ami az eladások felét generálta és közel 800 üzletben tette elérhetővé a Tesla termékeit.

A Home Depot-val fennálló üzleti kapcsolat lezárása egyébként a vállalat dolgozóit is meglepte, mivel februárban még a megállapodás kibővítéséről volt szó.

A Tesla Model S P100D modellje egy dél-koreai rendezvényen, Gimpoban, 2018 február 26-án. A Tesla június 12-én jelentette be 3600 fő elbocsátását. EPA/YONHAP SOUTH KOREA OUT

Bezárások

A Reuters által megszerzett listából kiderül, hogy 60 installációs létesítmény marad nyitva és 13-14 kerül bezárásra. A Tesla nem nyilatkozott azzal kapcsolatban, hogy mely telephelyeket tervezi bezárni és pontosan hány munkavállaló veszíti el az állását, az e-mailekből azonban kiderül, hogy Kalifornia, Maryland, New Jersey, Texas, New York, New Hampshire, Connecticut, Arizona és Delaware államokban zárnak be egységeket.

  • Felvásárlás vagy mentőöv?
A SolarCity a Tesla napenergia szolgáltatásokra specializálódott leányvállalata. Közel két évvel azután, hogy Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója meglehetősen ellentmondásos módon felvásárolta az unokatestvérei által alapított, de jelentős adósságot felhalmozó, napelemeket telepítő céget, az ezzel együtt járó kötelezettségek egyre súlyosabb pénzügyi nehézséget jelentenek a vállalat számára.

A 2,6 milliárd dolláros vételár kifizetésével ugyanis Musk átvette a 2,9 milliárd dolláros adósságterhet is, aminek egy jókora szeletét záros határidőn belül törleszteni kell.

A Teslának súlyosabb gondja is van a Model 3-nál

Kommunikációs fronton egyelőre kitart a Tesla, az alábbi választ küldték el közleményben a Reutersnek:

„Továbbra is arra számítunk, hogy a Tesla napelem és akkumulátor üzletága hosszabb távon akkora méretű lesz, mint az autós üzletág.”

A Home Depot-n keresztüli értékesítési csatorna megszüntetését pedig azzal magyarázták, hogy a SolarCity tevékenységét könnyebben be tudják emelni a Tesla high-end szolgáltatási csomagjába azzal, hogy az értékesítést 90 Tesla-üzletben elérhetővé teszik.

A számok másról árulkodnak 

A fenti kijelentések azonban egyre kevésbé tudják meggyőzni az elemzőket.

„Gyakorlatilag úgy tűnik, mintha azt mondanák, nem rendelkeznek semmiféle stratégiával a napelemek eladásával kapcsolatban” – nyilatkozta Frank Gillet, a Forrester Researcher elemzője.

Az operatív bezárások új kérdéseket vetnek fel a Tesla készpénzhiányban szenvedő napenergia-üzlete szempontjából, egyben megkérdőjelezik Musk érvelését a fúzióval kapcsolatban.

Az idei első negyedévben a Tesla 76 megawattnyi napelemet telepített, mely érték erősen elmarad a SolarCity 2016-os első negyedéves, 200 megawattos adatától. A SolarCity ekkor még az iparág vezető szereplője volt, azóta a Sunrun jócskán lehagyta őket az értékesítési számokban. A Tesla csökkenő napelem értékesítése ráadásul veszélyeztetheti a Panasonic-kal indított közös vállalkozás jövőjét is, melyet 2016-ban jelentettek be, miután a Tesla kifejezte az igényét a SolarCity felvásárlására, hogy több napelemet tudjon legyártani az új gyárában, New Yorkban.

A Tesla és New York állam között fennálló egyezmény értelmében a vállalattól elvárják, hogy 5 milliárd dollárt költsön el 10 éven belül. Amennyiben a Tesla nem tudja teljesíteni ezen követeléseket, úgy lehetséges, hogy több tízmillió dollárt kell majd költenie bírságokra, elvesztheti a bérleti engedélyét vagy vagyonleírásra kötelezhetik. A Reuters kérdéseire reagálva a Tesla közölte, hogy sikerül teljesítenie a vállalásait.

  • Kapcsolódó cikkeink

Home Depot és Sunrun

A Home Depot szóvivője Stephen Holmes elmondta, hogy a kiskereskedelmi társulás a Teslával az év végéig tarthat, majd hozzátette, hogy a Tesla versenytársával a Sunrunnal viszont továbbra is folytatják az együttműködést.

Tény, hogy az efféle társulások drágák, egy vásárló megszerzése a Home Depot-n keresztül akár a 7000 dollárt is elérheti, szemben a 4000 dolláros iparági átlaggal – viszont az értékesítés fele innen származott. Az elmúlt év során pedig a Tesla felhagyott a háztól házig történő (közvetlen) eladásokkal, ami a SolarCity egyik leghatékonyabb eszköze volt az új vásárlók bevonására, és immár az üzletkötők sem kaptak engedélyt helyi események megszervezésére vagy online lead-ek megvásárlására – derült ki egy volt alkalmazott elmondásából.

Így viszont már két fontos értékesítési csatornát szüntetett meg a vállalat. Honnan jön akkor a beígért növekedés?

Forrás: CNBC / Reuters / Kitekintő

Felkapott hírek

Friss hírek

Megint előkerült az ír határkérdés

Pénteki belfasti beszédében Theresa May megerősítette, hogy London véleménye szerint az Európai Bizottság által javasolt megoldás vámhatárt hozna létre az Egyesült Királyságon belül, és ebbe "soha egyetlen brit miniszterelnök sem egyezne bele". Jobb megoldással viszont a britek sem álltak elő.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás