Szankciók sújtják az orosz olajat – hol a vége az árrobbanásnak?

A Brent nyersolaj ára tegnap átlépte a hordónkénti 110 dolláros szintet, ma pedig már a 120 dolláros szint közelében is forgott. Az árak a hordónkénti 115-117 dolláros zónában utoljára 2012-ben és 2014-ben jártak. Az idei év eleje óta az olajár 40%-kal, a decemberi mélypont óta pedig 70%-kal emelkedett.

Oroszország megtámadta Ukrajnát, és a Nyugat erős szankciói a kőolaj áramlásának teljes megszűnéséhez vezethetnek, ami azokat az országokat érinti, amelyek elítélik ezt a háborút és megpróbálják támogatni Ukrajnát. De mennyire fontos Oroszország a globális olajpiac
számára?

Oroszország a világ egyik legnagyobb olajtermelője. Az ország naponta körülbelül 10 millió hordót termel, ebből a közvetlen nyersolajexport napi 5 millió hordót tesz ki. A kőolajtermékek pedig napi 3 millió hordó körül vannak. Az Európai Unió országai kb. napi 2,5 millió hordónyi  nyersolajat és kb. napi 1,3 millió hordónyi kőolajterméket importálnak. A fennmaradó kőolajat Kína, India, más ázsiai országok, valamint
néhány dél-amerikai ország viszi el.

Ez talán nem tűnik soknak a teljes globális olajpiac összefüggésében, melynek értéke a világjárvány előtt napi 100 millió hordó volt. A logisztikai kapcsolatok és az olajpiac kiegyensúlyozottsága azonban azt jelenti, hogy már a kínálat napi 5 millió hordós csökkenése is óriási hatással lehet az olajárakra.

Miért szűnhet meg az orosz export?

Ebben az esetben az éremnek két oldala van. Oroszország enyhén fogalmazva is részese az ukrán konfliktusnak, amiért szinte az egész világ kritizálja, és különböző szankciókkal sújtja. Oroszország elméletileg elzárhatná az olaj- vagy gázcsapot Európa felé, de ez nem valószínű, mert Európa az orosz olaj legnagyobb címzettje: a „fekete arany” teljes exportja tavaly több mint 100 milliárd dollárt tett ki.

A Nyugat azonban dönthet úgy, hogy az exporttilalom mellett dönt.

  • Kanada már bejelentette az Oroszországból származó kőolaj és az abból készült termékek behozatalának felfüggesztését – igaz, eddig is csak elenyésző mértékben importált Oroszországból.
  • Nagy-Britannia megtiltja az orosz hajók és tartályhajók kikötését a kikötőiben.
  • Európa pedig ugyan erősen függ az orosz olajtól, de mint arra számos uniós szakértő rámutat, ez naponta akár 350 millió euróval is finanszírozza a Putyin-rezsimet. Ukrajna embargót követel az orosz olajra és gázra, bár köztudott, hogy ezt nagyon nehéz lesz végrehajtani. A számokat idézve, Finnország olajimportjának 80%-a Oroszországból származik. Lengyelország esetében ez közel 60%, Szlovákia esetében pedig több mint 70%. Németország és Hollandia 30%-ot, illetve 23%-ot tesz ki, nominálisan azonban ezek az országok a legnagyobb orosz olajimportőrök Európában.

Tényleg eltűnhet az orosz olaj, destabilizálva a piacot?

Jelenleg az uniós országokba Fehéroroszországon keresztül irányuló olajexport van a legnagyobb veszélyben. Naponta mintegy 750 000 hordót küldenek a Drusba olajvezetéken keresztül. Napi 250 000 hordó Ukrajnán keresztül jut el Csehországba, Szlovákiába és Magyarországra.

Oroszország számára nehéz lenne ezt az olajat tengeri úton szállítani, de volt már rá példa, hogy gondok akadtak a vezetékes olajszállítással,
2019-ben például több hónapra leállt a behozatal technikai problémák miatt.

Oroszországnak több mint 100 nagy tankhajója van, a globális flotta pedig több mint 2000 tankhajóból áll. A Maersk azonban már most megtagadja az orosz olaj szállítását, és az orosz olaj piaci ára a Balti-tengeren többszörösére emelkedik, a napi 30 ezer dollár körüli összegről akár napi 200 ezer dollárra. A nemzetközi szereplők az esetleges szankciók miatt vonakodnak orosz olajat vásárolni, még a hordónkénti 20 USD árengedmény mellett is a Brent nyersolajhoz képest.

Kína naponta mintegy 1,5 millió hordót importál Oroszországból, ennek felét a maximális kapacitással működő ESPO vezetéken keresztül. Mindazonáltal nem szabad elfelejteni, hogy Kína történelmileg mindig is profitált a szankciókkal sújtott országok, például Irán és Venezuela
olajeladásából. Kína még most is több mint 700 000 hordót importál naponta Iránból a folyamatban lévő amerikai szankciók ellenére.

Elméletileg Oroszország többet szállíthat Kínába, Indiába, Thaiföldre, vagy akár Kubába vagy Venezuelába – ez azonban nem fogja teljes mértékben helyettesíteni Európa teljes importját. Érdemes megemlíteni, hogy az orosz olaj még a hidegháború csúcspontján is
áramlott Európába. A Németországba irányuló export csak akkor szűnt meg, amikor a második világháború alatt megkezdődtek a harcok a szovjetekkel.

Milyen lehetőségei vannak a Nyugatnak?

Több lehetőség is van arra, hogy az olajpiac stabilizálódjon:

● Az IEA országai úgy döntöttek, hogy 60 millió hordót szabadítanak fel a stratégiai tartalékokból. Feltételezve, hogy ez a következő két hónapban megtörténik, ez további napi 2 millió hordót jelent.
● Az Egyesült Államok növelheti a palaolaj kitermelését, és ezt az olajat az európai piacra juttathatja.
● Kína és India lemondhat a magas áron történő stratégiai vásárlásokról, és a szerződött olajat Európába irányíthatja át.
● Az Egyesült Államok gyors megállapodást írhat alá Iránnal. Irán nagy tankerflottával rendelkezik, és képes gyorsan visszaállítani az exportot a napi 0,5-1,5 millió hordó szintre.
● Az Egyesült Államok még több olajat tudna szállítani, ha a Kanadával közös Keystone XL olajvezeték üzembe állna.
● Az OPEC+ dönthet úgy, hogy gyorsabb ütemben állítja helyre a kitermelést. Az OPEC elméletileg több mint napi 5 millió hordó szabad termelési kapacitással rendelkezik, bár ennek mozgósítására nem mutatnak túl nagy hajlandóságot, tegnapi ülésükön is tartották magukat a mindössze napi 400 ezer hordós ütemezett termelésnöveléshez – többek között ez okozta az olajár 120 dollár irányába történő újabb kitörését.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Megugorhat az olaj ára hordónkénti 150 vagy akár 200 dollárra?

Ilyen téziseket már a Saxo Bank és a Bank of America is megfogalmazott. A Bloomberg rámutat, hogy az opciók iránt egyre nagyobb az érdeklődés ezeken a szinteken, bár jelenleg még viszonylag olcsók.

Oroszország fontos szereplője a piacnak, de a világ nélküle is boldogul, és a közelmúlt ukrajnai eseményei megmutatták, hogy ez lehet a helyes út. A jelenlegi helyzet különbözik attól, amelynek 2008-ban lehettünk tanúi. A kínálat növelhető, ugyanakkor a logisztikával kapcsolatos átmeneti problémák az árak emelkedéséhez vezethetnek.

Lehetséges, hogy az ár hordónkénti 120 dollár fölé emelkedik, és a 150 dolláros szint sem tűnik kizártnak, azonban ezek a szintek már a 2008-as évhez hasonlóan a kereslet teljes megsemmisülését okozhatják, és újabb erős válságot indíthatnak el a világpiacokon.

Másrészt, még a legnagyobb olajexportőrök sem akarnak erőteljes áremelkedést. Nehéz arra számítani, hogy a konfliktus a közeljövőben enyhül, de a magas árakat nagyban befolyásolják az oroszországi szállítás felfüggesztésével kapcsolatos aggodalmak. Az orosz olajért továbbra is lehet fizetni, bár sok piaci szereplő inkább más forrásból szerzi be az olajat.

Ha azonban a legrosszabb forgatókönyv nem következik be, az idei év még mindig túlkínálatot hozhat az olajpiacon, ami az árak stabilizálódásához vezethet.

Amennyiben nem csak tájékozódna, hanem ki is szeretné magát próbálni a tőzsde világában, most kockázat nélkül megteheti egy ingyenes demószámlán!

Forrás: XTB / Kitekintő

Jelen tartalmat az XTB S.A. (KNF No. DDM-M-4021-57-1/2005) hozta létre. A közölt tartalom a 2014/65/EU irányelv 24. cikkének (3) bekezdése értelmében vett marketingkommunikáció, és nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési kutatásnak. A tartalom általános alapon képviseli szakembereink véleményét, és nem veszi figyelembe az egyes olvasók személyes körülményeit, befektetési tapasztalatait vagy a jelenlegi pénzügyi helyzetét. Továbbá a tartalmat nem a befektetési kutatás függetlenségének előmozdításához szükséges jogi követelményeknek megfelelően készítették el. A múltbeli teljesítmény vagy a jövőbeli előrejelzések nem garantálják a jövőbeli teljesítményt vagy eredményeket. Az információkat felhasználó olvasóknak fontolóra kell venniük a veszteség magas kockázatát. Az XTB Limited nem vállal felelősséget a kereskedők bármilyen fajta veszteségéért, amelyek az említett információk felhasználásából adódhatnak. A CFD-k összetett instrumentumok, e tőkeáttétes eszközök használata magas kockázattal jár, ahol a teljes tőkéje veszélynek van kitéve. A lakossági befektetők 85%-a pénzt veszít a CFD termékek kereskedése során. Mérlegelje, hogy tisztában van-e a CFD-k működési elvével és hogy meg engedheti-e tőkéje elvesztésének magas kockázatát. XTB Limited engedélyezte és szabályozza a Ciprusi Értékpapír- és Tőzsdebizottság, CIF Licensz szám 169/12, Az XTB Limited bejegyzett székhelye: Pikioni 10, Épület: Highsight Rentals Ltd, 3075, Limassol, Ciprus.

Hozzászólások ()

Friss hírek