Rekordösszegű kampány

Gigantikus összegeket tapsolnak el az amerikai elnökjelöltek a kampány során.

A CNN tudósítása szerint minden idők legköltségesebb elnökválasztási kampánya a 2012-es. Épp, hogy megválasztották a republikánusok hivatalosan is jelöltjüknek Mitt Romney-t hogy „kitegye a jelenlegi elnök szűrét” a Fehér Házból, Obama hivatalos jelölté válása pedig az egy hét múlva tartandó demokrata nemzeti pártkonvención várható majd, de az amerikaiak már most a kampány eddig nem látott élesedésére számíthatnak és rengeteg reklám, kampányhirdetés érheti majd el őket. Ilyenek a szórólapok, papíralapú tájékoztatók, kampányrendezvények, helyi gyűlések, filmek, videók, internetes oldalak és közösségi alkalmazások, valamint a televízió és rádió reklámok, hirdetések. Ezek a hirdetésformák mind, mind pénzbe kerülnek, méghozzá igen sokba. Az OpenSecrets.org felmérése szerint az elnökjelöltek az idén áldozzák a legtöbb anyagi forrást megválasztásukra a történelem során, az oldal becslése alapján szám szerint 2 500 000 000 amerikai dollárt. Csak hogy érzékeltessem mekkora összegről is van szó, ez a szám több mint kétszer akkora, mint Szomália 2010-ben megtermelt teljes GDP-je. Júliusban a fundraising (a kampányforrás gyűjtés elnevezése) versenyben Mitt Romney jóval lekörözte Obamát. A republikánus jelölt a múlt hónapban 101 millió dollárt, míg Obama „csak” 75 millió dollárt gyűjtött be.

De vajon honnan jönnek ezek a hatalmas összegű támogatások, pénzek? A válasz érdekes képet mutat és jól felvázolja a két elnökjelölt támogatói közti különbségeket. Mitt Romney legjelentősebb támogatói a pénzügyi szektor szereplői, a Goldman Sachs köre a legnagyobb mindközül, mely vállalat vezetői 676 ezer dollárral támogatták a konzervatívok kampányát, a sort a JPMorgan Chase folytatja 520 ezer dollárral, majd őt követi a Morgan Stanley 513 ezer dollárral, de a lista legelején szerepel még a Bank of America, a Credit Suisse Group és a Citigroup bank és pénzügyi csoportok is. Hogy félreértés ne essék hivatalosan nem az adott cég támogatja az egyes jelöltet, hanem sokkal inkább a cégeket vezető, azt tulajdonló, vagy ott dolgozó menedzserek, természetesen nagy különbség nincs, inkább csak formalitás. Az bizonyosan jól látszik, hogy a Wall Street milliomosai félnek Obama második terminusától és egyre eltökéltebben támogatják a konzervatív Romney-t, aki ha nem váltja le Obamát, akkor a jelenlegi demokrata elnök emeli az előbb említett Wall Street-i úriemberek adóit. Obama adótervei és kijelentései miatt pedig ezek a félelmek beigazolódni látszanak. De ki támogatja Obamát? Hollywood mindenképp, olyan híres nevek álltak ki az elnök mellett, mint Jeffrey Katzenberg filmrendező (több klasszikus gyermekfilm rendezője, mint a Kishableány, Aladin vagy az Oroszlánkirály), de Obamát támogatja Tom Hanks és George Clooney is. Az elnököt Romney-val szemben nem a nagy pénzügyi trösztök, sokkal inkább az egyetemek, értelmiségi és művészeti műhelyek, valamint Amerika információtechnológiai vállalatai támogatták (feltehetően mert legtöbbjük az erős demokrata bástyának számító Kaliforniában, a Szilíciumvölgyben található). Obamának a legnagyobb támogatás a Kaliforniai Egyetemről érkezett, ahonnan összesen 491 ezer dollár jött, a sort folytatja a Microsoft 443 ezer dollárral. A harmadik jelenleg a Google Inc. 357 ezer dollárral, ezt követi 331 ezer dollárral a DLA Piper jogi vállalat, de a top ötben van a Harvard Egyetem is a maga 317 ezer dollárjával. A számokból, arányokból jól látszik az egyes társadalmi szektorok elkötelezettsége, beszédes továbbá az a szám is, hogy a Wall Street összesen 10 millió dollár feletti összeget adott Romney-nak, míg Obamának 3,8 millió dollár körül. Az elkötelezettség iránya tehát több mint egyértelmű. 

A nagy támogatók bőkezűsége ellenére mindkét támogatási alap 90%-a olyan egyénektől származik, akik fejenként 250 dollárral vagy annál kisebb összeggel járultak hozzá választottuk kampányához. Ez ékes bizonyítéka annak, hogy az Egyesült Államokban milyen élő és működő a civil társadalmi részvétel a politika alakításában. Eddig Obama vezetett a fundraising versenyben, azonban a helyzet jelentősen változott, Mitt Romney az elmúlt mindhárom hónapban több pénzt gyűjtött, mint az elnök. Az összegek nagy része vissza lett tartva és a nagy költekezés azután indul meg, hogy a két nagy párt hivatalosan is elnökjelöltjének nyilvánítja Romney-t és Obamát. A héten ez megtörtént a republikánusoknál, a jövő héten pedig a demokraták fogják valószínűleg Obamát jelölni hivatalos elnökjelöltnek. Szeptemberben és októberben tehát minden bizonnyal elárasztják majd az amerikai választópolgárokat a fizetett hirdetések és reklámok tömege. 

Kováts Megyesi Bálint

Friss hírek