Hétvégén átszabják a DAX indexet

A német blue chip tőzsdemutató, a DE30, vagy másnéven DAX index komoly átalakuláson megy keresztül a mai piaczárás után, mind az indexbe történő bekerülés kritériumai, mind az index mérete változni fog.

Néhányan a változást egy lehetőségnek tekintik arra, hogy a német indexet ezentúl kevésbé ciklikus, inkább növekedésorientált mutatónak lehessen tekinteni, hasonlóan a Wall Street indexeihez. Nézzük meg közelebbről, mi változik és lesz-e hatással a piacra vagy sem.

Változnak a bekerülési feltételek 

A német blue chipeket tömörítő DAX index bevezetése, azaz 1988. július 1-től kezdve 30 tagú volt. A bekerülési feltételek sem változtak az évek során, azoknak a részvényeknek, amelyek a DAX-ba pályáztak, piaci kapitalizáció és tőzsdei forgalom tekintetében a legnagyobbak közé kellett tartozniuk. Az olyan események miatt, mint például a Wirecard könyvelési csalás miatti összeomlása volt, a tőzsde vezetése úgy döntött, hogy változásokra van szükség.

A piaci kapitalizáció továbbra is a feltételek egyik kulcseleme lesz, de a tőzsdei forgalom alacsonyabb prioritást kap, ezentúl  inkább arra fektetik a hangsúlyt, hogy az indexet minőségi vállalatok alkossák. Ennek nyomán a DAX-ba ezentúl csak olyan vállalatok kerülhetnek be, amelyek a legutóbbi két lezárt pénzügyi évben pozitív EBITDA-eredményt értek el. Az indexbe pályázó cégeknek továbbá egy belső audit bizottságot is fel kell állítaniuk, valamint a korábbi pénzügyi jelentéseik határidőre történt közzététele is feltétel lett.

Új tagok

A másik nagy változás, ami lényegesen szembetűnőbb lesz a befektetőknek, az az index kibővítése a jelenlegi 30 tagról 40 komponensre. A változás hivatalos indoklása az, hogy az index így jobban leképezi a német gazdaságot. Akár így lesz, akár nem, az biztos, hogy a bővítéssel diverzifikáltabbá válik a mutató, az új belépők ugyanis olyan szektorokból érkeznek, melyek eddig alulreprezentáltak voltak az indexben. Az új indexkomponensek listája:

  • Airbus (AIR.DE)
  • Puma (PUM.DE)
  • Porsche Automobil Holding (PAH3.DE)
  • HelloFresh (HFG.DE)
  • Zalando (ZAL.DE)
  • Siemens Healthineers (SHL.DE)
  • Sartorius (SRT.DE)
  • Qiagen (QGEN.US)
  • Brenntag (BNR.US)
  • Symrise (SY1.DE)

Bár az új tagok között is található néhány ciklikus részvény, mint például az Airbus vagy a Porsche Automobil Holding, az új komponensek többsége növekedési részvénynek tekinthető. Ráadásul az új tagok közül többen a „járvány nyertesei”, melyek nagy árfolyamemelkedést tudtak felmutatni 2020-ban és ennek köszönhetően feleltek meg a kapitalizációs követelményeknek. A több technológiai részvénynek köszönhetően a DAX ezentúl kevésbé lesz ciklikus index, az amerikai és ázsiai társaihoz hasonlóan – melyek az utóbbi időben rendre felülteljesítették a német mutatót – inkább növekedésorientált lesz.

Az új indextagok főbb adatai, piaci kapitalizáció és éves hozam a tegnapi záróárak alapján számolva (2021. szeptember 16.). Forrás: Bloomberg, XTB

Az index 40 tagúra történő bővítése várhatóan jobban leképezi majd a német gazdaságot, de ez a változás az index értékében önmagában nem hoz változást. Az indexsúlyokat úgy módosítják, hogy a pénteki záróár megegyezzen a hétfői induló értékkel. Ez nem azt jelenti, hogy az index hétfőn nem nyithat réssel, de ez esetben a magasabb vagy alacsonyabb nyitást nem az index összetételének móódosulása, hanem a piaci kondíciók változása okozza.

Az XTB úgy döntött, hogy a kereskedési csatornákon nem módosítja a DAX-indexhez kapcsolód instrumentumok nevét, azok továbbra is DE30 és DE30.cash néven érhetők majd el, a 40 tagú indexformátum életbe lépése után is. A nyitott pozíciók sem módosulnak a hétvégén, semmilyen módon.

Technikai elemzés

A DE30 ezen a héten a július közepén indult emelkedő szakasz 38,2%-os visszatérési szintje (15.650 pont) és a 23,6%-os visszatérési szint alkotta ellenállás (15.770 pont) között oldalazott. Bár az index egyik irányban sem tudott jelentős elmozdulást produkálni, úgy tűnik, inkább a medvepiaci hangulat az uralkodó. Az index nem tud a lefelé tartó trendvonal fölé törni és továbbra is az overbalance-szerkezet alkotta keretek között mozog. A bikáknak az overbalance-szerkezet teteje fölé kellene tolniuk a DE30 árfolyamát (15.835 pont) ahhoz, hogy a kilátások kedvezőbbé váljanak a long irányba kereskedők számára.

Forrás: xStation5

Azt is meg kell jegyeznünk ugyanakkor, hogy az index mindössze 2,5%-kal jár történelmi csúcsa alatt, és az overbalance-szerkezetből történő kitöréshez is csak 1%-nyi emelkedésre lenne szükség.

Forrás: XTB

Amennyiben nem csak tájékozódna, hanem ki is szeretné magát próbálni a tőzsde világában, most ezt is kockázat nélkül megteheti egy ingyenes demószámlán! [/box]

  • Kockázati felhívás
Jelen tartalmat az X-Trade Brokers Dom Maklerski S.A. (KNF No. DDM-M-4021-57-1/2005) hozta létre. A közölt tartalom a 2014/65/EU irányelv 24. cikkének (3) bekezdése értelmében vett marketingkommunikáció, és nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési kutatásnak. A tartalom általános alapon képviseli szakembereink véleményét, és nem veszi figyelembe az egyes olvasók személyes körülményeit, befektetési tapasztalatait vagy a jelenlegi pénzügyi helyzetét. Továbbá a tartalmat, nem a befektetési kutatás függetlenségének előmozdításához szükséges jogi követelményeknek megfelelően készítették el.
A múltbeli teljesítmény vagy a jövőbeli előrejelzések nem garantálják a jövőbeli teljesítményt vagy eredményeket. Az információkat felhasználó olvasóknak fontolóra kell venniük a veszteség magas kockázatát. Az XTB Limited nem vállal felelősséget a kereskedők bármilyen fajta veszteségéért, amelyek az említett információk felhasználásából adódhatnak.
A CFD-k összetett instrumentumok, e tőkeáttétes eszközök használata magas kockázattal jár, ahol a teljes tőkéje veszélynek van kitéve. A lakossági befektetők 81%-a pénzt veszít a CFD termékek kereskedése során. Mérlegelje, hogy tisztában van-e a CFD-k működési elvével és hogy meg engedheti-e tőkéje elvesztésének magas kockázatát. XTB Limited engedélyezte és szabályozza a Ciprusi Értékpapír- és Tőzsdebizottság, CIF Licensz szám 169/12. Az XTB Limited bejegyzett székhelye: Pikioni 10, Épület: Highsight Rentals Ltd, 3075, Limassol, Ciprus.

Friss hírek

100 millió eurós bírságot kapott a Continental

Még mindig nem csengett le teljesen a Volkswagen-csoportot 2015-ben megrázó dízelbotrány. A Continental most - közel 9 évvel később - kapott egy 100 millió eurós bírságot, amiért nem akadályozta meg, hogy alkalmazottai részt vegyenek a dízel-kibocsátási csalásban.

Read More »

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »