André Kertész képei a kolumbiai jegybank kiállításán

  • A múlt század egyik legelismertebb fényképészének, a magyar származású Kertész Andor munkáiból szervezett kiállítást a kolumbiai jegybank a társadalmi felelősségvállalási programjának keretében.
  • Bogotai tudósítónk múlt héten meglátogatta az expozíciót, amelyet a latin-amerikai közönség eddig csak az argentin és a mexikói fővárosban láthatott.

Március 3-a és június 6-a között kerülnek kiállításra „El doble de una vida” (Egy élet kettőse) címmel André Kertész (Kertész Andor, 1894-1985) magyar fotóművész képei Bogotában, a Központi Bank Művészeti Múzeumában. A műalkotások a francia Kulturális és Kommunikációs Minisztérium tulajdonát képezik, és a párizsi Je de Paume Múzeum hozta el őket a kolumbiai fővárosba.

Kertész Andrét a XX. század legmeghatározóbb fényképészei között tartják számon. Nem lehet pontosan meghatározni, hogy milyen művészeti irányzatot vagy iskolát képviselt, a kategorizálást életében ő maga is többször visszautasította. Mégis képein a szürrealizmus, humanizmus és a konstruktivizmus jól felismerhető jegyei is megmutatkoznak. Sosem akart dokumentálni a fotóival, inkább érzéseket szubjektív benyomást közvetített.

31 éves koráig élt Magyarországon, míg 1925-ben Párizsba nem költözött, ahogyan akkoriban sok más európai és amerikai művész is. Itt bontakozott ki igazán tehetsége, és itt kezd el újszerűt alkotni a fényképészetben. 1936-ig élt Franciaországban, ekkor New Yorkba költözött feleségével egy munkamegbízás miatt, de az egyre erősödő nácizmus, a háború előszele, és zsidó származása eltántorították attól, hogy visszatérjen Európába. Így 1985-ös haláláig az Egyesült Államok maradt az otthona.

Az 1963-tól kezdve fokozatosan visszatért a nemzetközi színtérre, a világ és az USA kritikusai is végre felfigyeltek rá. Japántól kezdve Kanadán át Franciaországig számos országban állították ki fényképeit. Magyarországon először 1971-ben, a Nemzeti Galériában.

A mostani az első alkalom, hogy fotói Kolumbiába érkeztek. Buenos Aires és Mexikóváros után itt csodálhatja meg először a latin-amerikai közönség a magyar fotós munkáit. Külön említést érdemel, hogy utóbbi két ország Kertész személyes kötődésével is büszkélkedhet. Mindkét országban járt, és számos fényképe maradt fenn például Acapulcóból (Mexikó), illetve Buenos Airesből (Argentína). Sőt, Buenos Airesben élt öccse, Kertész Jenő, aki az 1920-as években emigrált az argentin fővárosba, és André 1963-től kezdve több alkalommal meglátogatta őt.

Kolumbia esetében azonban nem beszélhetünk semmilyen személyes vonatkozásról, itt sosem járt Kertész. A művészete iránti érdeklődést tehát az elfogulatlan értékelésnek, elismerésnek köszönheti.

Mit tudhatnak meg a kiállítás látogatói Magyarországról?

A több mint 70 éves munkásságát (1912-1985) élete főbb helyszínei szerint három szakaszra lehet osztani: a magyarországi évek, a franciaországi évtized és az amerikai korszak. E szerint csoportosítva, többé-kevésbé kronologikus sorrendben mutatja be a kiállítás a Je de Paume által elküldött 189 fotót, kezdve a magyarországiakkal. Az első termen végig sétálva, a kolumbiai látogató betekintést nyerhet a századelő magyar vidékének életébe, az alföldi táj szépségébe, a háborús mindennapokba, és néhány korai formabontó ábrázolást is látunk, ahol öccse, Jenő a modell. A budapesti képek mellett megjelennek fotók Szigetbecséről, Esztergomról, Dunaharasztiról, Budafokról, Bátorkesziről, Ráckevéről és Abonyról is.

Megfigyelhető, hogy a vidéki táj, a természet és a parasztember mindennapjai később sosem köszönnek vissza képein. Ilyen témájú képeket csak Magyarországon készített. Clemencia Poveda Motta fényképész szerint ennek oka, hogy a kezdeti próbálkozásai során azt örökítette meg, ami hozzá a legközelebb állt, ami körülvette, bár már itt sem dokumentáló jelleggel. Láthatóak képek gémes kútról, cigányzenészekről vagy épp pihenő katonákról. És noha itt még nem jelennek meg a szürrealista jegyek, a modernizmus a képein, de készült néhány kiemelkedő alkotás itthon is. Ilyen például az Esztergomban fotózott „Víz alatti úszó”, ami a kiállítás egyik reklámfotójaként is szolgál.

A magyar érdeklődők a szigetbecsei André Kertész Fotómúzeum és Emlékházban tekinthetik meg a művész 120 képéből álló állandó kiállítást.

Hajdú Lilla

Friss hírek

100 millió eurós bírságot kapott a Continental

Még mindig nem csengett le teljesen a Volkswagen-csoportot 2015-ben megrázó dízelbotrány. A Continental most - közel 9 évvel később - kapott egy 100 millió eurós bírságot, amiért nem akadályozta meg, hogy alkalmazottai részt vegyenek a dízel-kibocsátási csalásban.

Read More »

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »