Új csődtörvény: így csillapítanák a botrányt

Pozsonyban a csütörtöki parlamenti ülésen a képviselők elfogadták a kormány csődvédelmi törvényét, így a Váhostav beválthatja részvényeit tartozásainak enyhítésére, írja az Új Szó.

A kormány által javasolt, hosszan tárgyalt törvénymódosítási javaslatot csütörtök késő délután elfogadta a parlament. A jelenlévő 122 képviselőből 78 igennel szavazott, 42 ellenzéki tartózkodott, egyedül Jozef Kollár szavazott nemmel. Így életbe léphet a kormány szerdán javasolt megoldása.

Egyik megoldásként az állam továbbra is fenntartja annak a lehetőségét, hogy a Szlovák Kezes-, és Fejlesztési Bankon keresztül megvásárolja a hitelezők követeléseit, így viszont csak a tartozás felét kapják meg. A második lehetőség, hogy a csődvédelmi eljárás során felajánlott 15 százalék mellett, a bankok is lemondanak a nekik járó összeg 15 százalékáról, ezt a csomagot szétosztják a beszállítók és a magánvállalkozók között. Fico szerint így a kisebb hitelezők többet fognak kapni a kezdetben ígért 15 százaléknál. A Váhostav pedig felajánlja a le nem terhelt részvényeinek 49 százalékát. „A részvények szétosztásának kulcsa a követelés összegének nagysága lesz” – mondta Robert Fico. Kérdés viszont, hogy a beszállítóknak, alvállakozóknak felajánlott részvények milyen értéket képviselnek.

A csődvédelmi törvény módosítása alapján a jövőben a hitelezők a tartozás 100 százalékát követelhetik vissza, a tartozás később sem évülne el, vagyis behajthatnák a vállalat későbbi nyereségéből.

A törvényjavaslat szerint lehetőség nyílik arra is, hogy a restrukturalizáció felügyelője lemondjon posztjáról, s helyette a bíróság választ véletlenszerűen másikat. A továbbiakban nem vehet részt közbeszerzési pályázaton olyan vállalat, amelyben szerkezetváltás lett engedélyezve, amíg le nem zárult a folyamat.

Az ellenzék kritizált a tervezetet és saját megoldással állt elő, ám azt a smeres képviselők egytől egyig elvetették.

Kitekintő / Új Szó

Friss hírek

100 millió eurós bírságot kapott a Continental

Még mindig nem csengett le teljesen a Volkswagen-csoportot 2015-ben megrázó dízelbotrány. A Continental most - közel 9 évvel később - kapott egy 100 millió eurós bírságot, amiért nem akadályozta meg, hogy alkalmazottai részt vegyenek a dízel-kibocsátási csalásban.

Read More »

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »