Kína is az egynemű oktatás felé fordul

Oktatási reform előtt állnak Shanghaj középiskolásai, ahol a fiú és lány diákok tanulmányi etredményei közti szakadék miatt bevezethetik az Amerikában is elterjedt nemek szerint elkülönített osztályokat. A legutóbbi, a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) 2009-ben, 15 éves tanulókkal világszerte végzett felmérésében a shanghaji iskolarendszer az élvonalban szerepelt, megelőzve Dél-Koreát, Finnországot, Hongkongot és Szingapúrt. Ennek ellenére a kínai oktatási hivatalnokok aggodalmai szerint egyes tizenéves fiú diákok gyengébben teljesítenek bizonyos tantárgyakban – különös tekintettel a nyelvekre –, mint a lányok, ami indokolttá teheti a nemek szerint elkülönített oktatás bevezetését. A rendelkezés elsősorban a fiúk önbizalmának visszaszerzését szolgálná.

Szun Jun-hsziao (Sun Yunxiao) közoktatási szakértő felmérése alapján a kínai egyetemi központi felvételi vizsgán, a „gaokaón” résztvevő fiúk aránya 66.2%-ról 39.7-ra csökkent az 1998 és 2008 közötti tíz év alatt. A fejlett országokban általános tendenciának mondható, hogy a középiskolás korú lány tanulók jobban teljesítenek a fiúknál – derült ki az OECD 2009-ben készült felméréséből. Az elitnek számító Sanghaj 8. sz. Középiskola már félúton tart a kísérletképpen elindított programjában, amely során két fiútanulókból álló osztály tagjai specializált tananyagra épülő oktatásban vesznek részt. Az iskola igazgatója, Lu Csi-seng (Lu Qisheng) szerint ez áttörő eredményekhez vezethet, és lehetőséget biztosít a fiúk számára, hogy jobb teljesítményt érjenek el. Véleményében „a fiúk fiatalkorukban nem töltenek elég időt tanulással. A fiúk érettsége, kivált a nyelvtanulásra és az önfegyelemre, elmarad a lányoké mögött”.

A Kínai Kommunista Párt 1949-es hatalomra kerülését követően többségében felszámolta az egynemű oktatási intézményeket, az országszerte elérhető néhány fiúiskola magánkezelésben van. Ezzel szemben Sanghaj több neves állami lányiskolával is rendelkezik, a tavaly indított kormányprogram részeként – amely szélesebb választási lehetőségeket kíván nyújtani a tanulók részére – tövább növekedhet számuk.  A nemzetközi pedagógiai sajtóban erősen megoszlanak a vélemények az egynemű oktatás bevezetésének szükségességéről: a koedukált oktatás hívei a szociális integráció és a nemi sztereotípiák csökkentésének, míg az egynemű oktatás szorgalmazói a fiú és lányok valós képességei szerinti tanulási teljesítmény elsőbbségét hangsúlyozzák. 

Dóczi Tamás

Friss hírek