Vérbosszú miatt nem mehet iskolába több száz diák

Több száz albán diák kénytelen otthonában tanulni, mert a családját érintő vérbosszú miatt nem járhat iskolába – számolt be a SETimes. Az ő támogatásukra jött létre a Második Esély nevű program, amelynek keretében a tanárok házhoz mennek. A vérbosszú terjedésével azonban egyre csökken az eredményesség.

Albániában mintegy ötezer ember életét érinti a vérbosszú, melynek során egy korábbi gyilkosság áldozatának a családja feljogosítva érzi magát arra, hogy a gyilkos egyik családtagját bosszúból megölje. Az önbíráskodás ezen intézménye a középkorból ered, és máig jelen van Albániában, sőt már nem csupán az északi területekre jellemző, hanem a városokban és az ország déli részén is elterjedt.

A vérbosszú „szabályai” szerint a nők és a gyermekek meggyilkolása tilos, azonban nekik is bujkálniuk kell, ezért napjainkban több mint kilencszáz albán gyerek emiatt nem tud iskolába járni. Az ő iskoláztatásuk segítésére hozta létre tavaly nyáron az oktatási minisztérium a Második Esély nevű programot, melynek lényege, hogy a legközelebbi iskolából a tanárok házhoz mennek. A minisztérium igyekszik azokat a pedagógusokat bevonni, akik korábban is tanították a gyerekeket. Az oktatók túlóradíjat kapnak, amiért heti háromszor, összesen tíz órán keresztül tartanak nekik órákat, amelyek egyenként 45 percesek.

Shkodra megyében tavaly 41 diák vett részt a programban, de egyes intézmények szerint csak ezen a területen több száz gyermek érintett. A Második Esély nem tud mindenkinek segíteni, már csak azért sem, mert a minisztérium és a vérbosszúval foglalkozó szervezetek adatai jelentősen eltérnek. „Minden év elején küldünk egy levelet az önkormányzatoknak és szervezeteiknek, illetve a helyi közösségeknek, hogy információt szerezzünk a vérbosszú miatt veszélyben lévő családok hollétéről. Ez segít felmérni, hogy hány gyermeknek kell segítenünk az otthoni tanulásban” – mondta az érintettek felkutatásának módszeréről Atrida Feketi, a Shkodra megyei oktatási igazgató.

Azonban az oktatási minisztérium hiába tűzött ki ilyen nemes célokat maga elé, ők is tudják, hogy a tanítás ezen formája sokkal kevésbé hatékony, ráadásul a diákoknak súlyos pszichológiai problémáik is lehetnek. Eddig a megfelelően megfizetett tanárok tudtak javítani a helyzeten, de egyre nehezebb lesz eredményeket felmutatni a vérbosszúban érintett családok gyermekeinek oktatásában.

Farkas Enikő

Friss hírek