Az USA nem csak a kereskedelem terén igyekszik elszigetelni magát Kínától

Az amerikai igazságügyi minisztérium elrendelte, hogy az Egyesült Államokban is dolgozó két vezető kínai állami médium regisztráltassa magát külföldi ügynökként – jelentette kedd este internetes honlapján a The Wall Street Journal. A lap értesülései szerint a minisztérium az elmúlt hetekben tudatta a Xinhua hírügynökség és a China Global Television Network (CGTN) televízió képviselőivel, hogy ezt kell tenniük.

Az amerikai törvények szerint minden olyan szervezetnek, vállalatnak vagy magánszemélynek külföldi ügynökként kell bejegyeztetnie magát, amely vagy aki külföldi kormányok nevében megpróbálhatja befolyásolni az amerikai politika alakítóit vagy a közvéleményt. Az így regisztráltaknak évente beszámolót kell készíteniük bevételeikről és kiadásaikról, fel kell tárniuk a cég tulajdonosi struktúráját, és a törvény előírása szerinti további információkat is szolgáltatniuk kell. Amennyiben külföldi médiavállalatról van szó, akkor a regisztráláshoz csatolni kell írott vagy hanganyagot is.

Elemzők felhívják a figyelmet arra, hogy az igazságügyi tárca éppen akkor hozott döntést erről, amikor Washington és Peking között szélesedőben van a kereskedelmi vita. Donald Trump elnök hétfőn este jelentette be, hogy a kormány 200 milliárd dollár értékű kínai árura vet ki védővámot, mire válaszul Peking kedden közölte, hogy 60 milliárd dollár értékű amerikai termékre vet ki pótvámot. Az Andrzej Duda lengyel államfővel kedden délután tartott közös sajtókonferenciáján Donald Trump ugyan azt hangoztatta, hogy az amerikai kormány kész a tárgyalásokra Kínával, de azt is leszögezte: “nem hagyja, hogy Kína kihasználja” az Egyesült Államokat.

  • Kapcsolódó cikkeink:

A Xinhua, a CGTN és a washingtoni kínai nagykövetség nem kívánta kommentálni a The Wall Street Journal információit.

A lap egyúttal emlékeztetett arra is, hogy az amerikai hatóságok nemrégiben közelebbről is megvizsgálták egyes külföldi médiatársaságok amerikai jelenlétét. Erre azt követően került sor, hogy az amerikai hírszerzés arra figyelmeztetett: két orosz, kormányzati támogatást élvező sajtóorgánum – az RT televízió, illetve a Sputnik rádió és hírügynökség – részese volt a Kreml azon erőfeszítéseinek, hogy megpróbálja befolyásolni a 2016-os amerikai választási folyamatot. Az RT és a Sputnik – tagadva e vádakat – tavaly bejegyeztette magát idegen ország ügynökeként.

Az Egyesült Államokban dolgozó kínai állami médiumot mindeddig nem ért ilyen vád, de a kongresszusban hónapok óta fel-felvetik a politikusok, hogy a Xinhuának és a CGTV-nek regisztráltatnia kellene magát. Marco Rubio floridai republikánus, valamint Patrick Leahy vermonti demokrata párti szenátorok ez ügyben még hónapokkal ezelőtt levelet is írtak Jeff Sessions igazságügyi miniszternek.

Három, angol nyelvű kínai lap – a China Daily of Beijing, a People’s Daily Overseas és a Xin Min Evening News – amerikai terjesztője már korábban regisztráltatta magát a törvénynek megfelelően.

Forrás: MTI

Felkapott hírek

Friss hírek

A szaúdi koronaherceg is belebukhat a Hasogdzsi-ügybe

A szaúdi uralkodóház vezetői napok óta a legnagyobb diszkréció mellett a Dzsamál Hasogdzsi újságíró eltűnése miatt kialakult helyzetről tanácskoznak - értesült francia diplomáciai forrásokból a Le Figaro, utalva arra, hogy az ország politikáját ténylegesen irányító trónörököstől akár el is vehetik ezt a feladatot.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás