Mesterséges intelligencia fehér köpenyben

Képzeljünk el egy sebészt, aki egy Sirihez hasonló digitális asszisztenst kérdez egy kockázatos műtét kapcsán a rendelkezésre álló lehetőségekről a beteg kórtörténete és a globális adatbázisban található hasonló esetek függvényében. Az „asszisztens” másodpercek alatt több lehetőséget ajánl, melyekből a sebész és csapata kiválasztja azt, amelyik szerintük a legjobb. Ez egyike lehet annak a sok opciónak, amelyet a mesterséges intelligencia nyújtani tudna az egészségügy területén.

„Az M.I. készen áll, hogy bevezessék az egészségügybe, ám nehéz lesz az orvosok, ápolók, betegek és más érdekeltek meggyőzése, hogy maradéktalanul megbízzanak az önállóan gondolkodó gépekben” – mondta Steve Leonard, az SGInnovate vezérigazgatója. Az SGInnovate egy kormányzati szerv, amely a szingapúri innovációs erőfeszítéseket vezető vállalkozókat támogatja munkájukban.

„Ez egy kétélű kard, mivel az egészségügyi ellátás nagyon bonyolult terület. Továbbá az orvosok sokszor nem igazán izgatottak az új modellekkel vagy új eljárásokkal kapcsolatban – és ezt nem tiszteletlenségből mondom, csak ez az igazság” – fejtette ki Leonard a CNBC-nek a Szingapúrban megrendezett Innovfest Unbound konferencián. Hozzátette, hogy a szabályozás is kulcsfontosságú tényező.

Szingapúr nemrégiben növelte az M.I. befektetéseket: több mint 100 millió dollárt terveznek költeni erre az elkövetkező öt évben. A városállam azt tervezi, hogy bevezetik a technológiát a szingapúri társadalmat érintő fő kihívások kezelésére, beleértve az egészségügyi ellátást is.

„Az M.I. nagy szerepet játszhat a megelőzésben, a diagnózis felállításában, a kezelési tervek kapcsán, a gyógykezelésekben, valamint a precíziós gyógyszerek és a gyógyszer-előállítás terén” – mondta Bruce Liang, a szingapúri Egészségügyi Minisztérium informatikai tisztviselője. „Az egészségügyi dolgozók, akik ilyen csúcstechnológiát használnak, jobban tudják kezelni a megnövekedett egészségügyi ellátási igényeket is a jövőben” – tette hozzá.

Számos vállalat – nagy és kicsi egyaránt – foglalkozik már most a mesterséges intelligencia integrálásával ebbe a kritikus ágazatba. Tavaly például a kínai Baidu kutatóóriás mutatott be egy M.I. chatbotot, amely kapcsolódni tud a betegekhez, összegezni tudja az orvosi kérdéseket és diagnózist tud javasolni az orvosoknak.

Elméletileg mindez kedvezőnek tűnik: mivel a gépek képesek gyorsabban feldolgozni az információkat, az M.I. csökkentheti a várakozási időt a klinikákon, megfigyelheti az elektronikus orvosi nyilvántartásban korábban elmaradt információkat és minimalizálhatja az emberi hibákat a gyógyszerek diagnosztizálásában vagy kiadásában.

Kutatások szerint lehet, hogy lenne erre kereslet: a megkérdezettek 55 százaléka hajlandó lenne korszerű számítógépes technológiát vagy robotokat használni, melyek válaszolhatnak egészségügyi kérdésekre, végezhetnek teszteket és diagnosztizálhatnak. 38 százalékuk azonban azt állította, hogy semmiképpen nem dolgoznának ezzel. Néhány iparági megfigyelő azt is elmondta a CNBC-nek, hogy az M.I. még kísérleti szakaszban van – startupok, vállalatok és kutatóintézetek kísérleteznek ugyan vele, de a tömeges léptékben történő bevezetés még hosszú folyamat lesz.

Leonard szerint más iparágak – például a közlekedés, ahol az önvezető autók már berobbantak a piacra, vagy a pénzügyi területek – elkerülhetetlenül átalakulnak mesterséges intelligencia-használóvá. Az egészségügy azonban még egy darabig nagy kérdőjel marad.

  • Korábban írtuk:

Forrás: CNBC

Felkapott hírek

Friss hírek

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás