Fellendülőben az európai autópiac, a VW és a Tesla a két nagy nyertes

2023 első felében jelentősen, 17,9%-kal nőtt az új személygépkocsik európai uniós nyilvántartásba vétele, elérve az 5,4 millió darabot. Az elmúlt hónapok javulása azt jelzi, hogy az autóipar kezd kilábalni a világjárvány okozta ellátási zavarokból, az összértékesítés azonban még mindig 21%-kal alacsonyabb a 2019-es évhez képest.

A régió legtöbb piaca jelentősen növekedett 2023 első hat hónapjában, beleértve a négy legnagyobbat is: Spanyolországban (+24,0%), Olaszországban (+22,8%), Franciaországban (+15,3%) és Németországban (+12,8%) is erős számokat hozott az első félév, Magyarország azonban kimaradt a növekedésből.

Hazánkban az év első hat hónapjában 1,6%-kal csökkent az új autók értékesítése, ezzel pedig az utolsó előtti helyre kerültünk a rangsorban, egyedül Svédországban volt nagyobb a visszaesés (-2,4%). Ha pedig csak az előző hónapot, júniust nézzük, akkor egyedüliként produkáltunk csökkenést (-1,4%), minden más európai uniós országban bővült az autópiac.

Új autók értékesítésének változása az Európai Unióban. Forrás: ACEA

Mivel a féléves adatok jobban mutatják a trendeket, térjünk vissza is és nézzük meg a lista elejét is. A legnagyobb százalékos növekedést Horvátországban regisztrálták (+46,2%), majd szorosan következik Portugália (+45,4%), a harmadik helyre pedig Belgium került (+35,4%).

Belgium példáját érdemes konkrét adatokkal is megnézni, az ország népessége ugyanis nagyságrendileg hasonló Magyarországéhoz. Belgiumban mintegy 11,7 millióan élnek, míg Magyarországon körülbelül 9,7 millióan. A lakosságszámban tehát kicsivel több mint 20%-os különbség mutatkozik Belgium javára.

Mit mutatnak az autóeladások?

  • Belgiumban 2023 első hat hónapjában 264.475 darab új autó talált gazdára, 2023 júniusában pedig 51.760 darab.
  • Magyarországon 2023 első hat hónapjában 56.467 darab új autó talált gazdára, 2023 júniusában pedig 9.360 darab.
  • A különbség féléves összehasonlításban 411%, havi alapon pedig 503% (!).

Belgiumban tehát csak idén júniusban közel annyi új autót adtak el, mint amennyit Magyarországon 6 hónap alatt – ennyire vagyunk lemaradva Európa nyugati felétől. Ez persze csak egy kiragadott példa, de sajnos ha más országgal, például a francia értékesítési adatokkal állítjuk szembe a magyarországi autópiac teljesítményét, akkor sem sokkal jobb a helyzet, több száz százalékos eltérések láthatók.

Egészen jól állunk azonban az elektromos átállás terén – bár összességében kevés autó fogy Magyarországon, a gazdára talált modellek között egyre több a hibrid / elektromos. Magyarországon mind a kizárólag benzines, mind a dízelmotorral szerelt autók részaránya csökkent, a benzinesek eladásai 7%-kal, a dízeleké 7,8%-kal esett vissza az elmúlt 6 hónapban, míg a tisztán elektromos modellek eladásai 26,5%-kal, a tölthető hibrideké 12,7%-kal, a nem tölthető hibrideké pedig 2,2%-kal emelkedtek egy kissé zsugorodó piacon.

Uniós átlagban ezzel szemben mindössze 1,8%-kal csökkentek a dízelüzemű modellek eladásai, a benzineseké pedig 15,9%-kal emelkedett. A hibrid és elektromos modellek értékesítése persze ennél nagyobb arányban tudott növekedni, így az elektromos átállás folyamata szépen halad.

Teret nyernek az elektromos autók

Júniusban a tisztán elektromos autók új regisztrációi az EU-ban jelentősen, 66,2%-kal nőttek, és elérték a 158.252 darabot. A legtöbb uniós piacon két- és három számjegyű százalékos növekedést mértek, beleértve a legnagyobbakat is, mint például Hollandia (+90,1%), Németország (+64,4%) vagy Franciaország (+52,0%).

Júniusban összességében tehát már a piac 15,1%-át adták a tisztán elektromos modellek és 7,9%-át a tölthető hibridek, azaz a teljes eladott új állomány 23%-át lehet hálózatról tölteni, miközben a dízelek részaránya 13,4%-ra csökkent.

Az Európai Unióban 2023 júniusában értékesített új autók piaci részaránya a meghajtás típusa szerint. Forrás: ACEA

A fenti grafikonon is látszik, hogy az eladások túlnyomó része (több mint 60 százaléka) azonban még mindig benzines vagy nem tölthető hibrid modell – melyeknek ugyanúgy szükségük van fosszilis üzemanyagra, mint nem hibrid társaiknak, csak hatékonyabban használják azt fel.

Tarolt a Volkswagen és a Tesla

A gyártók versenyét tekintve a Volkswagen és a Tesla örülhet az első féléves eladási adatok alapján. A legtöbb autót magasan a Volkswagen csoport adta el, több mint 1 millió 420 ezer darabot, szemben a tavaly első félévben elért 1 millió 142 ezres adattal – a növekedés 24,3%-os.
Szintén elérte az 1 milliós eladási darabszámot a Stellantis csoport, de esetükben az 1 millió 21 ezer eladott autó csak 6,5%-os növekedést jelent.

Bár darabszámban más ligában mozog, növekedésben agyonverte a teljes mezőnyt a Tesla. A gyártó 137 ezer autót adott el az első félévben az EU-ban szemben a tavalyi év első hat hónapjában értékesített 51 ezerrel, ami 165,7%-os növekedést jelent. Úgy tűnik, hatottak a januárban bejelentett masszív árcsökkentések, és az olcsóbb árak mellett többen választották a Tesla modelljeit a konkurensekkel szemben.

A növekedést tekintve még két kisebb gyártó, a Mazda (+45,6%) és a Suzuki (+42,2%) fért fel a dobogóra, a Mazda kicsivel több mint 90 ezer, a Suzuki pedig közel 75 ezer darab új autót tudott értékesíteni az első félévben.

Az idei teljesítményével a Volkswagen tovább növelte piaci részesedését, csoportszinten már 26,1%-nál tart, második a Stellantis 18,8%-kal, harmadik helyre pedig a Renault Group került 10,6%-kal. Érdekesség, hogy ha márkákra is lebontjuk a piaci részesedéseket, akkor a teljes piacon egyedül a Volkswagen ért el 10% feletti eredményt, pontosan 11%-ot, második helyen jócskán lemaradva következik a Toyota (6,4%), a harmadik helyen pedig a Renault (6,1%).

Forrás: ACEA

 

Hozzászólások ()

Friss hírek