Lengyelországban az elektromos autók is nagyon szennyeznek

Az autóipar az elmúlt években óriási pénzeket ölt az elektromos autók fejlesztésébe, de ahhoz, hogy ezek a modellek valóban kevesebb károsanyag-kibocsátással üzemeljenek, az elektromos hálózatok megfelelő „táplálása’ is szükséges.

Erre a problémára világított rá a Radiant Energy Group friss tanulmánya, amelynek publikálását a COP26 klímakonferencia idejére időzítette a cég. A tanulmányban kimutatták, hogy a globális felmelegedés elleni harc egyik fegyverének számító elektromos gépkocsik egyes térségekben, ahol az elektromos áramot döntően széntüzelésű erőművekben állítják elő, szennyezőbbek benzinmotoros társaiknál.

Európában belül – ahol a leggyorsabban nőnek az elektromos autók eladásai – például Lengyelországban és Koszovóban átlagosan több szén-dioxidot generálnak az elektromos autók, mint a hagyományos meghajtású társaik, mivel ezekben az országokban az elektromos energia többségét szénfűtésű erőművekből nyerik.

A szénmegtakarítás mértéke egyrészt attól függ, mivel fűtik az erőműveket, másrészt viszont attól is, hogy a nap mely időszakában töltik ezeket a gépkocsikat. Ha délután, amikor a napsugárzás és a szél erőteljes, 16-18 százalékkal több szenet lehet megtakarítani, mint éjszaka, amikor az elektromos hálózatok gáz- vagy szénerőmű által működnek.

Svájc és Norvégia az élen

A legjobb a helyzet Svájcban, ahol atom- és vízerőművek biztosítják az elektromos áramot, itt 100 százalék a szénmegtakarítás, utána következik Norvégia 98, Franciaország 96, Svédország 95 és Ausztria 93 százalék szénmegtakarítással a benzinmotoros gépkocsikhoz képest.

Az utolsó helyen áll Koszovó, ahol az elektromos autók mintegy 30%-kal „károsabbak”, mint a hagyományos autók, majd Lengyelország következik, ahol a különbség kb. 10% – itt sem éri meg elektromos autót üzemeltetni, ha kifejezetten a környezetvédelmi szempontokat vesszük figyelembe.

Ciprus esetében már átbillen a mérleg, itt négy százalékkal hatékonyabbak az EV modellek, Szerbiában 15%, Hollandiában 37% a szén-dioxid kibocsátás csökkenése. Az elektromos gépkocsik legnagyobb európai gyártója, Németország 55 százalékos megtakarítást ért el a REG tanulmánya szerint., Spanyolország pedig már 80% feletti mutatóval rendelkezik.

Németországban és Spanyolországban azonban – ahol a nap-és a szélenergia-termelésbe hatalmas összegeket fektettek – a megújuló energiaforrások tárolásának hiánya azt jelenti, hogy a közlekedésből fakadó szénmegtakarítás erősen függ attól, a nap mely időszakában töltik fel ezen gépkocsikat.

Az egyes európai országok teljesítményét bemutató táblázat a Reuters cikkében látható.

A Glasgowban zajló ENSZ-klímakonferenciához időzített elemzés készítői arra figyelmeztetnek, hogy az autóipar képessége a kibocsátás-csökkentésre arról függ, hogy jobb módokat találjanak az elektromos hálózatok szénmentesítésére, a megújuló energia tárolására, amely kihívással még számos európai országnak szembe kell néznie.

Forrás: MTI / Reuters / Kitekintő / LR

Friss hírek

100 millió eurós bírságot kapott a Continental

Még mindig nem csengett le teljesen a Volkswagen-csoportot 2015-ben megrázó dízelbotrány. A Continental most - közel 9 évvel később - kapott egy 100 millió eurós bírságot, amiért nem akadályozta meg, hogy alkalmazottai részt vegyenek a dízel-kibocsátási csalásban.

Read More »

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »