A kávé héja mentheti meg a kávétermesztőket

A kávéfogyasztásban jelentkező új trenddel magyarázzák azt a jelenséget, melynek következtében a kávébab korábban kidobott héja ma már ötször többet ér a belsejénél. A Starbucks is lát pénzt az új trendben, máris felvette menüjébe az új italt.

Több mint 10 éve egy salvadori kávétermesztő, Aida Battle rájött, hogy a kávé héjából is lehet finom italt készíteni. Ezen felismerés előtt a héjakat pusztán kidobálták, vagy a legjobb esetben is a trágyázás egyik olcsó összetevőjeként hasznosították újra. Mára azonban a „melléktermék” ára ötször magasabb, mint a kávébabé.

Felkapták a multik is

Ez annak fényében egyáltalán nem meglepő, hogy a kávébab ára az elmúlt két évben jelentősen csökkent, a kávéhéjat pedig olyan nagy multinacionális kávézóláncok is felkapták, mint a Starbucks vagy a Nestlé által futtatott Blue Bottle Coffee, ami értelemszerűen felfelé hajtja az árakat.

Battle felfedezését követően a héjból és édesítőkből előállított italt a kávé egy új ízeként kezdték kezelni. Annak függvényében, hogy hol termett, papaya vagy zöldalma ízesítéssel is rendelkezhet. Alacsony a koffeintartalma és tele van antioxidánsokkal, ráadásul a szárításon kívül semmilyen más jellegű feldolgozást nem igényel.

„Először nyúlunk a kávé gyümölcséhez, melyet általában nem szoktak italkészítésre felhasználni” – mondta Guillermo Reffreger, a Starbucks mexikói kávénagykövete. Reffregger számára a gyümölcsös ízek mellett a héjnak a juharszirupra, vagy barnacukorra emlékeztető édessége az, ami ideálissá tette arra, hogy helyet kapjon a Starbucks menüjében.

Egy eszköz a válság áthidalására

A Battle-höz hasonló termesztők a kávétúltermelés okán megjelent árcsökkenést súlyos krízisként élik meg. A kávé jelenlegi fontonkénti felvásárlási ára 1,20 dollár körül mozog, ezzel szemben a külső burok ugyanezen mennyiségére 7 dollárt fizetnek a vevők, így amennyiben trend tartós marad, a kávéhéj eladása ellensúlyozhatja a kávébab árcsökkenése miatti bevételkiesést.

Előfordulnak persze ezzel kapcsolatban óvatosságra intő vélemények is, hiszen könnyen előfordulhat, hogy a héj ára is zuhanásnak indul, amennyiben fogyasztása pusztán múló divathóbortnak bizonyul. Ugyan a kételkedés nem megalapozatlan, mivel jelentős mennyiséget még nem sikerült eladni a kávéburokból, de az is igaz, hogy egyébként, mint értéktelen melléktermék a kukában végezné, így ha lehet belőle pénzt csinálni, az mindenki számára kedvező, még az ártól függetlenül is.

Forrás: Latin American Post / Bloomberg

Friss hírek

100 millió eurós bírságot kapott a Continental

Még mindig nem csengett le teljesen a Volkswagen-csoportot 2015-ben megrázó dízelbotrány. A Continental most - közel 9 évvel később - kapott egy 100 millió eurós bírságot, amiért nem akadályozta meg, hogy alkalmazottai részt vegyenek a dízel-kibocsátási csalásban.

Read More »

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »