Nem vált be a Facebook első ötlete a politikai reklámok szabályozására

A Facebook vezetése és fejlesztői előtt még nem kristályosodott ki teljesen annak a dilemmának a feloldása, hogy a hírszolgáltatást nyújtó weboldalak hogyan fognak tudni beilleszkedni a közösségi portált használó felhasználóik számára a politikai hirdetések teljes átláthatóságát biztosító új kezdeményezésbe.

A vállalat új irányelve azonos kategóriába sorolná a hírszolgáltató oldalakat és a politikai hirdetések feladóit, amely a portál felületén megjelenő reklámok teljes átláthatóságát hivatott garantálni. A Facebook előírná, hogy csak olyan médiaszervezetek hirdethetnének nála, amelyek igazolni tudják valós létezésüket, és hajlandóak a politikai pártot / személyt népszerűsítő hirdetéseiket egy nyilvános adatbázisban elhelyezni – ahogy választási kampányok idején ez már megszokottá vált.

Csupán néhány órával a Bloomberg erről szóló beszámolóját követően a hírszolgáltatóktól érkezett kritikai cunami árasztotta el a közösségi portált, amely így saját kezdeményezésének átgondolására kényszerült. A Facebooknak jelenleg még nincs tökéletes megoldása arra, hogyan lehetne az oldalán teljesen átláthatóvá tenni a politikai híreket népszerűsítő reklámokat.

  • Kapcsolódó cikkeink:

A Cambridge Analytica nem éli túl a Facebook-botrányt

Júniustól ellenőrzi a Facebook a politikai fiókok tulajdonosait

A Facebook berkein belül megmutatkozó látványos zavar bizonyítja a legjobban, hogy milyen nehéz feladat a választási kampány idején kiszűrni az oldalára özönlő hirdetések közül a hamisakat vagy megtévesztőeket. A vállalat jelentős erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy minél több megbízható hír szerepeljen a portálján, méghozzá azok tartalmának megítélése nélkül. A reklámok átláthatósága segítene felvenni a kesztyűt a hiper-részrehajló weboldalak ellen, amelyek híreknek álcázott dezinformációkat tesznek közzé a közösségi portálon, egy bizonyos politikai célt szolgálva és népszerűsítve ezzel. Viszont azáltal, hogy a törvényesen működő híroldalakat a politikai tartalmú híroldalakkal azonos kategóriába soroljuk, a tényszerű újságírásba vetett bizalom kerül veszélybe.

A közösségi média óriás néhány nappal ezelőtt levelet küldött az egyebek mellett a New York Times-t és a Washington Postot is magában foglaló Hírmédia Szövetségnek, amelyben részletezte a május 22-étől a Facebook-on hatályba lépő új szabályokat. Ezek értelmében a vállalat nyilvánosságra fogja hozni azokat az eseteket, amikor hírszervezetek fizetnek a politikai cikkek megjelentetéséért, amiket egy kifejezetten politikai tárgyú archív adatbázisban fognak tárolni. Az ilyen cikkeket címkézni is fogják, hogy egyértelműen kiderüljön, kihez köthetőek – ahogy ez már szokás a politikai tartalmú reklámok vonatkozásában.

A figyelmeztetést a Hírmédia Szövetség – amely mintegy 2 000 hírszervezeti tagot képvisel – azonnali felháborodott reakciója követte, követelvén, hogy tagjainak cikkei és hirdetései semmiképpen ne kerüljenek bele ebbe az adatbázisba, mivel ezek a szabályok kontraproduktív módon inkább a kevésbé megbízható hírforrások terjeszkedését fogják lehetővé tenni.

David Chavern, a Hírmédia Szövetség elnöke kifejtette: „A terv, miszerint a minőségi hírek közzétevőit azonos szintre tennék és így azonos elbánásban részesítenék, mint a politikai tartalmú hirdetések feladóit – hiszen a hirdetési archívum valójában ezt a célt szolgálja – elhomályosítaná a választóvonalat a valódi riportok és a propaganda között.”

Kritikusok tömege állította nem is olyan nagyon régen nyilvánosan szégyenpadra a Facebook-ot, amiért az a 2016-os amerikai elnökválasztás kampányában nem akadályozta meg, hogy oroszok megtévesztő információkkal árasszák el a portált. A vállalat erre reagálván közhírré tette változtatási szándékait és terveit, amelyek a gyakorlatban jelentősen megnehezítenék, hogy csalók hamis oldalakat hozzanak létre a Facebook-on, amelyeket arra használnának, hogy megosztó és indulatokat gerjesztő véleményeket terjesszenek.

Előírás lesz az identitás és tartózkodási hely felfedése mindazoknál, akik politikai tartalmakat akarnának közzétenni. Létrehozzák továbbá a politikai reklámok archív adatbázisát, amely világosan tartalmazza az adott reklámra elköltött összeget, a reklámok megjelenési számát, valamint demográfiai adatokat is (kor, tartózkodási hely és nemi hovatartozás).

„A Facebook működésének egyik legfontosabb alapelve ettől kezdve a téves információk és hírek kiszűrése és a választásokba történő be nem avatkozás.”– jelentette ki Campbell Brown, a közösségi portálon megjelenő hírekért felelős vezető.

A közösségi médiába beférkőző politikai hirdetések ügye felkeltette az amerikai kongresszus figyelmét is. Mark Warner és Amy Klobuchar kidolgozta az őszinte hirdetések törvénytervezetet, amely az online felületeken megjelenő politikai reklámokat ugyanolyan elbánásban részesítené, mint amilyen a TV-ben és rádióban már létezik. A Facebook és a Twitter támogatja a tervezet elfogadását.

A Szövetségi Választási Bizottság szintén új szabályzat bevezetésén dolgozik, amely előírná az összes létező digitálisan közzétett reklám forrásának megjelenítését. A javaslat nyilvános tárgyalása idén júniusban várható.

  • További cikkeink a témában:

Forrás: Bloomberg

Friss hírek

100 millió eurós bírságot kapott a Continental

Még mindig nem csengett le teljesen a Volkswagen-csoportot 2015-ben megrázó dízelbotrány. A Continental most - közel 9 évvel később - kapott egy 100 millió eurós bírságot, amiért nem akadályozta meg, hogy alkalmazottai részt vegyenek a dízel-kibocsátási csalásban.

Read More »

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »