Dél-Korea javasolja a keszongi ipari zóna újranyitását

Egy nappal azután, hogy Észak-Korea bejelentette, a dél-koreaiak beléphetnek az északi területeken lévő közös ipari zónában és karbantarthatják felszereléseiket, Dél-Korea hivatalosan javasolta a létesítmény újranyitását – írja a BBC. Az északi vezetés még nem válaszolt a javaslatra.

Az Észak- és Dél-Koreát elválasztó demilitarizált övezet határán, Észak-Korea oldalán fekvő Keszongban 2004-ben nyitották meg a két ország közti egyedüli gazdasági kapcsolatot jelentő, dél-koreai cégek által észak-koreai munkásokat foglalkoztató ipari létesítményt. Miután Észak-Korea idén februári nukleáris tesztje után az ENSZ elítélte az országot, valamint Dél-Koreában ismét megrendezték az éves közös dél-koreai és amerikai hadgyakorlatot, Észak-Korea áprilisban kivonta munkásait a létesítményből. A déli munkások és vállalatvezetők szabadon távozhattak, az ipari zóna május eleje óta zárva tart.

A két ország kölcsönösen egymást tartja felelősnek a gazdaságilag mindkét félnek előnyös ipari együttműködést felfüggesztéséért. Az elmúlt hónapokban mindkét ország tett lépéseket a közeledésre. Júniusban megegyeztek, hogy 2007 óta először újra vezetőtalálkozót tartanak, a keszongi park újranyitására fókuszálva, de a terveket felfüggesztették, mert nem tudtak megállapodni a delegációk összetételében.

A területen az Independent adatai szerint 123 dél-koreai cég áprilisig mintegy 53 000 észak-koreai munkást foglalkoztatott. A Washington Post úgy tudja, a munkások napi 2-3 dollárt kerestek, illetve a működéshez szükséges áramot, szennyvíz-elvezetést valamint ételt a déli cégek biztosították. Dél-Korea a projekt beindításával eleinte a kapitalizmus kifejlődését remélte északon, de a kommunista állam vezetése inkább csak bevételi forrásként tekintett az elzárt létesítményre, ahol a munkások fizetésének nagy része a kormány kezébe került.

Gál András

Friss hírek

100 millió eurós bírságot kapott a Continental

Még mindig nem csengett le teljesen a Volkswagen-csoportot 2015-ben megrázó dízelbotrány. A Continental most - közel 9 évvel később - kapott egy 100 millió eurós bírságot, amiért nem akadályozta meg, hogy alkalmazottai részt vegyenek a dízel-kibocsátási csalásban.

Read More »

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »