Az oktatási reformterv állhat a mexikói egyetemfoglalás mögött

Múlt péntek óta tartják megszállásuk alatt a diákok a leg(el)ismertebb mexikói állami egyetem rektori hivatalát. Az akciójuk közvetlen motivációja öt társuk menesztése, azonban az oktatási reform ügye sem elhanyagolható kérdés a konfliktusban.

Pénteken arcukat eltakaró hallgatók foglalták el a híres Mexikói Nemzeti Autonóm Egyetem, (Universidad Nacional Autonóma de México – UNAM) rektori hivatalát. Ez a hatodik erőszakos támadás, amit az egyetem különböző épületei ellen követtek el február óta, amikor öt diákot rúgtak ki a naucalpani Szabad Bölcsészeti Központból. Az El País tudósítása szerint a diákokat azért bocsátották el az intézményből, mert a dolgozókra támadtak, akik egy állítólag részeg társukat kitessékelték az épületből.

Április 19-én 15 diák a rektori hivatal néhány ablakát betörve jutott be az épületbe, az egyetem feljelentést tett. Követeléseik között szerepel a februárban kirúgott diákok újrafelvétele is. Állami egyetemet, társadalmi egyenlőséget hirdetnek a David Alfaro Siqueiros festette külső homlokzaton elhelyezett plakátok. Az aktivisták továbbra is elzárják az épületet, a megszállást határozatlan ideig fenntartják.

Felelniük kell

A rektor, José Narro Robles elmondása szerint körülbelül 800 diák fordul meg naponta a hivatalban, ahol a beiratkozástól kezdve az ösztöndíjakon át mindenféle adminisztratív ügyeket intéznek, ez a munka most leállt. Azt is kifejtette, hogy tévednek azok, akik azt a látszatot akarják kelteni, hogy az intézménynek bármilyen privatizációs érdekei lennének, nem tervezik a felvételi kvóták módosítását sem, véleménye szerint mindenki számára adott a lehetőség, hogy felvételt nyerjen. Az eseményeket összeegyeztethetetlennek tartja az egyetem hírnevével és szellemiségével. Azonnali távozásra szólította fel az egyetemfoglalókat, továbbá figyelmeztette őket, hogy tetteik nem maradnak következmények nélkül, felelniük kell az egyetemi közösség  és az igazságszolgáltatás felé és a történelem előtt is, utalva ezzel az épület különleges státuszára, ugyanis az UNAM kampuszát az UNESCO 2007-ben a világörökség részévé nyilvánította.

A hallgatók többsége visszautasítja az agressziót és az épület elhagyására kéri az aktivistákat, azt azonban elismerik, hogy nincs más módja annak, hogy valóban meghallgassák őket. Az egyik aktivsita beismerte, hogy a rektori hivatal elfoglalását a kétségbeesés szülte, de nem látják más módját ügyük érvényesítésének.

Arról azonban, hogy pontosan mi is ez az ügy, egyelőre kevés a pontos információ. De nagy valószínűséggel összefüggésben áll az Enrique Peńa Nieto elnök által kezdeményezett oktatási reformmal.

A reform

Amint arról korábban beszámoltunk, a reformnak három fő célkitűzése van. Az első az oktatás színvonalának javítása: a reform szabályokat fogalmaz meg annak érdekében, hogy kizárólag csak szakmai érdem birtokában lehessen a tanári hivatást gyakorolni.

A második cél szerint hatékony értékelési rendszert kell kialakítani az első cél megvalósítása érdekében. Alkotmányos szintre emeli a Nemzeti Oktatás-értékelési Hivatalt (INEE), valamint meghirdeti a Nemzeti Oktatás Értékelési Rendszert, ami figyelemmel fogja követni azokat a körülményeket és kihívásokat, amelyekkel a tanárok a mindennapi életben szembe kerülnek.

A harmadik cél annak biztosítása, hogy az országban minden diák teljes képzésben részesüljön, s így javuljanak körülényeik. Ennek érdekében a reform megerősíti az iskolák igazgatásának autonómiáját és megnöveli az iskolaotthonos intézmények számát, annak érdekében, hogy több kulturális, oktatási és fejlődési lehetőséget biztosítsanak a diákoknak. 

Zilahy Orsolya

Friss hírek