Milyen egyetemistának lenni Maliban?

Ritka bepillantást enged a puccsot megélt Mali oktatási körülményeibe egy, a bamakói egyetemen tanító amerikai tanár blogbejegyzése. Idén mintha minden összeesküdött volna az amúgy is nehéz helyzetben lévő, tanulni vágyó fiatalok ellen.

Ha valamit, akkor azt nem lehet mondani a mali felsőoktatásra, hogy normális kerékvágásban mennének a dolgok. Egy bamakói blogon olvasható beszámoló szerint az idei tanév az eddigieknél is rendhagyóbbnak ígérkezik.

Egy átfogó szervezeti reform miatt a tanév október helyett – számos halasztást követően – végül január közepén vette kezdetét. Azóta hat héten volt oktatás, hat héten nem. Az olyan banális tényezők mellett, mint az áramszünet, fontos történelmi események is közrejátszottak abban, hogy a teljes egyetemi élet kvázi levelező szakra volt kénytelen berendezkedni. A március 22-i puccsot követően az egyetemeken értelemszerűen szünetelt az oktatás. Az április 30-i „ellenpuccs”, illetve annak erőszakos lezajlása szintén otthon tartotta a hallgatókat.

Végül május közepére helyreállt a rend, azonban újabb akadály vált nyilvánvalóvá. Az egyetemi vezetés hamar belátta – és ebben nagy segítségükre voltak a diákok is –, hogy az erősen foghíjas tanítási rend nem tette lehetővé, hogy a hallgatók rendesen felkészüljenek a vizsgákra. A kérdés így most az, hogy a jól ismert „année blanche” (üres év) intézményéhez folyamodva eltörlik-e az idei tanévet. Az utóbbi években számos alkalommal került erre sor, ilyenkor októberben „újra kellett járni” az adott évfolyamot.

A mali oktatás az idei évben lezajlott extrém események nélkül is nehéz helyzetben van. Nincs megfelelő felszerelés és tanári kar, a diákok nagy része az oktatók szerint egyszerűen nem érti saját szakterületét, a hallgatói önkormányzat erősen átpolitizált, az egyetemi vezetés pedig velejéig korrupt – olvasható az egyetemi tanár bejegyzésében.

Szeghalmi Zsolt

Friss hírek