Mintegy 80 millió eurót (22,6 milliárd forint) kívánnak közösen beruházni az Adria kőolajvezeték korszerűsítésébe a pozsonyi Slovnaft és a magyar Mol.
„A beruházás jelentősen növeli a kőolajvezeték kapacitását Szlovákia és Magyarország között. Szlovákia ezzel véglegesen egy olyan alternatív kőolajúthoz jut, amelyen megfelelő mennyiségben és minden kiegészítés nélkül elegendő kőolajhoz tud jutni” – közölte Anton Molnár, a Slovnaft szóvivője kedden Pozsonyban.
A Slovnaft a Transpetrol szlovák kőolajszállító vállalatnak felajánlotta, hogy vegyen részt a projektben.
„Szlovákia energiabiztonsága ezzel a lépéssel jelentősen megerősödik, s csökken annak lehetősége, hogy az országban olajválság alakulhasson ki” – szögezte le Világi Oszkár, a Slovnaft vezérigazgatója. A beruházás által korszerűsítik az szlovákiai Ipolyság (Sahy) és Százhalombatta közötti mintegy 50 éves vezetéket. Az Adria-vezeték a horvátországi Omisalj kikötővárost köti össze Százhalombattával. A korszerűsített vezeték azután lehetővé teszi, hogy Szlovákia mintegy 6 millió tonna kőolajat kapjon ezen az úton évente. Ez nagyjából megfelel a Mol többségi tulajdonában lévő Slovnaft feldolgozó kapacitásának.
„Ezzel véglegesen megszűnik Szlovákia függősége a Barátság kőolajvezetéktől” – húzta alá Molnár. Leszögezte: az Adria kőolajvezeték modernizációja elsődlegesen magántőkéből valósul meg.
Az Adria kőolajvezeték 1976-1979 között épült. A mintegy 600 kilométeres vezetéken keresztül Magyarország és a volt Csehszlovákia a szovjet koőlajtól eltérő minőségű olajhoz juthatott volna. A szállításokat azonban soha meg sem indították.
A Slovnaft kedden hároméves szerződést írt alá a Transpetrollal a 2011-2013-as az Adrián keresztüli olajszállításokról. A három év alatt 17 millió tonna kőolaj érkezne a Slovnaftba. A tranzakció értéke mintegy 60 millió euró – írja az MTI.
„Kapcsolataink régiek, korrektek. Számunkra ez a nehezen létrejött megállapodás nagyon fontos” – hangsúlyozta Világi.
Kitekintő / mti.hu