Tovább bővítené a Bizottság a légi utasok jogait

Sikertörténetnek nevezte az EU közlekedési biztosa a légi utasok jogait szabályozó, 2004 óta hatályban lévő európai uniós jogszabályokat. Siim Kallas az azóta eltelt időszak tapasztalatait összegyűjtve azt mondta, az irány jó, de szükség van az utasok jogainak megerősítésére, az elmúlt időszakban ugyanis olyan rendkívüli eseményekből lehetett következtetéseket levonni, mint a 2010-es izlandi vulkáni hamufelhő, és az európai légi forgalom szinte teljes megbénulása.

Az Európai Unió korábban már számos jogszabályt alkotott, hogy biztosítsa a légi utasokkal való tisztességes bánásmódot mivel egységesen sok panasz és probléma merült fel ezen a területen: kártalanítás és segítségnyújtás utasok számára beszállás megtagadása, járattörlés és jelentős időtartamú késés esetén: 261/2004/EK rendelet , a légi fuvarozó kötelezettségei: a 2027/97/EK rendeletet módosító 889/2002/EK rendelet , a szervezett társasutazásokról, nyaralásokról és túrákról szóló 90/314/EGK irányelv . Ezekben korábban már szabályozták, hogy a járatot üzemeltető légitársaság felelős az utasok poggyászainak fuvarozásáért és jogainak tiszteletben tartásáért.

Az utasok jogai vonatkoznak a menetrend szerinti és a charterjáratokra, a belföldi és a nemzetközi járatokra, minden légitársaságra, legyen szó akár teljes körű szolgáltatásról, akár alacsony díjszabásról. A légitársasággal kötött szerződés ezenfelül egyéb jogokat és kötelességeket is tartalmaz, mint például a következő esetek:

1, A beszállás megtagadásaHa megtagadják a beszállást a járatot működtető légitársaságnak pénzbeli kártalanítást, valamint segítségnyújtást kell biztosítania, ezek a jogok bármilyen járatra vonatkoznak, beleértve a charterjáratokat is, amennyiben az utas eleget tesz azon kötelezettségének, hogy idejében bejelentkezik (checkin) a járatra, amely• az EU valamely repülőteréről indul, vagy• az EU valamely repülőterére érkezik az EU-n kívülről, és a járatot EU-beli légitársaság működteti.

2, JárattörlésHa a járatunkat törlik, a járatot működtető légitársaság a következőket köteles biztosítani az utasok számára, természetesen tekintettel a légitársaságtól független körülményekre, például időjárás okozta késésekre:• a jegyár visszatérítésének lehetőségét (ha szükséges, ingyenes visszautazással az utazás kiindulópontjára), vagy azt, hogy az utas más közlekedési eszközzel juthasson el úti céljára• élelmiszert és üdítőket, továbbá, ha szükséges, szállodai elhelyezést (beleértve a transzfert is), valamint kommunikációs lehetőséget, kivéve ha erről időben értesítette az utasokat és más közlekedési lehetőséget, adott esetben más járatot biztosít amellyel az eredetileg tervezettel megközelítőleg azonos időben érkeznek úti céljukra az utasok. Abban az esetben ha az utas nem részesül a jogainak megfelelő elbánásban jogosult lesz írásban panaszt tenni a járatot működtető légitársaságnál.

3, Hasonló szabályok vonatkoznak a jelentős időtartamú késés esetére is. Kiemelve ezenfelül még a poggyászt ért kárt, (mivel ez minden igyekezet ellenére azért még mindig gyakori probléma) szükségesnek tűnik kiemelni, hogy szintén kárigénnyel léphet fel az utas, akit a világ bármely részén egy EU-beli légitársaság járatán kár ér amiatt, hogy megsemmisül, megsérül, elvész vagy késve érkezik meg a poggyásza, mely panaszt írásban kell benyújtania a járatot kezelő légitársasághoz.

4, Baleseti sérülés, halálesetTermészetesen, ahogy ez már az uniós normák megszületése előtt is létezett, a légitársaságnak felróható mulasztásból bekövetkező baleset vagy halál esetén az utas illetve hozzátartozói kártérítésre lesznek jogosultak.

Ezen rendelkezések kiegészítéseként az Európai Bizottság egy sor rövid távú intézkedést jelentett be, majd hosszútávon egy nyilvános konzultáció és felülvizsgálat keretében kívánják megállapítani a további szükséges intézkedéseket. A rövid távú intézkedések között szerepel a nemzeti polgári légiközlekedési hatóságok már működő hálózatának megerősítése, legalábbis, ami a jogköreit illeti. Ez még idén várható, csak úgy mint az év végére tervezett vezérelvek elfogadása a hátrányos helyzetűek utazási jogairól, továbbá várható a 2006-os uniós rendelkezés pontosítása, mivel a légitársaságok gyakran megtagadják az utas felvételt az érintettek esetében, más esetben nem tudják megfelelően biztosítani a számukra szükséges orvosi oxigént, de az utasok is keveset tudnak arról, hogy milyen jogaik és kötelezettségeik vannak légi utazáskor.

A rövid távú intézkedések között várható még idén egy új panaszfórum felállítása, és egy – a mostaninál hatékonyabb – tájékoztató rendszer kiépítése az ipar és az utasok számára, ezenfelül célul tűzték ki a tagországok légitársaságaira kiszabható büntetések közötti különbségek csökkentését annak érdekében, hogy egységesebbé váljon a szabályozás ezen a téren is.

Bálint, Kállai és Kende ügyvédi iroda

Friss hírek