Az Airbus gyakorlatilag ingyen többségi részesedést szerzett a Bombardier kanadai repülőgépgyártó C-szériás programjában – a lépéssel a Bombardier is jól járhat, mert így elkerülhetik az USA által belengetett 300 százalékos importvám megfizetését.
Európa legnagyobb légiipari csoportja, az Airbus 50,01 százalékos részesedést szerez a C-szériás programban, belépési díj, azaz vételár nélkül – mindössze annyi a dolguk, hogy támogatják az amerikai védővámok miatt bajba került gyártót, ezzel lehetőséget biztosítva a Bombardier gépeinek piacra kerülését.
A szakma eddig is szerette a Bombardier gépeit – melyek a nagy konkurens gyártók legkisebb típusainál még eggyel kisebb méretkategóriában szállnak versenybe, a megrendelések azonban eléggé megakadtak, a 110-130 fős kialakítású típusra például a gyártó nyilatkozata szerint az utolsó 18 hónapban egyetlen megrendelést sem tudtak véglegesíteni.
- Előzmények
A Bombardier idén 75 darab új C-szériás gépet szállított le a Delta Airlines-nak, darabonként 19,6 millió dollárért, ami a Boeing gyanúja szerint jóval alacsonyabb, mint a gépek tényleges előállítási költsége, ezért bepanaszolták a gyártót.
Túl olcsó lett a Bombardier gépe, perel a Boeing
A Boeing panaszának helyt adva az amerikai szaktárca előzetes végzésében először 219,63 százalékos importvámot vetett ki a C-Series típus minden egyes példányára, majd két héttel később további 79,82 százalékos antidömping vámot szabott ki, miután arra az előzetes megállapításra jutott, hogy önköltségi ár alatt értékesítették azokat. Eladhatatlanná válhatnak a Bombardier repülői Amerikában
Azzal tehát, hogy az Airbust gyakorlatilag ingyen bevették partnernek, csak próbálták menteni a nem túl fényes helyzetet, de egyben sikerült olyat lépni, ami újra növekvő pályára állíthatja a modell eladásait.
Egyrészt, a gépeket így össze tudják szerelni az Airbus alabamai üzemében, melyre így már nem lehet büntetővámot kivetni, mert helyben készülnek, másrészt pedig az alapfelállás is jelentősen megváltozott. Eddig ugyanis a nagyhal (Boeing) simán bekapta a kishalat (Bombardier), ezentúl viszont a nagyhalnak egy másik nagyhallal Airbus) kell megküzdenie a táplálékért (ami esetünkben a piaci részesedés).
A Bombardier tehát elveszítette ugyan az ellenőrzést az eddig 6 milliárd dollárba kerülő projektje felett, de esélyt kapott arra, hogy mégis győztesen kerüljön ki a vitából és repüljenek a gépei…
Forrás: Reuters / Kitekintő