Olcsóbb lett az elnökjelölti kampány

Az Egyesült Államokat sújtó gazdasági válság hatására a republikánus elnökjelöltek egyelőre kevesebb pénzt költenek kampányra.

Annak ellenére, hogy az előzetes várakozások szerint a 2012-es amerikai elnökválasztást minden idők legdrágább kampánya fogja megelőzni, az már most kijelenthető, hogy a republikánus elnökjelölő kampány kevesebb költséggel jár, mint a korábbiak az elmúlt egy évtizedben. A Washington Post információi szerint a republikánus elnökjelöltek szeptemberrel bezárólag eddig 53 millió dollárt költöttek utazásra, stábtagok fizetésére, bérleti díjakra, szórólapok nyomtatásra, vagy éppen médiahirdetésekre. Négy évvel ezelőtt 132 millió dolláros költekezésnél jártak az elnökjelöltek ugyanebben az időszakban. Ezt megelőzően 2004-ben a demokrata jelöltek 58 milliót, míg 2000-ben a republikánusok 68 millió dollárt költöttek a választási kampány első harmadában.

A mostani kiadáscsökkentés két fő oka a súlyos gazdasági válság, valamint az a tény, hogy a jelöltek között van olyan, aki maga is adósságokkal küszködik, így Newt Gingrich is meghúzta a nadrágszíjat. Alex Vogel republikánus politikai szakértő és lobbista szerint idén sokkal nagyobb jelentősége van a nyílt televíziós vitáknak, és a jelöltek is rájöttek arra, hogy nem érdemes tovább növelni a hirdetések költségeit.

A legfrissebb közvélemény-kutatások szerint jelenleg vezető Newt Gingrich például mindössze 2.5 millió dollárt költött eddig a politikai kampányára, ami Vogel szerint bizonyíték arra, hogy kisebb pénzből is lehet valaki sikeres hosszútávon. Ezt támasztja alá az a tény is, hogy Mitt Romney a négy évvel ezelőtti kampány során 54 millió dollárt költött, majdnem annyit, mint a többi jelölt összesen, mégis elbukott az elnökjelölő választáson. A mostani kampányban eddig 18 millió dollárba kerültek Romney költségei, ám az esélyei mégis bizakodásra adnak okot.

Ken Goldstein, a CMAG (Campaign Media Analysis Group) elnöke úgy véli, hogy a mindennapos viták és botrányok miatt kellően figyelnek a jelöltekre, és ezért fölösleges annyit költeniük hirdetésekre, reklámanyagokra. Mindezek ellenére a nonprofit, pártsemleges kutatócsoport, Center for Responsive Politics igazgatója, Sheila Kromholz, azt jósolja, hogy a 2012-es amerikai elnökválasztási kampány költségei elérik majd a 6 milliárd dolláros rekordösszeget. „Az tény, hogy most egyelőre nem látunk rengeteg hirdetést, ám ettől függetlenül hatalmas televíziós háborúra számíthatunk jövőre” – erősíti meg Goldstein is.

Császi Márton

Friss hírek