Menekülnek a romániai pedagógusok a vidéki katedrákról

Menekülnek a vidéken tanító pedagógusok a katedrától, mert a kistelepülések polgármesterei nem tudják kifizetni az utazási költségeiket. A törvény szerint 50 lejtől 250 lejig terjedő utazási támogatás jár azoknak a tanároknak, akik tömegközlekedési eszközzel jutnak el állandó lakhelyükről munkahelyükre.

Egyre több erdélyi településen jelent gondot a vidékre ingázó tanárok utazási támogatásának kifizetése, a hét elején Kovászna megyében sztrájkoltak emiatt a pedagógusok. Van, ahol év közben maradnak tanár nélkül az iskolák, mert a városról bejáró munkavállalóknak nincs pénzük az utazásra. Különösen a megyeközpontoktól távol eső, kis települések vannak bajban.

Önkormányzati hiba?

Mint arról korábban beszámoltunk, a hét elején spontán sztrájkot kezdeményeztek a háromszéki Előpatakon tanító pedagógusok, mert két éve nem kapták meg az ingázásért járó támogatást. Az előpataki iskola 50 pedagógusából 14-en szüntették be a munkát, mert havonta 150-200 lejt költenek utazásra, és a település önkormányzata összesen 36 700 lej utazási támogatással tartozik nekik. Keresztély Irma háromszéki főtanfelügyelő szerint a megyében csak Előpatak van ilyen nehéz helyzetben.

A károsultak beperelték a polgármesteri hivatalt, megnyerték a pert, ennek ellenére a helyi önkormányzat nem hajlandó törleszteni, arra hivatkozva, hogy nincs rá keret. Keresztély Irma elmondta: a prefektúrával közösen arra kérik a háromszéki önkormányzatot, keressen sürgősen megoldást. Más háromszéki településen is előfordult már, hogy késtek a kifizetésekkel, de ilyen hátralékot sehol sem halmoztak fel.

György Ervin Kovászna megyei prefektus hétfői sajtótájékoztatóján kifejtette: az előpataki problémát már többször napirendre tűzték a társadalmi párbeszéd bizottságában: a testület szerint az önkormányzat a vétkes az elmaradás miatt. A háromszéki kormánymegbízott azt ajánlja az előpataki polgármesternek, ütemezze át és részletekben fizesse ki tartozását. Dumitru Marinescu előpataki polgármester úgy reagált: jelenleg prioritást élvez a fűtésszámla és az iskolabusz költségének a biztosítása.

Még így is megéri

Maros megyében azoknál az önkormányzatoknál, ahol van pénz, fizetnek, ahol nincs, ott nem fizetnek az ingázó tanároknak – mondta lapunknak Illés Ildikó főtanfelügyelő-helyettes, akitől megtudtuk azt is, hogy a nyáron sok pályakezdő fiatal pedagógus mondott fel, mert a távoli településre való utazás túl sokba került volna.

„Aki most kezdi a tanári pályát, vagy akinek csak fél katedra jutott, és távolabbi településre kell eljárnia naponta, annak bizony sokba kerül az autóbuszbérlet, sokszor többe, mint amekkora a fizetése” – mondta Illés.

Hozzátette, mindemellett sokan örülnek annak, hogy egyáltalán álláshoz jutnak, és még ráfizetéssel is hajlandóak dolgozni, naponta ingázni, abban a reményben, hogy javulni fog a helyzetük. A tanárokat a tanfelügyelőség is próbálja segíteni például úgy, hogy igyekeznek a lakhelyükhöz közeli iskolákban állást találni számukra – magyarázta.

Borsos Kinga Radnótra ingázik naponta. Lapunknak elmondta, fárasztó is és költséges is az ingázás, de mégis ragaszkodik az állásához, mert reméli, hogy jövőben közelebb kerülhet Marosvásárhelyhez. „Talán a következő tanévben lesz hely Vásárhelyen, vagy egy közelebbi faluban. Addig sem adom fel a munkahelyemet, mert könnyebb változtatni, mint elölről kezdeni mindent” – mondta a fiatal matematikatanár.

Nem panaszkodnak

Bár az utazási költségek térítése nem tartozik a tanfelügyelőség hatáskörébe, az intézmény követi a beérkező panaszokat – magyarázta lapunknak Csukás Levente, a Hargita Megyei Tanfelügyelőség gazdasági igazgatója. A megyében másfél ezer pedagógus jogosult az ingázási költségeket fedező juttatásra, és a tanfelügyelőség szerint nincsenek nagy gondok a kifizetések körül, mert – érvel az illetékes – mostanában egyetlen panasz sem érkezett ez ügyben.

Csukás szerint általában a legszegényebb önkormányzatok vannak napirenden az ingázó pedagógusoknak járó pénzek kiosztásával, a gazdagabb településeken pedig különböző okokra hivatkozva halogatják a témát. A válság miatt több önkormányzat döntött úgy, hogy az utazási költségeknek csak a felét téríti meg, másik fele a pedagógus zsebét terheli. Ez történt például Oroszhegyen is.

„Sajnos az anyagi feltételeinket figyelembe véve így kellett döntenünk az idén, kevés volt a pénz és aránylag sok, azaz 23 ingázó pedagógusunk van” – magyarázta lapunknak Bálint Elemér Imre, Oroszhegy polgármestere. Az elöljáró hangsúlyozta, ezt a fél támogatást már megkapták a tanárok, és jövőre talán már a teljes költséget biztosítani tudják számukra. Vannak azonban olyan települések, ahol már évek óta nincs kerete az önkormányzatnak erre.

Nevük elhallgatását kérő pedagógusok arra panaszkodtak, hogy utoljára az idei januárban kaptak némi résztámogatást, de hiába kérnek segítséget bárkitől, így a tanfelügyelőségtől is: csak hallgatás a válasz, amikor jussuk felől érdeklődnek. „A vidéki tanár tényleg a nemzet szolgája. A szolgálat pedig itt és most éhezést, útszélen hányódást, a hivatalok részéről mellőzést jelent. Csodálom, hogy még vagyunk néhányan, akik falun tudunk és akarunk tanítani” – összegezte helyzetét az egyik panaszos.

Ismét tüntettek Bukarestben a tanárok

A Szabad Tanügyi Szakszervezeti Szövetség (FSLI) és a Spiru Haret Szakszervezet tagjai sztrájkőrséget tartottak tegnap Bukarestben. A tiltakozók a befagyasztott bérek emelését, új tanügyi állások pályáztatását kérték, valamint azt, hogy a következő évi költségvetésből az oktatásügy a tervezett 2 százalék helyett 6 százalékos támogatást kapjon.

A tanárok tegnap azért is elégedetlenségüket fejezték ki, mert a tanügyi reform előírásaival ellentétben nem javulnak a munkakörülmények. A pedagógusok legutóbb november 9-én vonultak utcára, és további demonstrációsorozatot terveznek.

Új Magyar Szó

Friss hírek