Amerika új kedvence: a víz

Nem is olyan túl régen még a különböző üdítők voltak a favoritok, azonban most egy régi-új kedvenc állt az élre az amerikai lakosság körében: közel kétszer annyi vizet fogyasztanak, mint 15 évvel ezelőtt.

New York harca a nagy kiszerelésű cukrozott italok árusítása ellen, világossá tette mindenki számára: az üdítőitalok ideje lassan lejár. És hogy mi vette át a vezető helyet? Talán nem meglepő módon egy régi ismerős: a H2O, ismertebb nevén víz – írja a Yahoo.

Az Egyesült Államokban több mint két évtizedig az üdítőitalok uralták az eladási listákat; az számok 1998-ban érték el a csúcsot: nagyjából 200 litert fogyasztottak el fejenként egy év alatt, míg vízből 50 literrel kevesebbet.

Az évek során azonban a víz lassan, de biztosan feljebb kúszott a ranglétrán, ugyanis az amerikai népességre jellemző túlsúlyosságot a kutatók részben az üdítőitalok számlájára írták. Az 1998-as adatokhoz képest idén jelentős változást mutatnak az értékek: 17%-kal kevesebb üdítőital, és 38%-kal több víz fogyott. A növekedést a palackozott vizek vezetik, közel dupla annyit vásároltak belőle.

Az eredmények tükrözik az amerikaiak folyton változó ízlését, hiszen nem is olyan régen még a csapvíz volt a favorit. Az 1980-as években a szénsavas italok voltak az abszolút befutók, a különböző nagy cégek olyan arcokkal reklámozták magukat, mint Michael Jackson vagy Bill Cosby. Ez a trend körülbelül egy évtizedig nem is változott, de miután minden orvos, dietetikus és állami hivatalnok az üdítőitalokat kezdte okolni az elhízásért, az egyeduralom megtörni látszott a 90-es évek végére, és az emberek egyre inkább fordultak a víz felé. Népszerűségén nagyot lendített a kisebb, könnyen hordozható palackok megjelenése is, hiszen korábban csak nagy kannákban lehetett kapni arra az esetre, ha valaki nem bízna a városi víz minőségében.

Az új csomagolás, melyet az üdítőitalok mintájára készítettek, rövid idő alatt a tej és a sör elé repítette az ásványvizeket a ranglétrán. Sőt, a fogyasztás minden évben emelkedett már két évtized óta, míg a csapvíz mutatói folyamatos ingadozást tükröztek. Utóbbi fogyasztási adatait azért is nehéz pontosan megbecsülni, mivel szinte lehetetlen külön választani, hogy ivásra, mosogatásra vagy valami másra használták fel.

Az elemzők szerint a víz várhatóan még évekig őrizni fogja az első helyet, de azt nem lehet megjósolni, hogy inkább a palackozott vagy a csapvizet választják majd az emberek. A jelenlegi adatok alapján azonban megállapítható, hogy előbbi önmagában, az ízesített változatok nélkül is utol fogja érni az üdítőitalokat.

Számos olyan tényező van azonban, amely a csapvíz javára billentheti a mérleget. Mivel az üres műanyag palackok rengeteg hulladékot jelentenek, félő, hogy a gyártókat különböző tilalmakkal és adókkal fogják terhelni. A különböző új és modern szűrőberendezések is arra ösztönzik a fogyasztókat, hogy inkább egy ilyenre ruházzanak be ahelyett, hogy folyamatosan vásárolják a bolti vizet.

New York városát a fél literesnél nagyobb kiszerelésű poharas üdítők forgalmazásának tilalmával sújtották, de hétfőn – egy nappal a hatályba lépés előtt – a rendeletet érvénytelenítették. Michael Bloomberg polgármester, aki eredetileg javasolta a módosítást, kijelentette: fellebbezni fog az ítélet ellen.

A palackozott víz máris hasonló ellenállásba kezd ütközni. A Massachusetts állambeli Concord városában ez évtől betiltották az egy liternél kisebb kiszerelésű vizek értékesítését, a Vermonti Egyetemen pedig egyáltalán nem lehet kapni ásványvizet.

Eközben más városokban kampányokat indítottak a csapvíz népszerűsítése mellett. New York városa hangoztatja az ottani víz jó minőségét különböző rendezvényeken, hordozható szökőkutak felajánlásával.

„A jó öreg marketing könnyedén meggyőzte az embereket arról, hogy vegyenek palackozott vizet” – mondta Salome Freud a vízminőségét vizsgáló üzem vezetője.

Habár a nagy ital gyártó cégek jobban örülnének, ha az emberek inkább az ásványvizet választanák a csapvízzel szemben, újra és újra egyre több pénzt fektetnek abba, hogy a lakosságot ismét az üdítőitalok felé tereljék. Ennek oka, hogy a kóla és más italok, melyeket ezek a cégek gyártanak, például a sportitalok és gyümölcslevek sokkal jövedelmezőbbek, mint a víz. Az ásványvíz esetében pedig az emberek hajlamosak mindig az olcsóbbat megvásárolni. Ez arra ösztönzi a vállalatokat, hogy az árakat folyamatosan alacsonyan tartsák, ami azonban felemészti a nyereséget.

Ez az oka annak is, hogy ezek a cégek jelentős beruházásokat hajtanak végre a fejlődő országokban, például Indiában és Kínában, ahol az üdítők iránti kereslet egyre inkább növekszik.

Amerikában az üdítőitalokból származó bevétel ötször akkora, mint a vízé: 75 milliárd dollár értékben fogyaszt a lakosság, a mennyiség tekintetében azonban csak kétszer fogy több belőle, mint a palackozott vízből.

A legnagyobb ital gyártó cégek, mint a Coca-Cola és a Pepsi esetében a mennyiségi eladások nagyjából háromnegyede származik üdítőitalokból, míg csupán 8%-a vízből. Ezért ezek a vállalatok nem tartanak attól, hogy a palackozott víz valaha is meg fogja előzni a többi terméküket, habár nagy lehetőséget látnak ebben az ágazatban is. Magasabb árszínvonalat képviselő termékek, mint az „okos víz” és más ízesített, vitaminnal dúsított ásványvizek bevezetésével próbálják növelni a bevételüket.

Közben a Nestlé elnöke és korábbi vezérigazgatója Kim Jeffery szerint a palackozott víz ideje még csak most fog eljönni. Nem véletlen, hiszen a cég uralja az ásványvíz piac közel 50%-át. Véleménye szerint tovább növeli majd a víz népszerűségét az is, hogy egyre többen és többször emelik ki a gyümölcslé, a tej és más cukros italok magas kalóriatartalmát, figyelmeztetve a lakosságot, hogy csökkentsék ezek bevitelét.

„Az emberek több ezer évig vízzel oltották a szomjukat.” – mondta. „Itt az ideje visszatérni ehhez a régi szokáshoz.”

Sutus Nikolett

Friss hírek