2020-ra részben bioüzemanyaggal repül majd Európa

Az európai légitársaságok, a bioüzemagyag gyártók és az Európai Bizottság tegnap, június 22-én megfogadták, hogy 2020-ra 2 millió tonna bioüzemanyagot fog gyártani a légiközlekedés számára, bár egyre többen érvelnek amellett, hogy a „zöld” üzemanyagok nem is annyira környezetkímélők.

A légitársaságok lelkesek a bioüzemanyagok használatát illetően, mert ezzel sikerülne csökkenteni a légszennyezést, az alapanyagok termesztését azonban egyre többen kritizálják, mondván, túl nagy termőterületet vonnak el az élelmiszer-termeléstől, ezzel pedig tovább növelik az éhezők számát a világban. Egy ebben a hónapban 10 nemzetközi intézet, köztük a Világbank és a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) által írt jelentés ráadásul éppen arra szólítja fel a kormányokat, hogy ne támogassák a bioüzemanyagokat, mert ezzel tovább emelik az élelmiszerek világpiaci árait.

A francia Airbus repülőgépgyártó vállalat, az Air France-KLM, a British Airway és a Lufthansa légitársaságok, valamint a Neste Oil bioüzemanyag-gyártó cég azonban szerdán csatlakoztak a légiközlekedés bioüzemanyag-használatának 2020-as célkitűzéseihez.

Az egyes légivállalatok azért, hogy megmutassák, mennyire elkötelezettek a bioüzemanyagok használata terén, különböző, általuk fenntarthatónak ítélt megoldásokat kívánnak kipróbálni

A Lufthansa a jatropha növényből készült bioüzemanyagra esküszik, amit már több helyen is használnak kiegészítőként. A német légivállalat arra készül, hogy hat hónapon keresztül a Frankfurt és Hamburg között közlekedő járatait részben ilyen bioüzemanyaggal működtesse egyfajta tesztüzemként, amint megszerzi az engedélyt hozzá. A Neste vállalattal kötött szerződés szerint a használni kívánt keveréket pálmaolajból készítik, de már folyik a kutatás a más anyagokkal történő helyettesítésére.

Az amerikai Honeywell vállalat, amely egy bioüzemanyaggal működtetett üzleti géppel már egyszer Észak-Amerikából Európába is elrepült, állítása szerint repcét használ, ráadásul a cég egyik vezetőjének elmondása szerint a repcét a búzával felváltva termelik, vagyis nem gabonatermő időszakban, és az így nem vesz el termőterületet az élelmiszer-növényektől.

A Friends of the Earth környezetvédő szervezet szerint azonban ez nem old meg semmit, a repce pedig továbbra is elveszi a helyet az élelmiszer-növényektől, a jatropha növény begyűjtése Afrikában és Indiában pedig szintén aggodalomra ad okot, különösen, ha a légiközlekedés által felhasznált mennyiségeket vesszük számításba. A szervezet szerint bár a Világbank és az OECD ellenzi a bioüzemanyag-növények termesztését, az iparág folytatja azt, ez pedig szerintük felelőtlenség, ha közben többen éheznek.

A British Airways eközben hulladékból próbál üzemanyagot kinyerni, és abban reménykedik, hogy 2015-re már azzal üzemeltetheti a járatait.

A Bill Gates támogatását élvező Sapphire Enegry algából próbál benzint készíteni, mert annak szerintük nincs szüksége termőterületre, vagy ivóvízre, a vállalat azonban egyelőre a mennyiségekkel küzd, még nem oldották meg a tömeges termelésének a lehetőségét. Minthogy az algával kapcsolatos próbálkozások egyelőre kezdeti stádiumban vannak, nem valószínű, hogy a 2020-as célok eléréséhez hozzá tudna járulni.

(EurActiv / Reuters)

Kitekintő / Euractiv.hu

Friss hírek