Az új technológiák terjedése az afrikai bányászati piacot is átalakítja

Jóllehet a nyersanyagárak emelkedése újra felélesztette az Afrika erőforrásai iránti keresletet, az idei Afrikai Bányászati Konferencián már nem a szén és a vasérc kerül az érdeklődés középpontjába.

Az elektromos járművek iránti kereslet fellendülése és a változékony ipari igények okán a hiánypótló fémek – a lítiumtól a kobalton át a prazeodímiumig és a neodímiumig – lettek az afrikai bányaipar nagy kedvencei. Mivel ezek az újabb generációs bányák kisebbek és kedvezőbb árfekvésűek, mint a BHP Billiton Ltd és a Rio Tinto Csoport által folytatott óriási bánya-, kikötő-, és vasútfejlesztések, hosszan tartó sikerességükre nagyobb az esély.

A Cape Town-ban 2018. február 5-8 között megrendezett konferencia a világ legnagyobb bányászati beruházási konferenciája, amely az afrikai bányászati érdekek sikeressé tételére és fejlesztésére összpontosított. A meghívottak és előadók között voltak afrikai minisztériumi képviselők, az iparág vezetői, bányavállalatok képviselői és mindazok, akik aktívan hozzájárulnak a bányászat fejlesztéséhez. Itt mindenkit egyetlen cél vezérel és motivál: a kontinens bányászatának minél magasabb szintre emelése, fejlesztése.

Ritka földfémek Malawiban

A fémkereslet-kínálat piacát megfigyelők meglepetésére a Noble Group vállalat – amely kulcsfontosságú nyersanyagokat dolgoz fel, finanszíroz és szállít, összekötve az alacsony költségű termelő régiókat a nagy keresletű növekvő piacokkal – tavaly novemberben 17 millió dollár értékben fektetett be Malawi ritkaföldfém projektjébe. A Mkango Resources, a projekt vezető vállalatának szóvivője elmondta, hogy az itt bőven megtalálható neodímium és prazeodímium fontos elemei az elektromos járműveknek és szélturbináknak.

Niobium Tanzániában

A Denham Capital Management LP amerikai magántőke társaság jelentős támogatója a Tanzánia északi területein megvalósuló Panda Hill niobium projektnek. A niobiumot – amely a gyászoló anya szimbólumának görög istennőjéről kapta a nevét – ipari csövek és repülőgép alkatrészek acéljainak könnyítésére használják. A projekt azzal kecsegtet, hogy a Panda lesz 40 év óta az első új niobium bánya – ezt a fajta fémet ma mindössze három területen bányásszák a Földön.

Grafit Mozambikban

A hagyományosan az acélüzemeknek és kenőanyagiparnak eladásra kerülő grafitot ma már egyre inkább a lítium-ion elemek alkotórészeiként használják olyan új elektromos járművek meghajtására, mint például a Tesla vállalat 3-as számú modellje. Az ausztrál Syrah Resources novemberben hajószállítmányokat indított útjára a világ legnagyobb grafitlelőhelyéről, Észak-Mozambikból.

Kobalt Kongóban

Habár eredetileg a Glencore Plc-t, a világ legnagyobb nyersanyagkereskedő vállalatát, az itt található hatalmas mennyiségű réz vezérelte Kongóba, mára mégis egy melléktermék, a kobalt került a középpontba. Ennek hátterében az áll, hogy a kobalt ára az utóbbi két évben a triplájára nőtt, köszönhetően annak, hogy ez is az egyik nélkülözhetetlen alkotórésze az elektromos járművek akkumulátorainak, és a Glencore mindent megtesz annak érdekében, hogy maximálisan kihasználja a növekvő keresletét: tervei szerint 2019-re a globális kínálat 40%-át ezen a vállalaton keresztül lehet majd elérni.

Lítium mindenhol

Kongótól Namíbiáig, Nigériától Elefántcsontpartig kezdő bányászati cégek azon fáradoznak, hogy rátehessék a kezüket a lítiumföldekre, még mielőtt a lítium kereslete az újratölthető akkumulátorok terjedésének köszönhetően még jobban megugrana. A Desert Lion Energy Inc. már megszerzett egy Nyugat-Namíbiai kutatási területet, míg az ausztrál AVZ Minerals részvényei 1500%-ot emelkedtek tavaly, miután ígéretet kaptak a Kongóban található legnagyobb keménysziklás lítiumbánya modernizálásának engedélyezésére.

  • kapcsolódó cikkek:

Forrás: Bloomberg / Kitekintő ; szemlézte: Pallos Judit

Felkapott hírek

Friss hírek