Mindegyik német autógyár megtette már az első lépéseket az elektromos mobilitásra történő átálláshoz, kizárólag elektromos autókat gyártó üzem építésébe azonban egyelőre vonakodnak belevágni.
A Daimler új márkát létesít az elektromos autóknak, a Mercedes-Benz EQ-t, a BMW az i8 és az i3 bevezetése után más modelljeit is ellátja elektromos hajtással, az Audi 2018-ban egy elektromos SUV modellel jelenik meg a piacon, a Volkswagen az E-Up és az E-Golf után ID márkanévvel egy tisztán elektromos modellt visz piacra – arra azonban még egyik autógyárnak sincs kész terve, hogy hol hozzanak létre gyártókapacitást az elektromos autóknak.
A Bosch vezérigazgatója, Volkmar Denner szerint az autóipar 2025-re az elektromos és hibrid autók 15-25 százalékos részarányával számol a gyártásban, a VW például 2025-re már legalább évi egymillió elektromos autót készül gyártani.
A munkavállalók érdekképviseleti szervezetei munkahelyek megszűnésétől tartanak, mivel az elektromos autók lényegesen kevesebb részegységből épülnek fel, mint a belsőégésű motorral rendelkezők, előállításukhoz tehát kevesebb munkáskézre van szükség.
A Daimler fejlesztési igazgatója, Ola Källenius azonban ezzel nem ért egyet, szerinte az átállási szakaszban éppen hogy több munkaerőre lesz szükség, nem pedig kevesebbre.

Az EQ generáció – Kép forrása: Mercedes-Benz.com
A német autógyártók többsége egyelőre abban gondolkodik, hogy a már meglévő üzemegységeiben fogja gyártani az elektromos autókat is, csak a Porsche állt elő egy olyan tervvel, hogy új üzemet épít a Mission E sportkocsi összeszerelésére és fényezésére Zuffenhausenben, mintegy 700 millió eurós beruházással – ez azonban eleve egy nagyon alacsony darabszámban gyártott autó lesz, messze nem tömegmodell. A BMW ennél kevesebbet, 400 millió eurót invesztált az i3 modellt gyártó üzem építésébe Lipcsében.
- Kapcsolódó cikkeink:
A többi autógyártó a benzin és dízelmotoros modellekkel egyazon gyártósoron állítja össze jelenleg elektromos autóit. A VW E-Golf és E-Up modelljei ugyanazon a szerelőszalagon készülnek, mint robbanómotoros társaik, az Audi is ugyanazon a gyártósoron állítja elő az A3 e-tron plug-in hibrid modelleket, mint a robbanómotorosokat. A 2018-ra tervezett teljesen elektromos SUV modell gyártására pedig a brüsszeli üzemet szemelte ki, ahol jelenleg az A1 modell készül.
A Daimler is ugyanott gyártja a plug-in hibrid és elektromos B-osztályú modelljeit, valamint az E-Smart kocsikat, ahol a többi hasonló modellt. Az új elektromos EQ márka első példányai pedig a C-osztályú modelleket gyártó brémai üzemben gördülnek majd le a szerelőszalagról.
Az autógyárak az „okos összeszerelést” választották annak eldöntésére, hogy mennyire kifizetődő számukra elektromos autót gyártani – mutatott rá Peter Fuß, az Ernst & Young vezetési tanácsadó vállalat szakértője. Azonos szerkezeti elemekre épülő modelleknél ez a megoldás működhet is – mondta, hozzátéve, hogy egy üzem megépítése kifejezetten elektromos autók gyártására évi legalább 150 ezres kapacitás mellett jöhet csak szóba.
Forrás: MTI/APA