2020 elvileg egy jó év lett volna az autógyártóknak, aztán jött a koronavírus és a gyárbezárások. A leállások következtében már önmagában is óriási veszteségeket szenvednek el a gyártók, ehhez jön még a visszaeső kereslet, melyet részben a kijárási korlátozások okoznak, de ha ebben a tempóban nő tovább a munkanélküliség a világban, akkor értelemszerűen a vásárlóerő is be fog zuhanni.
A globális autóeladások idén várhatóan a tavalyi számok egyötödével fognak csökkenni, ilyen alacsony utoljára a 2007-2009-es pénzügyi válság idején voltak az eladási számok – és ez igazából még az optimista forgatókönyv, márciusban az összesített adatok alapján az Európai Unió országaiban átlagosan 55%-os volt a csökkenés, de Franciaországban 72%-os, Olaszországban pedig 85%-os volt zuhanás.
Arról pedig, hogy mindez hogyan hat az autógyártók pénzügyeire, az Economist tett közzé egy sokatmondó grafikont, mely azt mutatja meg, hány hónapig tart ki a cégek készpénztartaléka. A nyolc legnagyobb európai és amerikai autógyár a becslések szerint ebben a negyedévben több mint 50 milliárd dollárnyi pénzt éget el – azaz ekkora veszteséget okoz a gazdasági káosz.
https://www.instagram.com/p/B_fRL45g9Ei/
Ha ebben az ütemben fogynak tovább a tartalékok, a Fiat-Chrysler csoport még 3 hónapig bírja, de a legstabilabb BMW és a Daimler sem tart ki tovább 12 hónapnál. Nem véletlen, hogy a Renault máris állami segítséget kapott egy 5 milliárd eurós, a francia állam által 90 százalékban garantált bankhitel formájában. A grafikon jobb oldalán az egyes cégek csődkockázati felárai láthatóak.
Hasonló, de még rosszabb helyzetben vannak a légitársaságok. A gépek kényszerű földön tartása a nagyobb légitársaságoknál szintén milliárdos tétel, itt is érkeznek már a hírek csődökről és állami mentőcsomagokról egyaránt. Az Air France-KLM és a Lufthansa az utóbbi csoportba tartozik, a Norwegian, az Air Mauritius, a Flybe és a Virgin Australia pedig az előbbibe.
- Kapcsolódó cikkeink:
Forrás: The Economist / Kitekintő