Mikor fogynak el az autógyárak tartalékai?

2020 elvileg egy jó év lett volna az autógyártóknak, aztán jött a koronavírus és a gyárbezárások. ⁠A leállások következtében már önmagában is óriás⁠i veszteségeket szenvednek el a gyártók, ehhez jön még a visszaeső kereslet, melyet részben a kijárási korlátozások okoznak, de ha ebben a tempóban nő tovább a munkanélküliség a világban, akkor értelemszerűen a vásárlóerő is be fog zuhanni.

A globális autóeladások idén várhatóan a tavalyi számok egyötödével fognak csökkenni, ilyen alacsony utoljára a 2007-2009-es pénzügyi válság idején voltak az eladási számok – és ez igazából még az optimista forgatókönyv, márciusban az összesített adatok alapján az Európai Unió országaiban átlagosan 55%-os volt a csökkenés, de Franciaországban 72%-os, Olaszországban pedig 85%-os volt zuhanás.

Arról pedig, hogy mindez hogyan hat az autógyártók pénzügyeire, az Economist tett közzé egy sokatmondó grafikont, mely azt mutatja meg, hány hónapig tart ki a cégek készpénztartaléka. A nyolc legnagyobb európai és amerikai autógyár a becslések szerint ebben a negyedévben több mint 50 milliárd dollárnyi pénzt éget el – azaz ekkora veszteséget okoz a gazdasági káosz.

Ha ebben az ütemben fogynak tovább a tartalékok, a Fiat-Chrysler csoport még 3 hónapig bírja, de  a legstabilabb BMW és a Daimler sem tart ki tovább 12 hónapnál. Nem véletlen, hogy a Renault máris állami segítséget kapott egy 5 milliárd eurós, a francia állam által 90 százalékban garantált bankhitel formájában.⁠ A grafikon jobb oldalán az egyes cégek csődkockázati felárai láthatóak.

Hasonló, de még rosszabb helyzetben vannak a légitársaságok. A gépek kényszerű földön tartása a nagyobb légitársaságoknál szintén milliárdos tétel, itt is érkeznek már a hírek csődökről és állami mentőcsomagokról egyaránt. Az Air France-KLM és a Lufthansa az utóbbi csoportba tartozik, a Norwegian, az Air Mauritius, a Flybe és a Virgin Australia pedig az előbbibe.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: The Economist / Kitekintő

Felkapott hírek

Friss hírek

Nagyon lassan tér vissza a repülési kedv

A CAPA légiközlekedési tudásközpont adatai szerint a budapesti repülőtéren az év eddigi részében 3,2 millió utas fordult meg, 64 százalékkal kevesebb, mint tavaly ugyanebben az időszakban. Hasonló adatot közölt a Fraport repülőtér-üzemeltető csoport is.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás