Nagyon nehéz év vár a légitársaságokra

További járatritkítást tervez a Lufthansa a koronavírus-járvány okozta csökkenő kereslet miatt, a legnagyobb német légitársaság akár 50 százalékkal csökkentheti kapacitásait és ideiglenesen kivonhatják a forgalomból az A380-as óriásgépeket is. A Norwegian részvényárfolyama már a közeli csődöt árazza, az USA-ban a légitársaságoknak készülő állami mentőcsomag lehet a következő lépés.

A Lufthansa tegnap esti közleménye szerint a foglalások visszaesése és a lemondott utazások számának növekedése drámai méreteket ölt, ezért a tervezettnél nagyobb kapacitáscsökkentésre kényszerülhet a csoport valamennyi légitársasága.

“Az utóbbi napokban a Lufthansa-csoport a koronavírus miatt kényszerű járattörlések mellett drasztikus visszaesést tapasztalt a foglalások számában is, immár minden utazási terület vonatkozásában.”

Azt már korábban bejelentették, hogy a márciusi menetrendből törölnek 7100 járatot, ami a kapacitás 25 százalékos csökkentésének felel meg. A további lépéseket a kereslet alakulásától függően teszik meg, előfordulhat, hogy csak minden második tervezett járat közlekedik majd.

Mérlegelik továbbá, hogy átmenetileg kivonják a forgalomból mind a 14 darab Airbus A380-as gépet – áll a közleményben. Az Airbus A380-as a polgári repülés történetének legnagyobb – több mint 850 utas szállítására alkalmas – repülőgépe. A kapacitás visszafogásával a kereslet visszaesésének pénzügyi hatásait igyekeznek korlátozni.

A foglalkoztatás területén is szigorú takarékoskodásba kezdtek. A tervezett létszámfejlesztések azonnali leállítása mellett felkínálták a dolgozóknak, hogy hozzák előre tervezett éves szabadságukat, vagy menjenek fizetés nélküli szabadságra. Tárgyalásokat kezdtek a szakszervezetekkel egyéb megoldásokról is, köztük a rövidített munkaidő és részmunkaidős foglalkoztatási modellek alkalmazásáról – közölték.

A csoporthoz a névadó Lufthansa mellett az Austrian Airlines, a Swiss és az Edelweiss Air légitársaság, valamint az Eurowings és a Brussels Airlines diszkont légitársaság tartozik. Tavaly 145 millió utast szállítottak, ami 2,3 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. A világszerte 135 ezer embert foglalkoztató cégcsoport korábban 4500 ember felvételét tervezte 2020-ra.

A koronavírus miatt csökkenő utazási kedv minden légitársaságra negatív hatással van, a Flybe brit – főként regionális járatokat üzemeltető – fapados légitársaság a héten csődöt jelentett, a Norwegian Air Shuttle részvényei pedig csak pénteken 23%-ot zuhantak, mert erősen kérdéses, hogy az évek óta nehéz  pénzügyi helyzetben lévő – az utóbbi három évet veszteséggel záró – légitársaság át tudja-e vészelni a jelenlegi zavaros időszakot. A 2016-ban még 200 norvég korona felett forgó részvények 12,24 koronán zárták a hetet.

A kisebb, pénzügyileg nem annyira stabil légitársaságok a foglalások ilyen drámai mértékű visszaesése mellett heteken belül csődközeli helyzetbe juthatnak, de a nagyobbakat is megviselheti a járvány terjedése miatt megcsappanó utazási kedv, az USA-ban például már a légitársaságoknak és hotelláncoknak adott állami mentőcsomagról vagy esetleges adókedvezményekről szólnak a hírek.

Pénteken a Fehér Ház gazdasági tanácsadója, Larry Kudlow megerősítette, hogy a kormány egy célzott intervenciós csomagot mérlegel, amely a járvány miatt leginkább érintett iparágakat, vállalatokat és dolgozókat segítené.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: CNBC / MTI / Washington Post / Kitekintő

Friss hírek

cafebrunchbudapest.com

Egy ínycsiklandó péksütemény (x)

New York lüktető városának gazdag kulináris hagyománya ihletett egy különleges reggeli élményt, amely most Budapest belvárosában is elérhető. Ha egy finom, és különleges falatra vágysz, érdemes ellátogatnod a város egyik kiemelkedő reggeliző helyére, ahol a világhírű New York-i sütemények izgalmas változatai várják a vendégeket.

Read More »