Az IATA szerint 2024-re Kína megelőzi az Egyesült Államokat a világ legnagyobb légipiacáért folyó versenyben, ráadásul idén a kínai repülőgépgyártás is felpörög, így az ipar eddigi két vezető szereplője – az Airbus és a Boeing – egy új vetélytárssal lesz kénytelen szembenézni.
A kínai piac a következő két évtizedben minden bizonnyal óriási növekedést ér majd el, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint az ország utasforgalma – a belföldi forgalmat is beleértve – 2035-re eléri majd az 1,3 milliárd főt, ezzel jócskán meghaladja majd az Egyesült Államok 1,1 milliárdra becsült utasforgalmát, de a két piac mérete már 2024-re kiegyenlítődik, azaz innen Kína már átveszi a vezetést.
A Boeing tavaly szeptemberi becslése szerint Kínának a 2035-ig tartó közel két évtizedben 6810 új repülőgépre lesz szüksége, melyek közül 5110 darab a keskenytörzsű, másnéven egyfolyosós gépek közül kerül majd ki. Ezzel az adattal Kína lenne a legnagyobb megrendelő országokat tekintve, de régiókat tekintve is szorosan felzárkózna a vezető Észak-Amerika és a második Európa mögé.
A fő kérdés most az, hogy sikerül majd felosztani ezt a piacot a versengő gyártók – az Airbus, a Boeing és az új kínai szereplő, a COMAC – között. A Boeing máris több fronton támad, a COMAC-kal közösen ugyanis egy új üzemet építenek fel a kelet-kínai Zhoushan városban, Boeing B737-es repülőgépek összeszerelésére és egyéb típusok karbantartására.
A COMAC pedig közben halad saját típusának a fejlesztésével, ami kifejezetten az Airbus 320-as és a Boeing 737-es modellcsalád versenytársának készül.
Az állami hátterű cég C919-es típusa még május vége előtt elvégzi első repülését, azaz a tesztelés a korábbi csúszások után most már valóban a végső fázisban van. Sőt, már az is publikussá vált, hogy a China Eastern Airlines fogja elsőként üzemeltetni a típust, melyre novemberi adatok szerint máris 570 megrendelése van a cégnek 23 országból.
- Kapcsolódó cikeink:
Forrás: Bloomberg / Kitekintő