Elindította választási tájékoztató kampányát kedden Strasbourgban az Európai Parlament. A kampány négy szakaszból áll majd és fő célja, hogy a szavazásra bíztassa az uniós állampolgárokat.
Kezdetét vette kedden az Európai Parlament választási tájékoztató kampánya a jövő év május végi európai választások előtt.
„Az európai szintű döntéshozatal kizárólag az Európai Parlamenten keresztül nyer legitimációt és az uniós polgárok is csak az Európai Parlamenten keresztül befolyásolhatják azt” – fogalmazott Anni Podimata (szocialista, Görögország), a Parlament kommunikációért felelős egyik alelnöke.
„Elterjedt nézet, hogy a gazdasági válság idején született uniós politikai döntések nem kellő demokratikus felhatalmazás alapján születtek. Azonban csak az EU választóin múlik, hogy milyenek lesznek a politikai erőviszonyok az Európai Parlamentben és milyen irányt vesz a jogalkotás. A parlamenti többség változtathat a rossz szakpolitikán és megszabhatja, mely témák legyenek porondon a választást követő öt évben” –
„Az Európai Parlament az uniós állampolgárok képviselőháza: a polgárok itt szólhatnak bele az EU döntéshozatali folyamatába” – hangsúlyozta Othmar Karas (néppárti, Ausztria), a kommunikációért felelős másik alelnök. Az EP alelnöke szerint ezúttal azonban másról is szó van. „A kampány lefedi a 2014. május 22-25. között tartott európai választásokat, de nem ér ott véget: csak az Európai Bizottság elnökének parlamenti megválasztásával és az új Bizottság politikai programjának jóváhagyásával zárul le” – tette hozzá.
Karas azonban némileg eltúlozta az EP szerepét a Bizottság következő elnökének kinevezésében. A leendő bizottsági elnököt ugyanis az EP-választások kimenetelének figyelembe vételével az Európai Tanács jelöli majd kétharmados többséggel, az EP plenárisa pedig csak jóváhagyhatja vagy elutasíthatja. Ha elutasítja, az Európai Tanácsnak új jelöltet kell állítania. A Parlament tehát megszavazza (vagy nem) az EB elnökét. Korábban csak a Bizottság biztosi testületének egészéről szavazhatott, most először az elnökről is.
Az Európai Unióban a legtöbb jogszabály már uniós szinten születik, ezért az Európai Parlament legalább akkora hatással van az európaiak életére, mint nemzeti parlamentjeik. A választóknak ezért tudniuk kell, milyen döntések születnek Brüsszelben (vagy Strasbourgban), és hogyan befolyásolhatják ezeket a döntéseket – emlékeztettek a kampánynyitó alkalmával a képviselők.
A kampány négy szakaszból áll. „A vedd észre. Tégy érte. Légy része” szlogennel most induló első szakasz elmagyarázza, mit jelentenek az európai polgárok számára a Parlament új hatáskörei.
Az októbertől 2014 februárjáig tartó időszakban a kampány európai nagyvárosokban zajló interaktív rendezvényeken keresztül öt témát jár körül: a gazdaságot, a foglalkoztatást, az életminőséget, az anyagi biztonság kérdését, és az EU nagyvilágban betöltött szerepét.
A harmadik, magát a választási kampányt felölelő szakasz februárban indul, és a május 22-25. közötti választásra fókuszál. A szavazás napjának közeledtével a dátumok a logón is feltűnnek majd.
A választások után kezdődő utolsó szakasz az újonnan megválasztott Európai Parlamentre, az Európai Bizottság elnökének parlamenti megválasztására, és az új Bizottság beiktatására koncentrál.
A szlogen üzenete, hogy az urnáknál az európai választók meghatározhatják Európa jövőjét.
(Készült az EP-sajtószolgálat tájékoztatójának felhasználásával).
Kitekintő / Bruxinfo.eu