A kibocsátási egységek 85 százalékához ingyen juthatnak hozzá 2012-ben a légitársaságok, amelyek jövőre kerülnek az európai emisszió-kereskedelmi rendszer (ETS) ernyője alá. A légiközlekedés bevonása a Bizottság becslései szerint 2-12 euróval drágítja majd meg a repülőjegyek árát.
A Bizottság hétfőn közzétette azokat a referenciaértékeket, amelyek alapján a légitársaságok kiszámíthatják, hogy mennyi ingyenes kibocsátási egységet osztanak majd ki számukra jövő év januárjától, amikor a légiközlekedés az európai emisszió-kereskedelmi rendszer (ETS) hatálya alá kerül. Több mint 900 légitársaságot érint a rendelkezés, ezek 70 százaléka Európában, 30 százaléka pedig Európán kívül bejegyzett vállalkozás.
A Bizottság nagyvonalúan úgy döntött, hogy a légitársaságok kezdetben (2012-ben) ingyen juthatnak hozzá a légiközlekedési szektor számára biztosított kibocsátási egységek 85 százalékához. Ez az arány 2013 és 2020 között 82 százalékra csökkenne. A szennyezési kvóták maradék 15 százalékát árverésen értékesítik majd, a kibocsátási egységek 3 százalékából egy speciális tartalékot képeznek majd az újonnan piacra lépő és a gyorsan terjeszkedő, éppen ezért többet szennyező légitársaságok számára.
„A referenciaértékek birtokában a légitársaságok pontosan tudják, hogy mennyi ingyenes kibocsátási egységet kapnak majd minden évben 2020-ig. Az ingyenes kvóták értéke a jelenlegi piaci árakon számolva több mint 20 milliárd euró 2012 és 2030 között. E potenciális bevételeket a légitársaságok légiflottájuk modernizálására, üzemanyag-fogyasztásuk csökkentésére és a nem fosszilis üzemanyagok (kerozin) használatára fordíthatják” – közölte Connie Hedegaard, az EU klímapolitikai biztosa. Bizottsági források úgy vélik, hogy az ingyenes osztásnak köszönhető összesen 20 milliárd euró körüli bevétel mérsékelheti majd a döntés légiközlekedésre gyakorolt gazdasági hatásait.
Brüsszelben arra számítanak, hogy a légitársaságok majd az utasokra hárítják át a CO2-kibocsátás csökkentésével kapcsolatos többletköltségeiket. A várakozások szerint 2-12 euróval emelkedhetnek majd a repülőgép jegyek árai emiatt.
Az Európai Unió a világon elsőként fizetteti meg a légiközlekedéssel az üvegházhatású gázok kibocsátását. Ezt a légiközlekedés dinamikus növekedésével magyarázzák. A légiközlekedés a globális kibocsátás 3 százalékát teszi ugyan csak ki, ám így is nagyobb a részesedése az acél- és a cementiparnál, amelyek már jó ideje a piaci alapokon működő ETS ernyője alá tartoznak.
Az intézkedés az Európába, illetve onnan járatokat indító külföldi légitársaságokat is érinti, aminek jogosságát számos ország vitatja. Két amerikai légitársaság a luxembourgi Európai Bírósághoz fordult a rendelet érvénytelenítése érdekében. A bíróság főtanácsnoka október 6-án teszi közzé előzetes véleményét, amit az esetek többségében a későbbi bírósági verdikt is követ. Ha egy légitársaság nem teljesíti a számára előírt kibocsátás-csökkentést, akkor a széndioxid minden egyes tonnája után 100 eurót kell fizetnie pénzbüntetésként. EU-tisztviselők szerint ugyanakkor 98 ország légitársaságai mentesülnek majd a szabály alól, mert csak kevés járatot indítanak az EU-ba.
Az egyes légitársaságok referenciaértékét a 2004 és 2006 közötti átlagos, „történelmi” kibocsátás alapján határozták meg. 2012-ben 380 millió kibocsátási egységet kell majd vásárolniuk a cégeknek. Az ingyen rendelkezésükre álló egységek 2012-ben 182 millió tonna emissziót jelentenek.
Kitekintő / Bruxinfo.eu