Nagyon nehéz év vár a légitársaságokra

További járatritkítást tervez a Lufthansa a koronavírus-járvány okozta csökkenő kereslet miatt, a legnagyobb német légitársaság akár 50 százalékkal csökkentheti kapacitásait és ideiglenesen kivonhatják a forgalomból az A380-as óriásgépeket is. A Norwegian részvényárfolyama már a közeli csődöt árazza, az USA-ban a légitársaságoknak készülő állami mentőcsomag lehet a következő lépés.

A Lufthansa tegnap esti közleménye szerint a foglalások visszaesése és a lemondott utazások számának növekedése drámai méreteket ölt, ezért a tervezettnél nagyobb kapacitáscsökkentésre kényszerülhet a csoport valamennyi légitársasága.

“Az utóbbi napokban a Lufthansa-csoport a koronavírus miatt kényszerű járattörlések mellett drasztikus visszaesést tapasztalt a foglalások számában is, immár minden utazási terület vonatkozásában.”

Azt már korábban bejelentették, hogy a márciusi menetrendből törölnek 7100 járatot, ami a kapacitás 25 százalékos csökkentésének felel meg. A további lépéseket a kereslet alakulásától függően teszik meg, előfordulhat, hogy csak minden második tervezett járat közlekedik majd.

Mérlegelik továbbá, hogy átmenetileg kivonják a forgalomból mind a 14 darab Airbus A380-as gépet – áll a közleményben. Az Airbus A380-as a polgári repülés történetének legnagyobb – több mint 850 utas szállítására alkalmas – repülőgépe. A kapacitás visszafogásával a kereslet visszaesésének pénzügyi hatásait igyekeznek korlátozni.

A foglalkoztatás területén is szigorú takarékoskodásba kezdtek. A tervezett létszámfejlesztések azonnali leállítása mellett felkínálták a dolgozóknak, hogy hozzák előre tervezett éves szabadságukat, vagy menjenek fizetés nélküli szabadságra. Tárgyalásokat kezdtek a szakszervezetekkel egyéb megoldásokról is, köztük a rövidített munkaidő és részmunkaidős foglalkoztatási modellek alkalmazásáról – közölték.

A csoporthoz a névadó Lufthansa mellett az Austrian Airlines, a Swiss és az Edelweiss Air légitársaság, valamint az Eurowings és a Brussels Airlines diszkont légitársaság tartozik. Tavaly 145 millió utast szállítottak, ami 2,3 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. A világszerte 135 ezer embert foglalkoztató cégcsoport korábban 4500 ember felvételét tervezte 2020-ra.

A koronavírus miatt csökkenő utazási kedv minden légitársaságra negatív hatással van, a Flybe brit – főként regionális járatokat üzemeltető – fapados légitársaság a héten csődöt jelentett, a Norwegian Air Shuttle részvényei pedig csak pénteken 23%-ot zuhantak, mert erősen kérdéses, hogy az évek óta nehéz  pénzügyi helyzetben lévő – az utóbbi három évet veszteséggel záró – légitársaság át tudja-e vészelni a jelenlegi zavaros időszakot. A 2016-ban még 200 norvég korona felett forgó részvények 12,24 koronán zárták a hetet.

A kisebb, pénzügyileg nem annyira stabil légitársaságok a foglalások ilyen drámai mértékű visszaesése mellett heteken belül csődközeli helyzetbe juthatnak, de a nagyobbakat is megviselheti a járvány terjedése miatt megcsappanó utazási kedv, az USA-ban például már a légitársaságoknak és hotelláncoknak adott állami mentőcsomagról vagy esetleges adókedvezményekről szólnak a hírek.

Pénteken a Fehér Ház gazdasági tanácsadója, Larry Kudlow megerősítette, hogy a kormány egy célzott intervenciós csomagot mérlegel, amely a járvány miatt leginkább érintett iparágakat, vállalatokat és dolgozókat segítené.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: CNBC / MTI / Washington Post / Kitekintő

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »