Már a nagyvállalatok is érzik a járvány hatását

Miközben Dél-Koreában új gócpontot azonosítottak, a nagyvállalatok sorra jelentik be kényszerű intézkedéseiket az eltűnő kereslet vagy éppen a nyersanyaghiány miatt. A Norwegian Cruise Line, az Air France-KLM, a Procter & Gamble is a mai listában.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) becslése szerint csaknem 30 milliárd dollár kárt okozhatnak a légiközlekedésben a koronavírus-járvány miatt bevezetett közlekedési korlátozások. Az Air France-KLM csoport 150-200 millió euró közötti negatív hatással számol, ennek bejelentése után a cég részvényárfolyama 10% körüli mínuszban is járt, de zárásra a veszteség több mint felét sikerült ledolgoznia.

A Maersk tengeri szállítmányozó is jelezte, hogy nehezen indul az év, a koronavírus miatt a kínai kikötőkből indított hajók száma jelentősen csökkent a tavalyi évhez képest, a Norwegian Cruise Lines pedig törölte összes ázsiai hajóútját egészen 2020 harmadik negyedévéig.

Problémákkal küzd a Procter & Gamble is, a háztartási cikkeket gyártó óriásvállalat egyrészt nyersanyaghiánnyal küzd (387 kínai beszállítója van), másrészt a Kína felé irányuló késztermékek célba juttatása is nehézkessé vált. Az Egyesült Államok után Kína a P&G második legnagyobb piaca.

Az IATA szerint a légiközlekedési szektor az ázsiai-óceániai régióban 27,8 milliárd dollár bevétel-kiesést szenvedhet el, amelynek legnagyobb része, 13 milliárd dollár a kínai légitársaságokra hárul. Az  IATA tavaly decemberben még 4,8 százalékos forgalomnövekedést becsült ebbe a régióba, de a koronavírus miatt jelenleg 13 százalékos a csökkenés, így éves szinten 8,2 százalékos visszaesés várható az utasforgalomban.

A negatív vállalati hírekre és a járvánnyal kapcsolatos újabb hírekre gyorsan esésbe kapcsoltak a tengerentúli tőzsdék, a Dow Jones index jelenleg 1%-os mínuszban áll.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: CNBC / MTI / Kitekintő

Friss hírek

Az USA húzza felfelé a világgazdaságot

Az Egyesült Államok tavalyi államháztartási hiányának példátlan pro-ciklikus bővülése felhajtóerőt adott a hazai fogyasztásnak, és ezzel egyidejűleg magyarázattal szolgált az amerikai gazdaság meglepő ellenállóképességet jelző tavalyi növekedésére is.

Read More »