Az elektromos buszok elterjedése árthat az olajiparnak

Az akkumulátoros motorokkal felszerelt buszok hirtelen komoly „problémává” váltak, lévén a közeljövőben jelentős mértékben hozzájárulhatnak a városi közlekedés forradalmasításához, valamint segíthetik az energiaipart átformáló erőket. Kínával az élen, egyre több hagyományos szmog-okádó dízelbehemótot váltanak fel elektromos buszok, ezáltal pedig csökken a fosszilis üzemanyag iránti kereslet.

Az elektromos buszokat egy hét évvel ezelőtti, Belgiumban megrendezett iparági konferencián – amelyen a BYD kínai gyártó bemutatott egy korai modellt – még mindenki viccnek tartotta. „Mindenki csak nevetett a BYD-en, hogy játékszert akar gyártani. Most azt látjuk, hogy mindenki így tesz” – mondta Isbrand Ho, a vállalat európai részlegének ügyvezető igazgatója.

A számok megdöbbentőek. 2017-ben Kína gyártotta a 385 ezer elektromos busz mintegy 99 százalékát, ami az ország teljes flottájának 17 százalékát tette ki. A Bloomberg New Energy Finance (BNEF) szerint a kínai városok minden ötödik héten további 9 500 járművel gyarapítják a zéró-kibocsátású buszflottát – ez egyébként egyenértékű a teljes londoni flottával.

Mindez pedig kezd megérződni az üzemanyag iránti keresletben. És mivel a buszok alapvetően harmincszor több üzemanyagot fogyasztanak, mint az átlagos méretű autók, az energiafelhasználásra gyakorolt hatásuk már most sokkal nagyobb, mint a Tesla vagy a Toyota által gyártott személyautóké.

„Bár idén még a dízeles buszok viszik a pálmát, ez a szegmens fordulóponthoz közeledik. Az önkormányzatokat szerte a világon aggasztja a városi levegő rossz minősége, ezért arra törekszenek, hogy ezt mielőbb orvosolják. Ez a nyomás pedig nem tűnik el, így egyre többen fordulnak az elektromos buszok felé” – fejtette ki Colin Mckerracher, a Bloomberg LP londoni székhelyű kutatóegységének közlekedési vezetője.

Berlin, 2018. március 26. A Stimulate nevű project keretén belül bemutatásra kerülő vezető nélküli elektromos busz a berlini Charite Egyetemi Kórház területén 2018. március 26-án. A busz napokon belül megkezdi működését a német fővárosban. (MTI/EPA/Omer Messinger)

Berlin, 2018. március 26.
A Stimulate nevű projekt keretén belül bemutatásra kerülő vezető nélküli elektromos busz a berlini Charite Egyetemi Kórház területén 2018. március 26-án. A busz napokon belül megkezdi működését a német fővárosban. (MTI/EPA/Omer Messinger)

Lévén Kínában a legaggasztóbb a légszennyezettség, a világ második gazdasága foggal-körömmel küzd a környezetszennyezés visszaszorításáért, többek között igyekszik elsőként elektromossá alakítani a buszflottáját.

Egy évtizeddel ezelőtt Sencsen (ahol egyébként a BYD székhelye is található) tipikus példája volt a virágzó kínai városnak, amely igen keveset gondolt a környezetre. Az itteni szmog annyira „hírhedté” vált, hogy a kormány 2009-ben itt indította el energiatakarékossági- és a nulla kibocsátású járművek kísérleti programját. Két évvel később az első elektromos buszok le is gördültek a BYD gyártósoráról, 2017 decemberére pedig Sencsen összes busza – szám szerint 16 359 darab – elektromos volt.

2016-ban a BYD tette ki Kína elektromos buszpiacának 13 százalékát, és csak Sencsen 14 000 járművet köszönhet neki. A vállalat eddig 35 000 buszt gyártott, Ho elmondása szerint pedig mostantól évente akár 15 000 járművet is képes építeni.

A BYD becslései szerint a buszai eddig 17 milliárd kilométert tettek meg és 6,8 milliárd liter üzemanyagot spóroltak meg, lévén a világ legforgalmasabb városaiban szállították az utasokat. Ho szerint ezáltal több mint 18 millió tonna széndioxid-szennyezést sikerült elkerülni, ami körülbelül 3,8 millió autó által okozott légszennyezésnek felel meg évente.

„A BYD által gyártott tisztán elektromos buszok első flottája 2011-ben indult el Sencsenben. Most, majdnem tíz évvel később, míg más városokban jelentősen romlott a levegő minősége, Sencsené mára sokkal tisztább” – fejtette ki a Bloombergnek adott telefonos interjúban.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Úgy tűnik, több város tanul a sencseni példából: Párizs, London, Mexikóváros és Los Angeles azok között van, amelyek elkötelezték magukat, hogy 2025-re kizárólag nulla kibocsátású tömegközlekedési eszközöket vásárolnak.

London lassan átalakítja flottáját, valamint már jelenleg is zajlik négy belvárosi buszvonal elektromossá alakítása. Vannak további tervek is, amelyek a tömegközlekedési hálózatok tisztítását célozzák: ilyen például az a program, amely azt hivatott biztosítani, hogy a buszok 2037-re egytől egyik kibocsátásmentesek legyenek.

Ezek a célok hatással lesznek az üzemanyag-fogyasztásra. A londoni hálózat évente mintegy 1,5 millió hordónyi üzemanyagot emészt fel. Ha a teljes flotta elektromossá válik, minden 1000 buszra napi 430 hordó dízel mínusz jut, ami a BNEF szerint 0,7 százalékkal csökkenti az Egyesült Királyság gázolaj fogyasztását.

Forrás: Bloomberg

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »