Eddig csak bukott nagyobb gépein a Boeing

Amikor egy cég irányítását hosszú idő után veszi át egy új vezető, előfordulhat, hogy előkerül néhány csontváz a szekrényből – nem történt ez másképp az egyik legnagyobb repülőgépgyártó, a Boeing esetében sem.

Dennis Muilenburg tavaly nyáron vette át az irányítást Jim McNerney-től, aki korábban egy évtizedig volt a cég főnöke. Muilenburg e hét csütörtökön hozta nyilvánosságra, hogy 3 milliárd dollár leírására kényszerülnek a 787-es Dreamliner, a 747-es jumbo jet szériák és egy katonai tankolórepülő programjaival kapcsolatos nehézségek miatt.

Maga az összeg a Boeing éves eredményeihez viszonyítva egyáltalán nem kezelhetetlen, legrosszabb esetben bejelentenek egy veszteséges negyedévet  – amire egyébként 2009 óta nem volt példa. Ami inkább aggasztó lehet, az az, hogy sok évnyi fejlesztés után csak most néznek szembe a problémával, így gyakorlatilag bármikor jöhetnek újabb leírások.

Mi is a fő probléma? 

A leírás mintegy 40 százalékát a 787-es széria, a Boeing új fejlesztésű óriásgépe adja. Kétségtelen, hogy a gép műszakilag nagyon meggyőző, ugyanakkor a fejlesztési költségei az egekbe szöktek, így a gép egyáltalán nem olcsó.

787 Dreamliner

787 Dreamliner

Hét év alatt  kiderült, hogy a gépnek nem igazán van piaca, azaz minimális rá a kereslet és mivel a repülőgépgyártás alapvetően úgy működik, hogy az első példányokat borzalmasan drága legyártani, majd ahogy a sorozatgyártás beindul és gyűlnek a tapasztalatok, úgy lesznek a gyártási költségek egyre alacsonyabbak. A gond az, hogy az alacsony kereslet miatt a gyártás nem igazán érte el ezt a szakaszt, így viszont a fejlesztésbe fektetett pénz soha nem térül meg… Ezt persze a Boeing még nem mondta ki, de ha nem jön egy komolyabb felfutás a keresletben, akkor ez a forgatókönyv valósul meg.

  • Fejlesztési költségek
A 787-esbe fektetett összeg már meghaladta a 30 milliárd dollárt (!), amit azonban az amerikai GAAP szerinti lazább számvitel miatt egyelőre nem kellett a cégnek veszteségként elkönyvelnie.   

Hasonló problémával küzd a 747-es szállítógép is: gyenge a kereslet. Egy múlt heti légibemutatón a cég úgy nyilatkozott, hogy a kifejezetten szállításra épített gépek iránti kereslet visszaesése csak ideiglenes, ugyanakkor intő jel lehet, hogy a legfőbb konkurens Airbus a tipikus szállítógépekre vonatkozó keresleti előrejelzését jelentősen lecsökkentette és helyette egy olyan típus felfutását várja, amely utasszállító gép ugyan, de „gyomrában” nagy mennyiségű szállítmány elhelyezését teszi lehetővé.

Forrás: Bloomberg / Kitekintő

Friss hírek

Leapmotor C10

A németeknél egyelőre nem fogynak a kínai autók

A ténylegesen kínai autómárkák továbbra is ritkaságszámba mennek Németországban a német dpa hírügynökség által a jövő héten kezdődő Auto Shanghai szakvásár alkalmából összeállított, a KBA szövetségi gépjármű-nyilvántartó hivatal adataira támaszkodó elemzése alapján.

Read More »
https://www.hidraulikaszakuzlet.hu/

Mire használják az o-gyűrűt? (x)

A hidraulikus rendszerekben a tömítések rendkívül fontos szerepet töltenek be, de a pneumatikus berendezésekben is jelen vannak ezek az “apró” alkatrészek. Többféle tömítés létezik, amelyek közül az egyik leghatékonyabb az o-gyűrű. A fő feladata szabályozni a gáz- és folyadékáramlást.

Read More »
gardamax.hu

Miért érdemes odafigyelni a mezőgazdasági gépek festésére? (x)

A mezőgazdasági gépek nem épp irodai környezetben dolgoznak. Nincs klíma, nincs árnyék – van viszont por, sár, napsütés, eső, hajnali pára és néha még egy kis üzemanyagfolt is. A traktorok, kaszák, boronák és társaik nap mint nap kemény munkát végeznek a természet szeszélyei között, és közben a mechanikai kopás mellett bizony a külsejük is megviseltté válik.

Read More »