Nemcsak hogy nem kímélte, de érezhetően megtizedelte a gazdasági válság a romániai turizmust, annak ellenére, hogy a kormány az elmúlt években tekintélyes összegeket költött az idegenforgalom népszerűsítésére.
A Pricewaterhouse Coopers (PwC) romániai friss felmérése szerint az utóbbi négy év alatt 16 százalékkal esett vissza a turizmus bevétele, aminek következtében tavaly már csak 1,5 milliárd eurót tett ki a forgalom.
Nemcsak a romániai üdülőkbe látogatók száma zsugorodott, de a vakációra költött összegek is egyre kisebbek lettek, miután a külföldi és belföldi turisták egyaránt jobban odafigyeltek kiadásaikra. Míg a belföldi turisták 2008-ban 1,1 milliárd eurónak megfelelő összeget hagytak a vendéglátók kaszszájában, ez mára 900 millióra apadt, de ennél is nagyobb volt a külföldiektől származó bevétel csökkenésének aránya, 750 millióról 600 millióra. „A krízis a régió többi államát sem kímélte, ám ezekkel a mutatókkal Románia a legsúlyosabban érintett országok közé került, Lengyelország, Szlovákia társaságában” – mutatott rá a tanulmány egyik vezetője, Andrei Creţu PwC-menedzser.
Az adatok nemcsak a turizmust működtetők és azzal közvetlenül vagy közvetett módon kapcsolatban álló szereplők számára hordoznak borúlátó üzenetet, hanem a nemzetgazdaság szempontjából is negatív fejleményt jelentenek, mivel Románia bruttó hazai termékének (GDP) 1,5 százaléka szarmazik az idegenforgalomból. Igaz ugyan, hogy ez az arány eltörpül a szomszédos országok turizmusbevételei mellett, ám ha abból indulunk ki, hogy az idegenforgalom hatalmas potenciállal rendelkezik, akkor a szektor minden elveszett bevétele az ágazat jövőbeli lehetőségeit húzza lefele – figyelmeztettek az elemzés készítői. Meglátásuk szerint ennek a potenciálnak kibontakozását jelentősen hátráltatja a hiányos út- és szállításügyi infrastruktúra, valamint a megfelelő szállások, hotelek kis száma, amit a szakmailag felkészült személyzet hiánya csak tetéz.
A piackutatással foglalkozó PwC szakemberei szerint az ország népszerűsítésére rendkívül előnyös lenne egy olyan marketingstratégia, amely nem a hagyományos „tömegturizmusra” épít, hanem a különleges kalandokra vágyó utazókat célozná meg.
Néhány nappal korábban Eduard Hellvig régiófejlesztési és turisztikai miniszter elismerte, hogy hiányosságok vannak az idegenforgalmi infrastruktúra terén. Meglátása szerint a szektor legnagyobb problémája, hogy az elmúlt években kormányzati szinten csak a népszerűsítésére költöttek és nem a tulajdonképpeni fejlesztésre.
Kitekintő / Új Magyar Szó