Jelentősen csökkent a Boeing amerikai repülőgépgyártó és beszállító árfolyama hétfőn annak nyomán, hogy a vállalat termelésének csökkentéséről döntött.
A chicagói székhelyű repülőgépgyártó a New York-i tőzsde pénteki zárása után közölte, hogy a közelmúltbeli két légi katasztrófa következményeként április közepétől havi 52-ről 42-re csökkenti a 737 MAX típusú gépek gyártási rátáját. Ezzel a döntéssel a Boeing gyakorlatilag elismerte, hogy arra számít: a légiközlekedési hatóságok nem mostanában oldják fel a géptípusra kivetett repülési tilalmat. Korábban még az volt a terv, hogy nyártól kezdve havi 52-ről 57-re emelik a 737 MAX gyártósor kapacitását.
A Boeing tőzsdenyitás előtt egy órával az elektronikus kereskedésben 4,13 százalékos mínuszban forgott, míg beszállítói közül a brit Meggitt, az ugyancsak brit Melrose és a francia Safran 1 százalék és 2,5 százalék körüli veszteséget mutatott.
- Előzmények
Kapcsolódó cikkeink:
A Boeing jövőjének szempontjából kulcsfontosságú a 737-es gépcsalád, amelynek negyedik generációja, a MAX sorozat 2017 óta vesz részt a polgári légiközlekedésben. A januári adatok szerint 350 darab Boeing 737 MAX modellt a cég már leszállított, és emellett több mint ötezer megrendelése volt.
Az etióp hatóságok első hivatalos jelentése szerint az Ethiopian Airlines 302-es járatát vezető pilóták mindenben követték a Boeing és az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) szabályos eljárásrendjét, a repülőgép mégis lezuhant – orral csapódott a földbe. Az etióp vizsgálat vezetője elmondta: egyelőre nincs arra utaló jel, hogy a repülőgép állásszög-jeladó szenzorát bármi megrongálta volna. Ez a berendezés látja el adatokkal a gép automatikus átesésgátló rendszerét, amelynek a korábbi jelentések szerint köze lehet a repülőgép lezuhanásához.

Bisoftu, 2019. március 11.
Mentők roncsdarabokkal az etióp fővárostól, Addisz-Abebától délkeletre fekvő Bisoftu közelében 2019. március 11-én, miután az előző nap 157 emberrel a fedélzetén lezuhant az Ethiopian Airlines etióp légitársaság Addisz-Abebából Nairobiba közlekedő Boeing 737 MAX 8 típusú gépe. A szerencsétlenséget senki sem élte túl.
MTI/AP/Mulugeta Ayene
Az előzetes jelentések szerint az indonéziai légi balesetben az állásszög-jeladó közvetített hibás adatokat az átesésgátló rendszernek, amely így újra és újra lefelé nyomta a gép orrát.
A Boeing – amely ellen vizsgálatok folynak az Egyesült Államokban az új géptípus feltehetően elkapkodott forgalomba helyezése miatt – a múlt héten közölte, hogy frissítést adott ki a 737 MAX-ok irányítási rendszerére, amelynek keretében több biztonsági funkciót is beiktattak az átesésgátló működésébe.
Forrás: MTI/Reuters