A fedélzeti üzemanyag-fogyasztásmérőkkel végzett adatgyűjtés első évének eredményei jelentős eltérést mutattak a valós használat és a WLTP laboratóriumi értékek között. Az EU által korábban becsúlt kibocsátási értékek közelében sincsenek a tényleges adatok.
A tölthető hibrideket az autógyártók mintegy ugródeszkának használták a szigorúbb kibocsátási normák betartásához – ezek a modellek elektromosan is tudnak közlekedni, de csak korlátozott ideig, így aki valóban környezettudatosan akarja használni ezeket az autókat, annak bizony nagyon gyakran kell töltögetnie.
Az EU még 2021-ben indított egy nagyszabású felmérést, melyben 600 ezer benzines, dízel és tölthető hibrid – közismert nevén PHEV – járműben vizsgálták a fogyasztási és károsanyag-kibocsátási adatokat fedélzeti fogyasztásmérőkkel.
A plug-in hibridek ezen mérések alapján valós körülmények között 350 százalékkal több szén-dioxidot bocsátottak ki, mint a laboratóriumi teszteken mért értékek – derült ki az uniós adatgyűjtés első éves eredményeiből. A konkrét értékeket is közzétették, PHEV-k esetében a laboratóriumi mérések alapján 40 g/km CO2-kibocsátást vártak, míg a valós érték 139 g/km lett.
„A plug-in hibridekre vonatkozó adatok megerősítik, hogy ezek a járművek jelenleg nem használják ki a bennük rejlő lehetőségeket, főként azért, mert nem töltik és vezetik őket olyan gyakran teljesen elektromosan, mint ahogyan azt feltételeztük” – áll az Európai Bizottság jelentésében.
Azonban azt sem lehet kijelenteni, hogy a PHEV technológia tévút lenne, hiszen összehasonlítva a benzines és dízel modellek értékeivel, még így is alacsonyabb kibocsátási szintet láthatunk.

Kép forrása: BMW Group
Az Európai Bizottság a benzines autókra 145 g/km-t határozott meg WLTP referencia-értékként, ami a mostani mérés szerint valós körülmények között 180 g/km lett, míg a dízel modelleknél 153 g/km és 181 g/km ez a két érték.
A PHEV technológia pedig várhatóan még jó ideig velünk lesz, ezt támasztják alá a gyártók friss nyilatkozatai és az autóeladási adatok is: az idei első negyedévben a PHEV-k értékesítése nagyobb mértékben tudott növekedni, mint a tisztán elektromos modelleké.
Az elektromos átállás tehát zajlik, de jó ideig még nem kell bezárni a benzinkutakat sem.
Forrás: ANE / Kitekintő