Elon Musk Kína ideális külföldi befektetője

Jelenleg Elon Musk lehet Kína legnépszerűbb amerikaija. Hogy miért? A válasz egyszerű: a Tesla-vezér még annál is többet adott a Kínai Kommunista Pártnak, mint amire az számíthatott. A barátság persze a vállalkozónak is megéri.

Elon Musk a hét elején – 2020 óta először – Pekingbe utazott, s a landolás után rögtön egy találkozóra invitálták Csin Gang kínai  külügyminiszterrel. Miután számos külföldi befektető bizonytalan a kínai beruházásokkal kapcsolatban, az ország igyekszik kihasználni – vélt, de inkább valós – jó kapcsolatát Muskkal.

A vállalatvezér döntése, hogy Sanghajban építi fel a világ legnagyobb Tesla-gyárát, kulcsfontosságú volt az ország erős elektromosautó-ellátási láncának kialakításához. A hatalmas üzem évente több mint 750 000 autót képes gyártani, ami az ország összes elektromos járműeladásának több mint 10%-át jelentette 2022-ben.

A gigagyár kiszolgálására létrejött beszállítók már most is támogatják a hazai márkákat, így Kína az első negyedévben megelőzte Japánt, és a világ első számú autóexportőrévé vált.

Noha a nagyobb verseny felhígította a Tesla piaci részesedését, a kínai eladások folyamatosan nagyarányú növekedést mutatnak; a 2019-es 3 milliárd dollárról 2022-re elérték a 18 milliárd dollárt, ami a vállalat teljes bevételének 22%-át teszi ki. Kína a Tesla Model Y első számú piaca, ami hozzájárult ahhoz, hogy a Tesla a világ legkelendőbb járművévé váljon.

A Tesla-eladások 2019-2022 között (pirossal jelölve a kínai részesedés). Forrás: Reuters

Az aggodalmak, miszerint az, hogy Musk 44 milliárd dollárért felvásárolta a Twittert – amely korábban agresszívan fellépett a pekingi propaganda ellen – árthat a Tesla pozíciójának Kínában, alaptalannak bizonyultak. A cégvezér ugyanis leállította a kínai állami médiumok megjelölésének gyakorlatát, és úgy tűnik, hogy a szólásszabadság „abszolút” támogatása csak az olyan országokra korlátozódik, ahol az ilyen jogok már eleve védettek.

A Tesla kínai sikere ráadásul a tisztviselők számára is hasznos, akik azzal a narratívával küzdenek, hogy Hszi Csin-ping elnök alatt túl kockázatossá váltak a beruházások az országban, különös tekintettel az értékes technológiával rendelkező külföldi cégek számára. Az állami média idézte Muskot, aki szerint az Egyesült Államoknak és Kínának „elválaszthatatlan” érdekei vannak, és a Tesla ellenzi is ezt a szétválasztást.

Mindez jó politikai fedezetet nyújt a Teslának a világ legnagyobb autópiacán.

Vannak azonban kockázatok is. Musk Pekinggel való bizalmas viszonya problémákat okozhat Washingtonban, ahol másik cégének, az űrkutatással foglalkozó SpaceX-nek kormányzati szerződései vannak…

Forrás: Reuters

Hozzászólások ()

Friss hírek

Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »