Indul az amerikai infrastruktúra-csomag

Aláírta Joe Biden amerikai elnök hétfőn, a Fehér Ház kertjében a körülbelül 1200 milliárd dolláros infrastruktúrafejlesztési törvényjavaslatot.

„Az üzenetem az amerikai népnek a következő: Amerika újra mozgásba lendült, és az önök élete jobbra fog fordulni” – jelentette ki Biden a több száz szövetségi, állami és helyi törvényhozó társaságában rendezett ünnepségen. Az elnök kiemelte, hogy az Egyesült Államok politikai életében tapasztalható megosztottság időszakában ritka esetnek számít, hogy mindkét párt támogatását élvezi egy törvényjavaslat.

https://www.instagram.com/p/CWUCw1fLU7V/

„Azért indultam az elnökválasztáson, mert véleményem szerint az egyetlen módja annak, hogy országunkat előre vigyük, az a kompromisszum és a konszenzus” – tette hozzá Biden. „A mi rendszerünk így működik. Ez az amerikai demokrácia. És most aláírok egy olyan törvényt, amely valóban következetes. Kompromisszumot kötöttünk. Konszenzusra jutottunk. Ez szükségszerű” – fogalmazott az elnök.

November elején, a demokrata párton belül kialakult ellentétek miatt csak hosszú hetek vitái után szavazta meg a törvényhozás alsóháza a szenátus által már augusztusban jóváhagyott infrastruktúrafejlesztési törvényjavaslatot.

Az 1200 milliárd dolláros infrastruktúrafejlesztési törvényjavaslat, amely nagyjából 550 milliárd dollárnyi új forrást tartalmaz, egyebek között utak, hidak és repülőterek építését és felújítását finanszírozza a következő öt évben. Ezenkívül 66 milliárd dollárt költenek a vasúthálózat korszerűsítésére, 55 milliárdot szánnak az ország vízellátásában fennálló problémák megoldására, 65 milliárdot az elektromos hálózat korszerűsítésére és további milliárdokat fordítanak a vízi utak helyreállítására és a szélessávú internetszolgáltatás bővítésére, valamint 7,5 milliárd dollárt szánnak egy elektromos autók töltésére szolgáló országos hálózat kiépítésére.

Biden a volt New Orleans-i demokrata polgármestert, Mitch Landrieu-t bízta meg azzal, hogy a Fehér Ház vezető tanácsadójaként összehangolja a törvény végrehajtását. A demokraták azt remélik, hogy minél előbb el tudnak indítani néhány projektet – ennek célja, hogy a közvélemény azonnal érezze az infrastruktúrafejlesztési csomag hatását, ezáltal pedig megpróbálják helyreállítani a párt és az elnök egyre csökkenő népszerűségét a félidős választások előtt.

A szociális csomag tovább csúszik

Az október végén a kongresszus elé terjesztett, kompromisszumos, felére csökkentett, 1750 milliárd dolláros szociális csomagot azonban továbbra sem tudta szavazásra bocsátani a Biden-kormány. A demokraták progresszív és centrista politikusai közötti ellentétek miatt nem tudtak megegyezni a 3500 milliárd dolláros korábbi tervekről. A csomag első előterjesztése óta jelentősen megváltozott:

  • Kikerült például belőle Biden azon terve, miszerint két évre tandíjmentessé tették volna a közösségi felsőoktatási intézményeket
  • Már nem szerepel a csomagban a korábban beharangozott 12 hetesre tervezett fizetett szabadság, illetve a családi betegszabadság sem
  • A tervek között volt az úgynevezett Medicare szövetségi egészségbiztosítási program kibővítése is, de ezt sem tartalmazza az új javaslat
  • Az úgynevezett tiszta villamosenergia-program – amely pénzügyi támogatást nyújtott volna az elektromos közműszolgáltató vállalatoknak, hogy beszüntessék a fosszilis tüzelőanyagok használatát – szintén kimaradt a módosított tervezetből.
  • Kapcsolódó cikkeink:

Az új, 1750 milliárd dolláros tervezet szerint többek között 2022-ig meghosszabbítanák a gyermekek után járó adókedvezményt, illetve ingyenes óvodai ellátást biztosítanának a 3 és 4 éves gyermekek számára. Ezen kívül a Biden-kabinet 100 milliárd dollárt költene a bevándorlók felzárkóztatására és jogi képviseletére, valamint a menekültügyi- és határvédelmi rendszer fejlesztésére, 500 milliárd dollárt pedig az éghajlatváltozással kapcsolatos intézkedésekre.

Bár a demokraták célja az volt, hogy egyszerre döntsön a törvényhozás a két gazdasági csomagról, ez a hetekig tartó egyeztetéseket követően sem történt meg, ugyanis a párt centrista politikusai kijelentették: nem szavaznak addig a szociális tervezetről, amíg nem látják a kongresszus költségvetési hivatalának (CBO) teljes elemzését a törvényjavaslatról.

Forrás: MTI / CNN / Instagram

Friss hírek

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »
Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »