A BMW és a Toyota sem bírná el a Brexit miatti esetleges vámokat

A Toyota és a BMW is fontolóra venné nagy-britanniai autógyártó kapacitásainak áthelyezését más EU-tagállamokba, ha a brit EU-tagság a kilépés feltételrendszeréről szóló megállapodás életbe lépése nélkül szűnne meg.

Johan van Zyl, a Toyota európai igazgatója a BBC televíziónak kedden kijelentette: a cég a brit kilépés után is a jelenlegivel azonos szabályozói keretrendszert szeretne látni az Egyesült Királyság és az Európai Unió kereskedelmében.

“Kezdettől egyértelművé tettük: akadálytalan kereskedelmet akarunk, vámok nélkül” – hangsúlyozta. Hozzátette: ha Nagy-Britannia és az EU kereskedelmében vámok, egyéb akadályok jelennek meg, akkor “nagyon nehezen lehetne elképzelni a jövőt”.

Arra a kérdésre, hogy a közép-angliai Derby közelében működő Toyota-gyár ebben az esetben bezárhat-e, van Zyl úgy fogalmazott: ha a Brexit hosszú távú hatásai nagyon negatívak, akkor ez is a lehetőségek között lenne. Johan van Zyl szerint a Toyotának már eddig is sok pénzébe került a Brexittel kapcsolatos kockázatkezelés, mégsem tudott minden eshetőségre felkészülni. Elmondta: a Toyota eddig 250 millió fontot költött az angliai üzem versenyképességének javítására, és semmiféle olyan akadályt nem szeretne, amely ezt rontaná.

Peter Schwarzenbauer, aki a BMW német autógyár igazgatótanácsában a Mini és a Rolls-Royce típuscsaládok angliai termelését felügyeli, a Sky News brit hírtelevíziónak kedden kijelentette: ha a brit EU-tagság megállapodás nélkül szűnik meg, a cégnek “legalábbis meg kell fontolnia” a Mini típuscsalád angliai gyártásának áttelepítését.

Schwarzenbauer szerint a Rolls-Royce nagy-britanniai gyökerű luxusmárka, tehát ezt a típust valószínűleg nem érintené a Brexit, bármilyen formát öltsön is, de a Mini modellek Oxford közelében működő gyárára a megállapodás nélküli kilépés “reális veszélyt” jelent. A BMW igazgatótanácsi tagja szerint a cég nem bírna el semmiféle olyan pluszköltséget – például a külső országokból érkező uniós autóimportot potenciálisan terhelő 10 százalékos vámot -, amely a megállapodás nélküli Brexitből óhatatlanul eredne.

A Nagy-Britanniában működő autógyárak és más globális iparvállalatok hosszú ideje folyamatosan figyelmeztetik a brit kormányt a Brexit, különösen a megállapodás nélküli kilépés termelési és beruházási kockázataira. A Nissan japán autóipari óriáscég nemrégiben bejelentette, hogy az eredeti tervekkel ellentétben mégsem az angliai Sunderlandben működő üzemében kezdi meg új X-Trail modelljének gyártását.

Gianluca de Ficchy, a Nissan európai részlegének elnöke közölte: a döntésnek üzleti okai is vannak, de az Európai Unióhoz fűződő jövőbeni brit kapcsolatrendszer bizonytalanságai sem segítik a Nissan további angliai tevékenységének tervezését.

A brit autógyártók és -kereskedők szövetségének (SMMT) minap ismertetett éves beszámolója szerint tavaly 9,1 százalékkal ötévi mélypontra zuhant a Nagy-Britanniában gyártott személyautók száma, a brit autóipari beruházások értéke pedig csaknem a felével esett vissza egyetlen év alatt, egyértelműen a Brexit-folyamat teremtette bizonytalanság miatt.

Forrás: MTI

Friss hírek

Mínuszban indul a nap a tőzsdéken

Nagy indexcsökkenésre lehet számítani pénteken az európai tőzsdék nyitásakor, miután tegnap az Egyesült Államokban a kereskedés végén komoly eladási hullám bontakozott ki, a Dow Jones 313 ponttal, közel egy százalékkal csökkent, a technológiai szektort reprezentáló Nasdaq pedig 1,3%-kal került lejjebb.

Read More »

Boris Johnson belebukhat a buli-botrányba

A brit kormány egykori minisztereinek egyike is lemondásra szólította fel szerdán Boris Johnson miniszterelnököt, aki az utóbbi hetekben kormányfői megbízatásának eddigi legnagyobb politikai botrányába keveredett a koronavírus-járvány elleni szigorú korlátozások idején rendezett Downing Street-i bulik miatt.

Read More »

Leave a Reply