Lassan a túlvilágra is elér a japán energiaszolgáltatók keze

A közüzemi szolgáltatások használatának nyomon követésével a vállalatok szerepet játszhatnak a „magányos halálesetek” tragikus trendjének megváltoztatásában.

Két évvel ezelőtt Japán ritka mérföldkőhöz érkezett: lakossága zsugorodni kezdett, mégpedig annak ellenére, hogy sem háborúval, sem éhínséggel, sem pedig természeti katasztrófával nem kellett szembenéznie. Ráadásul nemcsak hogy csökken az ország népessége, de az átlagéletkor is emelkedik.

Ez a tendencia pedig számos társadalmi kihívást teremt, nem utolsósorban azt a szomorú jelenséget, hogy az idősek sok esetben észrevétlenül (és ismeretlenül) távoznak az élők sorából. És bár ez nem feltétlenül aggasztó az energiaszolgáltatók szempontjából, mégis az ő speciális „ügyfélkapcsolati rendszerük” az, amely egyedülálló módon alkalmas arra, hogy megoldást nyújtson erre a problémára.

Elemzők szerint Japán népessége 2065-re a jelenlegi 127 millióról 88 millióra csökkenhet, ráadásul közel 40 százalékra nőhet a 65 év felettiek aránya. A folyamat során az ország ifjúsági lakossága, amely a második világháború előtt érte el csúcspontját, gyakorlatilag eltűnik.

Japán lakossága életkor szerint: több idősebb, mint fiatal

1

Kép forrása: Nemzeti Népesedési és Szociális Biztonsági Intézet, Japán / Bloomberg

Továbbá nemcsak hogy egyre több 65 évesnél idősebb ember van, de ezek az emberek hosszabb ideig is élnek. 2050-re a női várható élettartam majdnem 90 év lesz, ami kétszerese az 1925-ben mért értéknek.

A várható élettartam Japánban: az idősek egyre öregebbek lesznek

Kép forrása: Nemzeti Népesedési és Szociális Biztonsági Intézet, Japán / Bloomberg

Kép forrása: Nemzeti Népesedési és Szociális Biztonsági Intézet, Japán / Bloomberg

Itt jönnek képbe a közművek: Japánban a legtöbb ügyfél bankszámlájáról automatikusan levonásra kerül a közüzemi számlák értéke. Ez azt jelenti, hogy a halálesetek néha mindaddig (akár évekig) észrevétlenek maradnak, amíg a szóban forgó bankszámla ki nem ürül. A New York Times által jelentett egyik esetben például a hatóságok azért kerestek fel egy idős embert, mert nem fizette a számláit, és már csak a csontvázát találták meg.

Néhány kiskereskedő igyekszik pozitívabb szerepet játszani az ügyben, mégpedig úgy, hogy az otthonokban lévő energiagazdálkodási rendszereket egészségügyi monitorként használják. Ezek az energiafogyasztást mérő rendszerek meg tudják mondani, ha a vízcsapok több napig használaton kívül voltak, ha a lámpákat egy ideje nem kapcsolták fel, vagy ha valaki napokig nem zárta el a gázt. Ha ezek közül a jelek közül bármelyik észlelhető, akkor a szolgáltató azonnal értesíti a rokonokat.

Ez egy meglehetősen elegáns megoldás, amelyért az emberek automatikusan, a közüzemi számlával együtt fizethetnek, továbbá nem igényel semmilyen lépést az ügyfél részéről. És bár a hordható, egészségügyben használt monitorok több adatot szolgáltatnak az emberek egészségére vonatkozóan, az idősek ezeket a szerkezeteket levehetik – akár elfelejtik felvenni, akár saját maguk úgy dönthetnek, hogy nem akarják hordani.

A közművek esetében ezek az ajánlatok egyre inkább az üzleti tevékenység részét képezik. A japán energetikai ágazat évek óta egyike a leginkább vertikálisan integráltaknak a világon, a dereguláció hulláma azonban intenzív versenyt eredményezett. Tavaly a lakossági villamosenergia-kereslet több mint 7 százalékát szipkázták el különböző cégek a vertikálisan integrált regionális vállalatoktól, és ezt a szintet mindössze 2 év alatt sikerült elérniük a nulláról. Megvizsgáltuk a piac tavalyi dinamikáját, és azóta a verseny csak fokozódott:

Kép forrása: Bloomberg New Energy Finance / Japán Gazdasági, Kereskedelmi és Ipari Minisztérium

Kép forrása: Bloomberg New Energy Finance / Japán Gazdasági, Kereskedelmi és Ipari Minisztérium

A verseny ráadásul innovációt és kreativitást szül: a Kyushu Electric Power Co. például „speciális takarítószolgáltatást”, valamint sírhelyeket is kínál azok számára, akik meg akarják adni a végtisztességet az idős családtagoknak, viszont messze élnek és dolgoznak.

Japán versenyképes villamosenergia-piaca tehát újabb és újabb szolgáltatásokat kínál az ügyfelek bevonzására és megtartására, még a túlvilágra is.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: Bloomberg

Friss hírek

Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »